Kedd este indul az utolsó járat a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es termináljáról, amelyet előreláthatóan öt évre zárnak be, szerdától valamennyi légitársaság a 2 terminálról közlekedik.
A repülőteret működtető Budapest Airport keddi közleménye szerint a nemzeti légitársaság megszűnése, valamint a tavalyi 330 százalékára emelt telekadó olyan pénzügyi helyzetet teremtett a repülőtér üzemeltetője számára, hogy nem maradt más választása, mint egy drasztikus költségcsökkentési program bevezetése. Ennek részeként történt a repülőtéren a dolgozók csoportos létszámleépítése, az idei évre tervezett, mintegy 10 milliárd forintnyi beruházás leállítása és az 1-es terminál bezárása.
A régi repülőtéri épület nem lesz látogatható, ott csak a repülőtéri cég irodái maradnak.
A kapacitás különbségek is indokolják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes termináljának átköltöztetését a kettesre. Szerda reggeltől már csak onnan indulnak a járatok. Az egyes terminál műemlék épületét lezárják, kordonnal veszik körbe – mondta Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az MTI-nek.
Hozzátette: a Malév csődje után a légitársaságok aránya megváltozott, a fapados cégek adják a járatok felét. A reptér felkészült a gyorsvasút vonalának fogadására, egy 300 méteres földsávot szabadon hagytak, de a beruházásért többet nem tudnak tenni.
A két utolsó járat esete a Wizz Air olaszországi Bariba tartó gépe és a Germanwings stuttgarti repülője lesz kedd este.
Az utolsó két Budapestre visszatérő repülőgép – a menetrend szerint – 23.55-kor a Wizz Air London Lutonból érkező és Róma Fiumicino repülőteréről érkező gépe lesz. A két repülőgépet az utasok kiszállítása és a csomagok kirakodása után átvontatják a 2. terminál előterére, ahonnan már szerdán reggel 06.00 órakor kezdenek a hajnali járatokkal.
Szerdán reggel az easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air is már a 2. terminálról indítja reggeli járatait. Ezeknek a légitársaságoknak az utasai a 2B terminálon keresztül jutnak el a beszálláshoz, míg az érkezés változatlanul a schengeni szisztéma szerint történik. A schengeni országokból érkező utasok a 2A, míg a nem-schengeni államokból a 2B terminálra érkeznek az utasok.
A terminál bezárása miatt autós demonstrációt tartanak a repülőtéri dolgozók kedden a terminál előtti főútvonal-szakaszon – közölte a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) az MTI-vel. Az akció célja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét, a légiközlekedés hanyatlása az utasok rovására megy, és az egész gazdaság számára óriási károkat okoz – olvasható a szakszervezet közleményében.
Hozzáteszik: az 1. terminál bezárása egyrészt a Malév csődjéhez hasonló szimbolikus veszteség, de a felújítására költött milliárdokat is értelmetlenné teszi. A 2. terminál várhatóan túlzsúfolttá válik, a helyhiány mellett a munkaerőhiány is ront helyzeten. Komoly torlódásokra, hosszabb sorokra lehet készülni – véli a LESZ.
A terminál bezárásáról a BKV és a MÁV a Budapest Airporttal közösen plakátokon figyelmezteti az utazókat a változásról a Nyugati pályaudvaron, Kőbánya-Kispesten és a Ferihegy MÁV-megállóban valamint a 200E jelzésű busz megállóiban. Szerdától pedig a buszokon és a vonatokon hangosbemondó figyelmezteti az utasokat, hogy már a 2. terminálon kell leszállniuk vagy a vonatról leszállva a 200E jelzésű buszra kell átszállni. A Budapest Airport a weblapján és a facebookon keresztül is tájékoztatja az utazókat, mint ahogy az érintett légitársaságok is eljuttatták az információt az utasokhoz.
Forrás: mti