Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:
Meredeken romlottak kedden a Volkswagen német járműgyártó csoport adóskockázati mérőszámai a londoni piacon a cég amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrány hatására.
Az ügynek máris érezhető a piaci járványhatása, a kockázati mutatók gyengülése ugyanis kezd átterjedni más nagy német gyártókra is.
A Markit Financial Information Services piaci információszolgáltató cég a keddi londoni kereskedést összefoglaló elemzésében kimutatta, hogy a VW CDS-tranzakcióinak díjszabása – vagyis a cég törlesztési csődkockázatára köthető piaci biztosítási csereügyletek középárfolyama – a nap folyamán megközelítette a 210 bázispontot.
Ez azt jelenti, hogy a Volkswagen irányadó ötéves kötvényeinek CDS-kontraktusai a hét első két kereskedési napján a múlt heti zárásnak csaknem a háromszorosára drágultak, a vállalat CDS-középárfolyama pénteken ugyanis 75 bázisponton zárt Londonban.
A keddre kialakult árazás alapján egységnyi, tízmillió euró névértékű ötéves VW-kötvényre jelenleg csaknem 210 ezer eurós középárfolyamon kínálnak CDS-kontraktusokat a londoni piacon a pénteki zárásban e lejáratra mért 75 ezer eurós kockázati díj helyett.
A Markit londoni elemzői kiemelik, hogy a Volkswagen CDS-mutatója a 2009-es pénzügyi válság óta most először haladta meg a 200 bázispontot. Hozzáteszik: a sors iróniája, hogy a Volkswagen is 2099-ben kezdte árulni az amerikai piacon azon dízelmotorral szerelt járműveit, amelyek a károsanyag-kibocsátási tesztekkel kapcsolatban most kirobbant csalási botrány középpontjában állnak.
A súlyos botrányt a VW kötvényárfolyamai is megszenvedték. A Markit kimutatása szerint a Volkswagen 2020. januári lejáratú adósságpapírjának hozama a keddi londoni kereskedésben 1,37 százalékon tetőzött; ez hatalmas, 50 bázispontos ugrás a múlt heti utolsó záróhoz képest. A VW vállalati kötvényeivel a nyáron még 0,60 százalék körüli hozamokon kereskedtek.
Ráadásul az ügy piaci hatásai immár járványszerűen terjednek.
A Markit kedd esti adatai szerint a BMW és a Daimler CDS-kontraktusainak díjszabásai is meredeken megugrottak, és egyaránt meghaladták a 100 bázispontot az elmúlt időszakra jellemző 60-70 bázispontos jegyzések után. A cég szerint ez háromévi CDS-árfolyamcsúcs e két járműgyártó csoport esetében.