Close

Mennyire bonyolult egy Forma-1-es kormány?

Pedro de la Rosa az általa ismeretlen Sauber C30-as kormányán össze-vissza nyomogatta a tengernyi kütyüt és kapcsolót a Kanadai Nagydíj második szabadedzésén, míg Mark Webber Red Bulljában a futamon ki is kellett cserélni a vagyonokat érő komponenst. Bár a Lotus T128-asában nincs KERS, így kevesebb a kapcsoló, de Jarno Trulli és Heikki Kovalainen így is éppen eléggé bonyolult kormányon „zongorázik” száguldás közben.

Mivel az idei évben már az állítható hátsó szárny (DRS) is gyarapítja a Forma-1-es csapatok fegyverarzenálját, a kormányokon egyre több a gomb és a kapcsoló. Titoknak ugyan nem minősül az autó egyik legértékesebb komponense, viszont manapság már nem mutogatják annyira szívesen az istállók, mint korábban. Ezzel szemben a Lotus teljes egészében, szinte komplett leírással tárta a nyilvánosság elé a T128-as modell „irányítóközpontját”

Kapcsolók a kormány hátulján:

4: sebességváltás le

14: sebességváltás fel

7: kuplung

17: kuplung

Gombok a kormány bal oldalán:

1 – N: üres sebességi fokozat és hátramenet

2-PC: megerősítő gomb, amellyel a versenyző jelzi a mérnökének, hogy nyugtázta a kérést, üzenetet. Elsősorban a boxkiállások visszajelzésére használják.

3 – TALK: a rádió vezérlője. A gomb megnyomása után 30 másodpercig aktív a rádiókapcsolat, illetve aktív kapcsolat esetén gombnyomással a pilóta kikapcsolhatja azt. A működő rádiókapcsolatot egy vörös LED jelzi.

5 – 10 és -: ennek a gombnak több funkciója is van. Ha az MFS-kapcsoló (26) DEF-állásban van, a versenyző a 10-es és az 1-es gombokkal kereshet a saját kívánalmainak megfelelően beállított feladatok (például szenzorok ki-be kapcsolása, egyebek) között. Ha nem DEF-állásban van az MFS, akkor a 10-es és az 1-es gombok + és – gombokként működnek, amelyekkel az adott MFS-állás alá programozott tevékenységek között kereshetnek.

6 – SC: Amikor a biztonsági autó a pályára hajt, az FIA által megállapított köridő-limit megjelenik a kijelzőn. A versenyző nem mehet gyorsabb kört, mert azt szankcionálja a versenybíróság, ha viszont már utolérte a biztonsági autó mögött haladó mezőnyt, az SC gombbal kikapcsolhatja a köridő-visszajelzőt.

8 – Drink: Ez a gomb hozza működésbe az ivóvíz-ellátó rendszert.

Gombok a kormány jobb oldalán:

11 – Pit: A versenyzők ezzel a gombbal hozzák működésbe a boxutcai sebességszabályozó-rendszert. Ha ezt aktiválják, bármennyire tapossák a gázpedált, a motorvezérlő elektronika nem engedélyezi a sebességhatár – a versenyeken 100 kilométer/óra – átlépését.

12 – Wing:
az állítható hátsó szárny aktiválására szolgál, a gomb megnyomására a szárny olyan szögbe áll, hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállás.

13 – ACK: megerősítő gomb, amit akkor használnak, ha a versenyző kiválaszt valamit a szabadon választható funkciók közül.

15 – 1 és +: Az 1-es a versenyző által választott funkció indexszámának változtatására szolgál, míg a + az MFS-forgókapcsolóhoz rendelt más funkciók közötti keresést teszi lehetővé.

16 – Oil: a versenyzők ezzel áramoltatnak olajat a segédtartályból a motor fő olajrendszerébe.

18 – BPF:
a kuplung fogáspontjának felmérésére szolgál.

20 – Red: tartalékgomb

Forgókapcsolók (bal oldalon felülről indulva, az óramutató járásával ellentétes irányban)

21 – MID: a versenyző ezzel állítja a differenciálművet, hogy a nyomaték megfelelő legyen a féktávok után és a kanyarodási pontokon.

22 – EXIT: a versenyző ezzel állítja a differenciálművet, hogy a nyomaték megfelelő legyen a kanyarok kijáratánál, a kigyorsításkor.

23 – ENTRY: a versenyző ezzel állítja a differenciálművet, hogy a nyomaték megfelelő legyen a kanyarok bejáratánál.

24 – MIX: a versenyző ezzel a kapcsolóval állítja a benzin/levegő keverék sűrűségének mértékét.

25 – EB: a versenyző ezzel a kapcsolóval állítja a motornyomatékot a fékezéseknél, függően a motor fordulatszámától.

26 – MFS: multifunkciós kapcsoló, amelyhez bármilyen funkciót hozzá lehet rendelni. A DEF állás alatt a versenyzők kívánalmainak megfelelően beállított feladatokat lehet vezérelni.

27 – RPM: a versenyző ezzel a kapcsolóval változtathatja meg a motor beállítását. Az előre programozott beállítások között van, amelyik maximális teljesítményt biztosít, például az időmérőre, de van a különféle változatok között olyan is, amelyet a biztonsági autós fázisok alatt használatos.

Egyéb kapcsolók:

9 – Clutch: ezzel lehet változtatni a kuplung fogáspontján

19 – Tyres:
ezt a kapcsolót a versenyzőnek mindig az autóra felszerelt guminak megfelelően kell beállítania, mert ezzel jelzi a gumitípus-változást, ami olyan fontos beállításokra van hatással, mint például a sebességváltás gyorsasága vagy épp a nyomaték.

9 – Launch: a gomb benyomásával automatikusan betöltődnek a rajtoláshoz szükséges beállítások.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top