Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:
London, 2014. október 23., csütörtök (MTI) – Bejelentette távozási szándékát csütörtökön Sir Richard Broadbent, a Tesco elnöke, miután a cég eredménye több mint 90 százalékkal zuhant, és a néhány hete kiderült, hatalmas mértékű előzetes eredménykalkulációs hiba is még nagyobbnak bizonyult az eddig becsültnél.
A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat csütörtökön a Londoni Értéktőzsdén (LSE) közölte, hogy az augusztussal zárult fél évben az összes tételt tartalmazó adózás előtti eredmény 91,9 százalékkal 112 millió fontra (44 milliárd forintra) csökkent változatlan területű eladótérre számolva. Az egyszeri tételek és leírások kiszűrésével mért alapszintű adózatlan eredmény 46,6 százalékkal esett, 783 millió fontra.
A nagy-britanniai értékesítés az idei pénzügyi év első felében 2,6 százalékkal 23,6 milliárd fontra csökkent. Az azonos eladótérre, áfa és üzemanyag-értékesítés nélkül számolt brit forgalom 4,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest.
A Nagy-Britannián kívüli európai értékesítés változatlan árfolyamon 1,6 százalékkal, jelenlegi árfolyamon mérve 9,1 százalékkal csökkent. A cég kiemelte ugyanakkor, hogy a magyarországi, a csehországi és a törökországi eladások értéke nőtt.
Magyarországon a Tesco forgalma a csütörtöki köztes eredménybeszámoló szerint az idei pénzügyi év első felében 1 százalékkal emelkedett éves összevetésben, azonos eladótérre számolva. A beszámoló szerint ugyanakkor ez nem tartalmazza a dohánytermékeket, amelyeket 2013 júliusa óta a törvényi szabályozás értelmében a nagy kiskereskedelmi hálózatok nem forgalmazhatnak Magyarországon. A dohányféléket is beleszámolva a Tesco magyarországi értékesítése éves összehasonlításban 1,1 százalékkal csökkent az idei pénzügyi év első felében – áll a csütörtöki jelentésben.
A Tesco bejelentette azt is, hogy előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal becsülte túl.
Korábban 250 millió fontos eredménytúlbecslésről volt szó, ám a Deloitte könyvvizsgáló cég által időközben elvégzett vizsgálat feltárta, hogy a cég az idei üzleti év első felére kiadott előzetes útmutatásában 118 millió fonttal, a 2013-2014-es pénzügyi év egészére 70 millió fonttal, az azt megelőző évre pedig 75 millió fonttal számolta túl eredményét.
Az eredmények és a Deloitte vizsgálatának csütörtöki közzététele után Sir Richard Broadbent, a Tesco elnöke bejelentette lemondási szándékát, bár távozásának időpontját nem közölte. Sir Richard szerint az elmúlt hetekben napvilágra került problémák „mélységes sajnálkozásra adnak okot”. A cég azonban gyorsan cselekedett a tényleges pénzügyi teljesítmény tisztázása érdekében, új igazgatói stáb alakult, amely „kezelni fogja” a téves eredménykalkuláció okait – hangsúlyozta a Tesco elnöke. Hozzátette: megkezdi „a terep előkészítését” ahhoz, hogy rendezett körülmények között végbemehessen saját utódlása, amint a cég ügyeit sikerül rendbe tenni.
A Tesco szeptember végén indított átfogó vizsgálatot a Deloitte bevonásával annak kiderítésére, hogy miként lehetett – az akkori becslések szerint – negyedmilliárd fonttal (csaknem százmilliárd forinttal) elnézni a láncolat által a piacnak kiadott legutóbbi előzetes eredménybecslést.
Dave Lewis, a Tesco-csoport vezérigazgatója, aki szeptember 1. óta áll a hálózat élén, az LSE-n akkor közzétett tájékoztatóban „súlyosnak” nevezte az ügyet és közölte, hogy a cég a vizsgálat eredményeinek ismertté válása után „határozott lépéseket” tesz.
Lewis ezeket nem részletezte, de a Tesco már szeptemberben bejelentette, hogy több más vezető munkatársa mellett felfüggesztett állásából négy igazgatót, köztük Chris Busht, a Tesco nagy-britanniai üzletágának vezérigazgatóját.
A Tesco részvénye a csütörtöki kereskedésben 5,1 százalékos veszteségben járt a Londoni Értéktőzsdén.
A cég nehéz évet él át. Augusztusban három éven belül a harmadik nyereségfigyelmeztetését adta ki, amelynek nyomán 11 évi mélypontra süllyedt a Tesco-részvények árfolyama és nem sokkal korábban lemondott az előző vezérigazgató, Philip Clarke, miután a cég helyzetének javítását célzó, általa elindított egymilliárd fontos fejlesztési program nem hozta a várt eredményeket.
Elemzői vélemények szerint a Tesco elsősorban a diszkontáruházak és az online értékesítés térnyerését szenvedi meg, és problémáit tetézi, hogy lassan reagált e piaci folyamatokra.
MTI