Close

Mindig a nők nyomában

A társadalmi szerepek változását is szorosan követi az idén hatvanéves olasz MaxMara

Egy teveszínű kabát és egy muskátlipiros öltöny. E két ruhadarabbal indult a mai divatipar egyik meghatározó márkája, az olasz MaxMara. Az első butik az induló pret-a-porter kollekcióval az észak-olaszországi Reggio Emilia városában nyílt meg 1951-ben. Achille Maramotti, a márka szülőatyja a pármai egyetemen szerzett jogi diploma után rögtön a család közös szenvedélyének szentelte idejét – tervezőnek állt. Merész vállalkozás volt ez egy olyan korszakban, amikor a divatot lényegében kézműves-tevékenységnek tekintették. Az 1927-ben született Maramotti a ruhakészítés iránti szerelmet dédanyjától, Marina Rinalditól örökölte, aki az 1800-as évek végén egy luxusruhaszalont vezetett, szintén Reggio Emiliában.
A jogászból lett tervező a későbbi MaxMara első kollekcióját már úgy alkotta meg, hogy az magában hordozta a márka későbbi stílusjegyeit: éles vonalvezetés, hordhatóság, pontos vágások és az akkoriban divatos franciás stílust. Persze kicsit olaszosan tálalva. Az expresszionista művészekért rajongó Maramotti a kezdetekkor elsősorban kabátokat és öltönyöket készített. Nem sokkal később már a nők kerültek a középpontba: olyan ruhadarabokat szeretett volna, amelyek finoman kimunkált szabászati darabok, mégis elérhetőek olyan hölgyeknek is, akik addig csak epekedve szemlélték a finom és elegáns darabokat.

A kreációkat kitörő lelkesedés fogadta az olasz kisvárosban. Az országos siker sem váratott sokat magára, és vele együtt az első divatbemutató a hatvanas évek elején. Ahogy egyre ismertebbé vált az olasz márka, Maramotti úgy tágította a célcsoportokat. Így az elegáns ruhákat szerető, kifinomult nők mellett a gömbölyded hölgyek igényeit is kiszolgálta a ma Marina Rinaldi néven futó kollekció. A fiatalok sem maradhattak ki a sorból: mivel London számított ekkor a legdivatosabb városnak, így a brit fiatalok ízlését tükröző Sportmax vonal is megszületett.

– A kreativitásról alkotott elképzelésünk, azt hiszem, elég egyedi: számunkra egy folyamat, amelyben sokan részt vesznek. Egy csapatmunka, nem egyetlen dizájner munkája. Mindenki hozzáad valamit, hogy megszülethessen a végső darab – nyilatkozta lapunknak Laura Lusuardi, a Max-Mara vezető tervezője, aki nagyon fiatalon, alig húszévesen került a céghez. Maramotti igyekezett a tehetségeket idejekorán felkutatni, a hetvenes évektől már olyan későbbi nagy nevek dolgoztak neki, mint Karl Lagerfeld, Jean-Charles de Castelbajac, Nanni Strada vagy Narciso Rodriguez.

A divatház az 1980-as években a nők társadalmi szerepváltozásából, a női szerepek átalakulásából is profitált. A hölgyek fontos szerepet töltöttek be, már nemcsak otthon, hanem munkahelyeiken is. – A MaxMara mindig is a nők igényeit tartotta szem előtt. Megpróbált előre gondolkodni és igazodni a nők változó társadalmi szerepvállalásához – mondja Lusuardi. E szemlélet terméke az 1981-ben született 101801-es elnevezésű karamellszínű kétsoros kabát. A kimonószerű ujjakkal, kasmírból és gyapjúból készült kabát soha nem megy ki a divatból. Minden nő igényének megfelel, testalkattól függetlenül. – Mivel egy letisztult darab, így nem avul el. Többnyire a részletek azok, amik kimennek a divatból – magyarázta a szenvedélyes fotós hírében álló Laura Lusuardi. Hobbijának része, hogy az utcán lefotózza azokat a szembejövő nőket, akik MaxMara kabátot viselnek. Gyűjteményét több mint ötven –főleg New Yorkban, Párizsban és Milánóban készített – kép gazdagítja.

A mai napig a téli kollekciók változatlan szabásban bemutatott darabja a 101801-es, amely száznegyvenkét ezres darabszámával az eladási listák vezetője. Sikerét az is jól mutatja, hogy olyan világhírű színésznők kedvenc ruhadarabja, mint Isabella Rossellini, Glenn Close, Cate Blanchett.

A MaxMara alapítóját, Achille Maramottit az amerikai Forbes magazin a világ leggazdagabb emberei közé sorolta. Amikor 2005-ben elhunyt, vagyonát mintegy 2,1 milliárd dollárra becsülték. A vállalat vezetését ekkor három gyermeke, Luigi, Ignacio és Ludovica Maramotti vette át. Az ő céljuk, hogy a hatvan kollekcióval és a világ kilencven országában több mint kétezer bolttal rendelkező divatház megtartsa hagyományait. Mindig a nők nyomában maradni.

www.nol.hu/Herczeg Szonja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top