Oroszországban többé nem jogosultak vezetői engedélyre a transznemű (transzszexuális és transzvesztita) emberek. A vezetést akadályozó "mentális rendellenességek" közé sorolták a pedofíliát, a fetisizmust, a szadomazochizmust, a magamutogatást, a kukkolást, a "kóros" szerencsejátékot és a kleptomániát is – adta hírül a BBC News és az AFP.
Az orosz kormány szerint azért van szükség a szigorításra, mert túl sok a közúti baleset az országban.
Tehát, aki férfi létére szeret női ruhákba bújni, vagy kényszeres lopási „mániában” szenved, az egyúttal alkalmatlan egy személygépjármű vezetésére is?
A pedofília, a magamutogatás, a kukkolás mind elítélendő, bűntetendő cselekmények, mindazonáltal az autó vezetésére irányuló képességeket minden valószínűség szerint egy cseppet sem befolyásolják. Az pedig, hogy ki mit csinál otthon a négy fal között vagy a hálószobájában, az mindenkinek a magánügye.
Másfelől, ki az, aki úgy megy letenni a Kresz-vizsgát, hogy közli, ő bizony szadista, vagy megbuktatja magát a rutin vizsgán, mazohizmusra hivatkozva?
A helyi pszichiáterek és emberi jogi ügyvédek nem értenek egyet a hét elején életbe lépett korlátozással.
Oroszországot már a mostani bejelentés előtt is számos nemzetközi bírálat érte a melegjogi aktivistákkal szembeni fellépése miatt. Az országban 2013 óta illegálisnak számít a "nem hagyományos életmód népszerűsítése".
Bár az, hogy kinek, mi számít hagyományosnak vagy nem hagyományosnak, az pusztán nézőpont kérdése.
Valerij Jevtusenko, az Orosz Pszichiáterek Egyesületének illetékese a BBC orosz szolgálatának nyilatkozva elmondta, hogy a vezetői engedély megvonásától való félelem miatt néhányan talán félnek majd orvosi segítséget kérni.
Az emberi jogokért harcoló orosz ügyvédek egyesülete "diszkriminatívnak" nevezte az új törvényt, amelynek tisztázásáért az orosz alkotmánybírósághoz fog fordulni. Az egyesület nemzetközi emberi jogi szervezetek támogatását reméli.
Az orosz hivatásos sofőrök egyesülete ugyanakkor támogatja a törvényt. "Túl sok haláleset történik az utakon, ezért azt gondolom, hogy az alkalmassági feltételek szigorítása teljes mértékben indokolt" – mondta Alekszandr Kotov, az egyesület vezetője, hozzátéve, hogy a nem hivatásos autóvezetők esetében ugyanakkor nem kellene ilyen szigorú korlátozást alkalmazni.
Mihail Sztrahov orosz elmeorvos szakértő a BBC orosz szolgálatának elmondta, hogy a "személyiségzavar" túlságosan tág fogalom és bizonyos rendellenességek nem befolyásolják a személyt abban, hogy biztonságosan elvezessen egy autót.
Valóban szükség van bizonyos módosításokra a balesetek elkerülése végett, de egy újabb diszkriminatív, felháborító és nevetséges intézkedés helyett, éredményesebb lenne szigorítani az ittas vezetésre vonatkozó szabályokat, keményebben meghúzni a sebesség határokat vagy kampányt indítania felelős autóvezetés mellett!
Forrás: MTI
Szerző: Kaiser Vivien