Ma este utoljára indít és fogad repülőgépeket a Budapest Airport 1. terminálja. A két utolsó járat este a Wizz Air olaszországi Bariba tartó gépe (20.25-kor) és a Germanwings stuttgarti (21.30-kor) repülője lesz. Holnaptól, vagyis 2012. május 30-tól már minden légitársaság átköltözik a 2. terminálra – áll a reptérüzemeltető közleményében.
A mai napon még minden eddig oda és onnan közlekedő repülőjárat a 1. terminálról indul és oda is érkezik. Az utolsó két Budapestre visszatérő repülőgép – a menetrend szerint – 23.55-kor a Wizz Air London Lutonból és Róma Fiumicino repülőteréről érkező gépe lesz. A két repülőgépet az utasok kiszállítása és a csomagok kirakodása után átvontatják a 2. terminál előterére, ahonnan már holnap reggel 6 órakor kezdenek a hajnali járatokkal.
Az átköltöző fapados légitársaságok (easyJet, Germanwings, Jet2.com, Norwegian és WizzAir) utasai valamennyien a 2B Terminálról indulnak (ott kell jelentkezniük az ún. check-inre), az érkezés viszont a hagyományos „Schengen – nem-Schengen” felosztás szerint történik, tehát a schengeni országokból a 2A Terminálra, a nem-schengeni államokból viszont a 2B Terminálra érkeznek az utasok és a csomagok is.
A Budapest Airport számára az is közrejátszott a költöztetésben, hogy a megnövekedett diszkont-forgalommal már nem tudott megbirkózni az 1. terminál, hiszen a Budapesten települő fapados légitársaságok a menetrend szerint a nyári csúcsidőszakban 11 járatot indítanának (6 gépet a Wizz Air és 5 járatot a Ryanair). Ezeket a járatokat jellemzően a 6 óra utáni időben, szinte egyszerre kívánják indítani, ami az 1. terminálról megoldhatatlan volt.
A Budapest Airport elsősorban a Malév csődje miatt kényszerül az 1. terminál bezárására, ennek hatása és a tavalyi 330 százalékára emelt telekadó a cég szerint olyan pénzügyi helyzetet teremtett, amiben drasztikusan csökkentenie kell a költségeit.
Ennek részeként történt a repülőtéren a dolgozók csoportos létszámleépítése, az idei évre tervezett, mintegy 10 milliárd forintnyi beruházás leállítása (37 százalékos csökkentés) és az 1. terminál bezárása – áll a reptér közleményében.
Az terminál bezárásáról a BKV és a MÁV utasai is értesülnek, hiszen a Budapest Airport a két közlekedési vállalattal közösen plakátokon figyelmezteti az utazókat a változásról a Nyugati pályaudvaron, Kőbány-Kispesten és a Ferihegy MÁV-megállóban valamint a 200E jelzésű busz megállóiban. Holnaptól pedig a buszokon és a vonatokon hangosbemondó figyelmezteti az utasokat, hogy már a 2. terminálon kell leszállniuk vagy a vonatról leszállva a 200E jelzésű buszra kell átszállni.
A most átmenetileg, néhány évre bezárni tervezett terminált 1950 májusában nyitották meg, magának a ferihegyi reptérnek a háború utáni újjáépítéséről már 1947-ben döntöttek. A terminál megnyitásának idején Ferihegyet csak az 1946-ban alapított Malév-előd, a Maszovlet gépei használták. A terminál 2004-2005 között felújították, újranyitása óta használják a fapadosok. 2007 óta a Nyugati pályaudvarral közvetlen vasúti összeköttetése van.
Az ezentúl használni tervezett két terminálból a 2A-t az 1980-as évek közepén, az annak bővítésének számító, de külön épületként elkészített 2B-t a kilencvenes évek végén adták át, a kettőt összekötő Sky Courtot tavaly helyezték üzembe.
Forrás: Index
Fotó: Wikipédia