Close

Micsoda formák…

„Az autók nem vonzók az idén” – így nyilatkozott Adrian Newey, a Red Bull sikert sikere halmozó főtervezője szerdán,miután a spanyolországi Jerezben tartott idei első teszten lehullt a lepel az autók többségéről.

A mérnök maga a megtestesült brit visszafogottság és udvariasság: az eddig bemutatott kocsik zöme ugyanis nemhogy nem vonzó, hanem nevetségesen ronda. A csúfsági versenyt szinte biztosan a Caterham-jármű vezeti, amely mintha egy egyszarvú és egy hókotró nászából született volna. A küllemről sokat elárul, hogy a csapat fiatal újonca, a svéd Marcus Ericsson minden lelkesedése ellenére is csak annyit tudott kipréselni magából: „Egyedül az számít, hogy ne legyen lassú!” A Caterham mentségére szól, hogy a hosszabb és alacsonyabb orr-részt előíró új szabállyal a riválisok sem birkóztak meg jobban, az új Ferrarit például porszívóként ábrázolják netes „karikatúrákon”.

Alapvetően kétféle megoldással operáltak a csapatok: nagyon meredeken lejtő orrkúpot alkottak (Ferrari, Mercedes), vagy olyat, amelynek egy része szarvként előrenyúlik (Williams, Sauber, McLaren). Kizárólag a Red Bull ötvözte a két megoldást: lejtős orr kis szarvval.

Bár a csapatok pilótái, mérnökei nem titkoltan sajnálják a korábbi kecses, cizellált formavilágot, azért a hangsúly, miként arra a svéd újonc is rávilágított, mégiscsak a sebességen van. Azt viszont egyelőre nem tudni, mire képesek a 2014-es autók. Ennek prózai okai vannak: a csapatok többségénél olyan feszített tempóban kellett fejleszteni, megépíteni az új autókat, hogy már annak is örültek, ha a keddi és szerdai tesztnapra sikerült beindítani a kocsikat a próbakörökre. Az új karosszéria alatt ugyanis a motor is teljesen új. A csapatok búcsút intettek a jól bevált 2,4 literes, nyolchengeres, szívó, azaz turbó nélküli benzinmotoroknak. Helyettük 1,6 literes, hathengeres turbós blokkokat használnak. Papíron nincs jelentős teljesítménykülönbség a régi V8-asok és az új V6-osok között: egyaránt 750 lóerősek.

Arra, hogy a szabályváltozás-dömpingből melyik csapat jöhet ki legjobban, nehéz tippelni. A sok újítás nyomán ugyanis a teszt első napjaiban már az is kiemelkedő teljesítménynek számított, ha egy-egy pilóta legalább húsz percen át körözhetett technikai hiba nélkül. A rend kedvéért rögzítsük: kedden a Ferrarihoz visszatérő Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb.

A finn pilóta amúgy nemcsak a pályán hozta szokásos formáját, hanem a mikrofonok előtt is. Amikor megkérdezték tőle, mit tapasztalt az új kocsiban, azzal kerülte ki a valódi választ: „Oly nagy az eltérés a tavalyi és az idei kocsi között, hogy nincs is értelme összevetni a kettőt.”

frrás: nol.hu

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top