A helyenként szigorúan geometrikus, mértanias formák és az élénk, változatos színvilág sajátos ötvözete a fiatal festőnő kiállítása. Kozák Kata festményein a leegyszerűsített, síkszerű formák különös, vibráló egységet alkotnak a szivárványosan fénylő és egymásba mosódó színekkel. A formák síkszerűen tiszta egyszerűsége érdekes kontrasztot alkot a villódzóan dekoratív színskálával. Mintha egy kubizmust idéző grafikai világot kereszteznénk egy impresszionizmust, sőt Fauvokat jellemző élénk-erős színvilággal…
E múlt század eleji reminiszcenciákat felvillantó stíluselemek mellett a képek tematikája is Párizst idézné, 1905-10 táján. Kozák Kata esetében nem holmi mechanikus utánzásról, netán másolásról van szó, hanem az újjáteremtésről, egyéni újraálmodásról. Erre mesterségbeli tudása a garancia. Továbbá az, hogy nem kötődik egyénileg sem a kubizmus, sem az impresszionizmus egyetlen mesteréhez sem, legalábbis hódoló tanítványként nem. Így egyfajta távlatos iróniával képes felidézni a 20. század eleji hangulatokat és irányzatokat… Emellett harmóniára törekvő kompozíciós fegyelme is eltér „az izmusok korának” vad újdonságkeresésétől (időnként újdonsághajszolásától).
A kilencedik egyéni kiállításával jelentkező, harmincas éveibe lépő Kozák Kata máris egyéni, kiérlelt stílusú alkotásokkal lépett a közönség elé. Nem túlzás azt állítani, hogy már kialakult önálló világa, sőt talán már korai korszakának a tapasztalatait, eredményeit összegzi. Nyíregyházai művészeti középiskolai tanulmányok után a képzőművészeti egyetemen mestereitől, Gerzson Páltól és Molnár Sándortól sajátította el a szakma alapjait. E biztos alapokra épült rá- a belső világ hangulatait, feszültségeit enteriőrökben és kávéházbelsőkben kifejező- sajátos képi világa. Ez a fokozatosan elmélyülő, „geometrizálóan impresszionista” stílusvilág vált képeinek jellegzetességévé.
A kávéházbelsők és a félhomályosan szivárványos fényekben villódzó belső terek, valamint a mese-és álomjelenetek a festőnő belső világának a metaforáiként jelenik meg (pl. Kávéház, tonett székkel, Tere-fere, Csipkerózsika). Paradox módon, az impresszionisztikusan fénylő színekkel megjelenített, félhomályos enteriőr-jelenetek Kozák Kata belső világának sajátos „kivetüléseiként működnek”.
MARCZINKA CSABA
(Új Művészet, 2006. március, 3. szám
KOZÁK Kata: Titok
2006, olaj, vászon, 70×50 cm
Forrás: www.kozakkata.hu