Close

Miért pont Bahrein?

A szelek keletre fújnak mindig nyugatról / Nem kell már tangó és nem kell rock and roll… Ez a Kerozin-dal jutott eszembe, mikor anyagot gyűjtöttem a Forma-1 idei téli tesztszezonjáról. Pontosabban arról, hogy idén először a bahreini pályán is próbálgatták idei autóikat a csapatok. Ráadásul a három négynapos alkalomból kettőt is megkapott az apró közel-keleti királyság, az eddigi tesztnagyhatalom, Spanyolország rovására.

A legfőbb ok a váltásra az időjárás. Nagyon fontos, hogy a csapatok sokat tesztelhessék autóik hűtőrendszerét, ebből a szempontból pedig Spanyolországban tél végén, tavasz elején nem túl nagy a kihívás. Magas hőmérsékletre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön, a több száz Celsius-fokon izzó motorok kapnak-e megfelelő hűtést még akkor is, ha kintről is forróság éri őket. A spanyolországi Jerezben és Barcelonában is az elmúlt évek tesztnapjain többször mértek délelőttönként egyszámjegyű hőmérsékleteket. Eközben Bahreinben szinte egész nap 20 Celsius-fok körül jár a hőmérséklet, s állandó a napsütés. Ez komolyabb kihívás elé állítja a hajtásláncok hűtőköreit, mint a viszonylag változékony ibériai időjárás.

Ráadásul hideg időben hideg az aszfalt is, azaz hosszabb ideig tart a pilótáknak bemelegíteni az abroncsokat, amivel értékes percek mennek el az adatgyűjtésre szánt időből. Emellett nagyobb az esély arra, hogy egy-egy kigyorsításnál vagy féktávon kitörjön, rosszabb esetben megpördüljön az autó. Meleg, jól tapadó aszfalt + meleg, jól tapadó gumi = több lehetőség arra, hogy a technika képességeinek határán autózhassanak a pilóták.

A másik indok a pályák állapota. Tavaly a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery imígy panaszkodott a jerezi pályára: „Az aszfalt jellege miatt nem jó referenciának. Szerintem jövőre inkább Bahreinbe vagy Abu-Dhabiba kellene menni.” Jerez aszfaltja nagyrészt bitumenből és kőzúzalékból áll, mint a közutak. Ha hideg van, vagy esik az eső, rettentően csúszik. A bahreini pálya borítását viszont különlegesen a közel-keleti viszonyokhoz tervezték: az aszfaltcsík felső, úgynevezett kopórétege Angliából áthajózott fekete agyag, kitűnő a tapadása. Ugyanezt a borítást használják a közeli Abu-Dhabi versenypályáján is. 

A harmadik ok pedig valószínűsíthetően az, hogy Bahrein eredetileg már 2011-ben is ott lett volna a téli tesztszezon helyszínei között. De akkor az „arab tavasz”-ként elhíresült tüntetési hullám, a katonai közbelépés és az ezzel járó áldatlan állapotok elfújták a lehetőséget, a 2011-es Bahreini Nagydíjjal együtt. Mostanra, úgy tűnik, lecsillapodtak annyira a kedélyek, hogy a Forma-1 döntéshozói beválthatták a régi ígéretet. Nincs kizárva, hogy jövőre is Bahrein lesz az év eleji tesztek fő helyszíne.

Molnár Gergő István

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top