Újabb ázsiai tulajdonú gumigyár épülhet Magyarországon. Az indiai Apollo Tyres már nem először tervez beruházást hazánkban, ezúttal azonban minden eddiginél közelebb került a terv a megvalósuláshoz.
Bár még nem biztos, nagyon valószínű, hogy Szlovákia (Vágsellye) helyett Magyarországon épít az Apollo gumigyárat. Erről a Hospodárské noviny c. szlovák napilap számolt be. Északi szomszédunk ezzel rövid időn belül már a második ilyen jellegű beruházást bukta el, két héttel ezelőtt a koreai Nexen inkább Csehországot választotta. Az okok között szerepel elemzők szerint a megfelelő méretű ipari telepek alacsony száma, illetve a romló szlovák gazdasági helyzet. Az alacsonyabb adók és az olcsóbb munkaerő is előnybe hozott minket.
Már 2008-ban is megépülhetett volna a magyar Apollo-üzem, de akkor a politika keresztülhúzta az indiaiak számításait. Az év januárjában Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök Új-Delhiben bejelentette a beruházást, majd májusban már a területet is lefoglalta az indiai abroncsgyár, a gyöngyösi ipari parkban. A Fidesz azonban a közeli Mátrára gyakorolt környezeti hatások miatt megtámadta a tervet, majd augusztusban az Apollo elállt a gyárépítéstől. 2013 januárjában újra körülnéztek az indiaiak Kelet-Európában, de akkor éppen mélyponton volt az európai autópiac, így inkább Thaiföldön terveztek építkezni. Az azóta eltelt időszakban azonban megint felpörögtek az autóeladások, a holland Vredestein gyár (amely szintén az Apollo tulajdona, ahogy a dél-afrikai Dunlop művek is) pedig nem tudja tartani a lépést.
Úgyhogy Thaiföld parkolópályára került, és ismét Szlovákia és Magyarország került a célkeresztbe. Neeraj Kanwar, az Apollo Tyres alelnöke a következőt nyilatkozta a The Hindu indiai lapnak: „Közép-Kelet Európa a legjobb helyen van földrajzilag. A megfelelő mennyiségű képzett munkaerő is egy fontos tényező volt abban, hogy miért itt tervezünk beruházni”.
A The Hindu értesülései szerint az építkezések 2015-ben fognak indulni, a gyártósorok pedig 2016 végén indulhatnak be. Az üzemre több mint 500 millió dollárt szánnak, a beszállítókkal együtt körülbelül 1200-3000 embernek adhat munkát a beruházás. Naponta 16 ezer személyautó- és 3 ezer haszongépjármű-abroncsot gyárthatnak az üzemben. Amik egyébként nem tűnnek olyannak, amik alátámasztanák a „közép-ázsiai gumi = rossz gumi” sztereotípiát, a Német Autóklub (ADAC) referenciaértékű gumitesztjeiben egyik termékük sem szerzett még „nem ajánlott” minősítést.
Mivel még nem jelentették be hivatalosan a beruházást, egyelőre semmi nem biztos. Ha összejön a terv, az újabb munkahelyeket teremt.
Molnár Gergő István