Mindössze kilencpercnyi SpongyaBob Kockanadrág nézése is rövid távú figyelemzavart és tanulási problémákat okozhat a négyéves kisgyerekeknél – állítják a szakemberek egy mini tanulmány eredményeire támaszkodva.
A Virginiai Egyetem pszichológia professzoraként dolgozó Angeline Lillard vezetésével készített tanulmány hatvan gyermek bevonásával készült. A négyéves résztvevőket a szakemberek véletlenszerűen három csoportba osztották.
Egy részük a Nickelodeon csatorna pörgős SpongyaBob, a másik csoport a PBS csatorna lassabb ütemű Caillou című rajzfilmsorozatát nézte kilenc percen át, míg a többiek rajzolással töltötték ezt az időt.
Közvetlenül a filmnézés, illetve rajzolás után a szakemberek a gyerekek agyműködését vizsgáló teszteket végeztettek, amelyek során a SpongyaBobos csoport tagjai átlagosan 12 ponttal rosszabbul teljesítettek, mint a másik két csoportba tartozó társaik, akik nagyjából azonos szintet értek el.
A Pediatrics című folyóirat internetes kiadásában megjelent tanulmány szerint mivel a gyerekeknek szánt rajzfilmek általában 22 percnyi akciót tartalmaznak, ezért egy teljes műsor megnézésének „még pusztítóbb hatása lehet”, ám ennek bizonyítására további vizsgálatokra lesz szükség.
Lillard szerint a SpongyaBobhoz hasonló gyors ütemű televíziós programok nézése után a gyerekek nem tudnak önuralmat gyakorolni és rendesen koncentrálni a tanulásra. A Nickelodeon csatorna szóvivője, David Bittler visszautasította a tanulmány eredményeit arra hivatkozva, hogy a SpongyaBob Kockanadrág a 6 és 11 éves kor közötti gyerekeknek, nem pedig a négyéves korosztálynak szólnak.
A szakember szerint azonban azért készítették négyéves gyerekek bevonásával a tanulmányt, mert „ez a legmeghatározóbb életkor bizonyos önuralmat befolyásoló képességek kifejlődésének szempontjából”. Ebből a tanulmányból azonban nem lehet megmondani, hogy más korú gyermekeknél is érvényesül-e ez a hatás.
InfoRádió / MTI