Több mint 15 év előkészítő munka, hat év kivitelezés, és fél éves tesztüzem után a mai naptól mindenki előtt megnyílik Magyarország első nagy sebességű vasútvonala.
Mint ismeretes, a kormány még 2013-ban határozta el, hogy nagy sebességű vasútvonalat építenek kiaz ország keleti és nuygati kapui között. 2015-ben kezdődött meg a Budapestet Béccsel és Záhonnyal összekötő vonal tervezése.
A vonal Budapest-Bécs közötti szakaszán tatabányai és győri megállással óránként, keleti felén Miskolc és Nyíregyháza érintésével kétóránként indulnak nagy sebességű expresszek. A menetidő Bécsbe 55 perc, így mától az osztrák főváros hamarabb elérhető, mint 20 évvel ez előtt a szomszédos megyeszékhely, Székesfehérvár volt.
Az új vonallal egy időben nyílik meg az új budapesti főpályaudvar, mely integrálja a törzshálózat és a nagy sebességű hálózat vonalait, valamint a városi kötöttpályás közlekedést is. Speciális járműkarbantartó telepet is létesítenek, ahol eddig itthon ismeretlen technológiákkal javítják az új vonatokat.
A beruházás költségeinek 30 százalékát az Európai Unió, 30 százalékát a magyar állam állta, további 40-et pedig magánbefektetők finanszíroztak. A megkötött szerződések futamideje 20 év, cserébe a kormány rendkívül kedvező feltételekkel kapott hitelt.
A díjszabás az expresszekre a hagyományos menetdíj kétszerese, cserébe háromszor gyorsabb eljutást kínálnak. A rendszer zárt, a vonatokat semmilyen külső tényező nem akadályozhatja.
(Forrás: Metropol, Szentes Péter)

