Cukorbevitel vagy élvezet? Húséti csokis tények az idén 25 éves Magyar Édességgyártók Szövetségétől
Az Édességgyártók Szövetségének rendes évi húsvéti sajtótájékoztatóján jártunk, ahonnan az iparággal kapcsolatban biztató híreket és természetesen sok csokit hoztunk.
Az idei rendhagyó sajtótájékoztatón a Magyar Édességgyártók Szövetsége a húsvét mellett fennállásának 25. évfordulóját is ünnepelte. Az 1992-es alapításnál 12 taggal indultak, mára 25-ös tagsággal büszkélkedhetnek, ami a piac 85 százalékát fedi le. A helyszínen a neves alkalomból egy epres fehér csokiszökőkút és a Csokoládé Múzeum relikviáiból készült minikiállítás várta a résztvevőket.
Sánta Sándor, a Szövetség elnöke a jelen kutatási eredmények mellett fontosnak tartja a fogyasztók jövőbeli szokásainak alakulását. Vajon öt, vagy tíz év múlva is ugyanennyire népszerűek lesznek az édességek? Esetleg megújul az összetételük? Ezt ebben a pillanatban még csak találgatni tudjuk, az azonban biztos, hogy az idei tavasz jó idővel és rengeteg húsvéti édességgel jelentkezett. A gyártók vállalkozókedve egyre nő a 2000-es évekhez képest. Egyre több az új belépő a piacon. A figurás csokik terén pedig elmondható, hogy mind különlegesebb darabokkal állnak elő, nem csak töltik, de magát a csokoládéfalat is ízesítik a gyártók.
A Nielsen adatai szerint 7 százalékkal, mennyiség szempontjából pedig 10 százalékkal csökkent a tavalyi szezonban az élelmiszer-kiskereskedelem figurás csokoládéból származó forgalma, ez számokban: 3,6 milliárd forintért, mintegy 768 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot adtak el a boltokban a tavalyi a húsvéti szezon három hónapja alatt. Az eladások 49 százalékban Hipermarketekben, 25-25 százalékban szupermarketekben és diszkontokban a többi önálló boltokban ment végbe.
Még mindig a nyuszi a legnagyobb kedvenc. Ami számunkra a legmeglepőbb, hogy nem csak a húsvéti kedvenc, de győzedelmeskedik a karácsonyi csokitélapó felett is. Aztán jönnek a csokitojások, és utánuk a többi csokis, figurás ajándék. Legtöbben a gyermeküknek, sokan házastársuknak, de barátoknak és kollégáknak is vásárolnak csokit az ünnep alkalmából.
Ki miért kedveli a csokit, a cukorbevitel vagy az élvezet a cél? Sánta Sándor a szövetség elnöke reméli, hogy az utóbbi a döntő érv. szeretné, ha az igazi csoki az étcsokoládé mind nagyobb teret nyerne. Korábbi évekből kiindulva: 16 – 25 és tavaly 34%-kal zárt az összes eladott csokoládék terén. A fehér csokoládé 10%-ot tudott magáénak, míg a örök nyertes 55%-kal hasított. Idén növekedésre számítanak az eladási számok terén. Ha lesznek új információink, akkor jelentkezünk velük.
A sajtótájékoztatót Farkas Elemér, a Csokoládé Múzemum igazgatója folytatta, aki felhívta az újságírók figyelmét a múzeum kertjében 2017. április 09 és 17. között megrendezésre kerülő húsvéti programra, ahol díjnyertes tenyésznyulak, nyúl óvoda, és csokoládé szökőkút várja az érdeklődőket.
Végezetül Straub Dezső főszereplésével egy 1980-as és egy mai filmet tekinthettünk meg a csokoládégyártásról. A nagy különbség a korai és napjaink csokikészítésében, hogy a mai gyártósorokon már nem végeznek kakaóbab pörkölést és hántolást. A kakaó, mit alapanyag, feldolgozott alakban kerül a gyártósorra: kakaóvaj és őrlemény formájában.
Végeredményben nem hívhatjuk édesszájúaknak magunkat, mert mi magyarok évente „csak” 3 kg-ot fogyasztunk ebből az édes csodából. Nyugat-európai viszonylatban ez a szám: 10 kg/év, ami bőven fölénk lő.
Forrás: NoSalty Gasztro 2017. április