Close

Daniel Arasse: Festménytalányok

A következő könyv a Typotex Kiadó ajánlásában Daniel Arasse Festménytalányok című könyve, amely a Festménytörténetek folytatása. Egy festmény csodálása közben sokan kíváncsiak a kép keletkezésére, hátterére és talán sokan vannak, akik szeretnék tudni, hogy egy kép mögött mik a rejtett utalások és jelentések. Daniel Arasse könnyed stílusban, érthetően és érdekesen írja le a titokban magunkban is feltett kérdésekre a válaszokat. 

 
„A könyv a nagy sikerű Festménytörténetek folytatása. 
Daniel Arasse (1944-2003) az EHESS (École des Hautes Etudes en Sciences Sociales: Társadalomtudományi Felsőfokú Iskola) művészettörténeti és elméleti kutatócsoportjának vezetője, nagy jelentőségű művek szerzője volt. Jellemzésképp legjobb, ha őt idézzük: 
 
Egyszerűen csak próbálom nézni a képet. Elfelejteni az ikonográfiát. Rájönni, hogyan működik…
Ez nem művészettörténet. 
Fogalmazzunk úgy, hogy ez nem szokás a művészettörténetben. De talán ideje lenne, hogy ez megváltozzon. Ha a művészetnek volt története, és ha még mindig van, az a művészek munkájának köszönhető, és részben annak, ahogyan ők nézték a múlt műveit, ahogyan magukévá alakították őket. Ha nem próbálja megérteni ezt a tekintetet, megtalálni egy régi képben azt, ami a későbbi művész tekintetét magára vonhatta, akkor lemond a művészettörténet egy részéről, épp a legművészibbről. Az Urbinói Vénusz esetében ez annál is sajnálatosabb, mert az Olympia hozzájárult a modern festészet megszületéséhez. És maga, aki művészettörténettel foglalkozik, úgy ítéli meg, hogy ez a kérdés magát nem érinti? Minden további nélkül lemondhat róla, hogy az Urbinói Vénusz kivételes utóéletével foglalkozzék? Pedig része annak, amit maga a festmény „kritikai fogadtatásának” nevez, még akkor is, ha egy festő elemezte, és nem egy író.
Akárhogy is, Manet nekem ad igazat. Ő is egy pin – upot látott a képben, vagy ha magának jobban tetszik, egy kurtizánt, hiszen egy kuncsaftját váró prostituáltat csinált belőle…
Már megint az ikonográfia! De hát nézzen oda a képre! Én a kompozícióról, a térviszonyokról, az alakok és a háttér, a nézők és a szereplők közötti kapcsolatról beszélek! 
Erről már mindent elmondtak.
Biztos benne?” 
(ARASSE, Daniel; Fordította: Seláf Levente; Képfilozófiák sorozat)
(Témakör: Művészetelmélet; ISBN 978-963-2791-10-4; 212 oldal, B/5; Webshop ár: 2400 Ft; Ára: 3200 Ft)
 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top