A pedagógusok felkészültsége egyre rosszabb – mondta Porogi András, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója, a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesületének elnökségi tagja. Szerinte a tanári pályának akkor lenne komoly presztízse, ha a diplomás átlagbéreket keresnék a pedagógusok. Ahhoz azonban túl sok pedagógus van ma Magyarországon, hogy hatékony életpályamodellt lehessen bevezetni.
A Toldy Gimnáziumban kicsit más a helyzet, mint országosan, mert ez egy nagy presztízsű iskola, így nagy a merítési lehetőség, és elkötelezett a tanári állomány – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az intézmény igazgatója.
Porogi András szerint, ugyanakkor tény, hogy amikor pályáztat egy-egy állást, és az állásinterjún megjelenik harminc-negyven pedagógus, akkor bizony nem mindegyikük képviseli a megfelelő szakmai minőséget. Sok igazgató kolléga panaszkodik arra, hogy sokszor sem szakmailag, sem az általános intelligenciát illetően nem érik el a jelentkezők azt az értéket, amelyet a szülő elvárhat attól, akire a gyerekét bízza – tette hozzá.
Ráadásul azt is látjuk, hogy a természettudományos szaktárgyakra, a mesterképzésre még közepes képességűek sem jelentkeznek. Ez pedig igen súlyos probléma, és kérdés, hogy mit tud vele kezdeni a kormányzat.
Porogi András személyes véleménye szerint, ma Magyarországon 170 ezer pedagógussal igazán hatékony életpályamodellt nem lehet bevezetni – mert erre nem lesz pénz. Ha minőségi változást akarunk, akkor ezt át kell gondolni – figyelmeztetett.
Ugyanakkor több ok miatt azt sem lehet megtenni, hogy a pedagógus társadalom jelentős részét egyik pillanatról a másikra elbocsássák – de pénzügyi okokból az sem lehetséges, hogy a pedagógusok hirtelen annyit keressenek, amennyi kellene ahhoz, hogy ez a pálya nagy presztízsű és vonzó legyen. A presztízshez az kellene, hogy diplomás átlagbért keressenek a pedagógusok.
InfoRádió