Új világ köszönt a hazai dohányosokra, illetve a gyártókra: szerdától ugyanis már csak kizárólag a nemzeti dohányboltok árulhatnak füstölnivalót. A dohányosok számára a kérdés onnantól az lesz, hogy az eddigihez képest mennyivel messzebbről és drágábban jutnak hozzá kedvelt márkájukhoz. A dohányipar számára viszont a következő néhány hétben az derül ki, hogy a nemzeti trafikrendszer következtében összeomlik-e a hazai legális dohánypiac.
Szerdától ugyanis rendkívül beszűkül a dohányértékesítés: az eddigi 48 ezer eladási ponttal szemben a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. legújabb adatai szerint 5200 nemzeti dohánybolt lesz, illetve a kistelepüléseken az NDN most választja ki – ismeretlen eljárásrend szerint – azt az 1100 kiskereskedőt, akik – az NDN eddig erről sem közöl részletes adatokat – tisztázatlan körülmények és feltételek között adhatják majd a dohányt.
Ráadásul az új rendszer feladja a leckét a dohányzóknak. Mint megírtuk: a trafikpályázat sajátosságai miatt a koncessziós körzetekben rendkívül egyenetlen lett a dohányboltok eloszlása, így a trafikok zöme néhány frekventált helyen tömörül, míg másutt kilométereken át nem lehet cigarettát kapni. Ráadásul a trafikok monopolhelyzetbe hozása nyomán tovább drágul a cigaretta.
A nemzeti trafikrendszer felvirágoztatása érdekében ugyanis Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár javaslatára a kormánytöbbség még tavasszal tíz százalékra emelte az addigi négy-öt százalékról a dohány kiskereskedelmi árrését, amely minden bizonnyal rövidesen beépül a cigaretta végfogyasztói árába. A gyártók erről nem nyilatkoznak, ám a Magyar Nemzeti Bank június végi becslésében 16 százalékos drágulással számol, ami annyit jelent, hogy a prémiummárkák hívei dobozonként ezer forint körüli árat kell hogy leszurkoljanak a szenvedélyükért.
A dohánygyártók – és a cigarettából származó adóbevételekre váró büdzsé – számára a kulcskérdés jelenleg az, mennyi olyan dohányos lesz, aki nem vállalja a hosszabb utazással járó hercehurcát, és átnyergel a legális áru nagyjából felébe kerülő csempészcigarettára. Korábban a cigarettagyártók a feketepiac ugrásszerű bővülését vetítették előre. Tavaly a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége úgy kalkulált, hogy az új rendszerben a feketepiac részaránya a jelenlegi ötről 15 százalékra nő, ráadásul ebbe akkor még nem számíthatták bele az árrés emelése okozta drágulás hatását. Azóta az NDN-nel együttműködési szerződést kötő gyártók már nem bocsátkoztak újabb becslésbe.
Érdeklődésünkre a megkérdezett gyártók arról sem nyilatkoztak, hogy július elseje óta hogy alakult a forgalmuk. Két hete ugyanis kizárólag a nemzeti dohányboltok rendelhetnek tőlük árut. A megkérdezett gyártók – amelyek a napokban az NDN-nél tartott megbeszélésen ismét egyhangúlag rábólintottak arra, hogy a trafikrendszer sikere, illetve a boltok jövedelmezősége közös érdekük – jobbára azzal hárították el megkeresésünket, hogy „túl kevés idő telt el július elseje óta, nem látszik még, hogy milyen változásokat hozott az új rendszer”. Könnyen lehet, hogy nem az utóbbi, szűk két hét volt a legjobb időszakuk. Mint arról beszámoltunk: míg a régi kereskedők már nem rendelhettek a gyártóktól, addig a nemzeti trafikok zöme az eddigi lanyha kereslet miatt csak „tessék-lássék” módon töltötte fel árukészletét.
A gyártók számára az sem mellékes, hogy a nemzeti trafikrendszer debütálását sikerült a turisztikai főszezonra időzíteni, márpedig kétséges, hogy az ideérkező külföldi turisták maguktól rájönnek, mi rejtőzik a kizárólag magyar nyelvű cégérrel és 18-as karikával ellátott boltok átlátszatlan üvege mögött. Közben a gyártók már elkezdték visszaszállítani a koncessziót nem nyert trafikosoktól a maradék árut, bár jó pár olyan kereskedő is van, aki az utolsó pillanatig is próbál részesedni a szerdától csak a nemzeti trafikok üzletének számító cigarettából. A megkérdezett boltosok között van olyan, aki úgy látja, csak néhány kartont kell visszavinni a nagykereskedőhöz, ám olyan is volt, aki a teljes árukészlet 20-30 százalékára becsüli ezt az arányt, mivel a vásárlók „spájzolására” számítva túlrendelte magát július elseje előtt.
Aki így tett, az most ráfizethet. A gyártók június vége felé már jobbára csak azonnali fizetésre adtak el cigarettát a régi trafikosoknak, ugyanakkor úgy tudni, a kereskedők szeptemberig várhatnak arra, hogy a pénzüket visszakapják. A törvényi előírások szerint ugyan az eladatlan készleteket 30 napon belül vissza kell venni, ám ez nem jelenti azt, hogy az ellenértéket is ilyen gyorsan visszakapnák a boltosok. A kereskedők szerint ennek az lehet az oka, hogy a dohánygyártók meglehetősen gavalléros hatvan-, sőt vannak olyan gyártó cégek, amelyek kilencvennapos fizetési kötelezettséget írtak elő a nemzeti dohányboltok számára, amit azért is tehetnek meg, mert a kisboltokból visszavett termékeik is a nemzeti trafikok polcán landolnak majd.
Vizsgálat lett a próbavásárlásból
Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár felkérte Gyulay Zsoltot, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. vezérigazgatóját, vizsgálja ki, a nemzeti kiskereskedelmi trafikhálózatban szolgáltak-e ki 18 évnél fiatalabbakat. Ezt azután jelentette be hétfőn a Kormányzati Információs Központ (KIK), hogy az RTL Klub július 14-i híradójának beszámolója szerint nyolc vizsgált trafikból hatban kérdés nélkül szolgálták ki a csatorna 16 éves próbavásárlóját. A KIK közleményében hangsúlyozza: a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény elfogadásával a jogalkotó szándéka egyértelmű volt.
A 18 év alatti fiatalok nem vásárolhatnak és nem is tartózkodhatnak a nemzeti dohányboltokban. Az államtitkár egyben arra kérte fel Gyulay Zsoltot, hogy amennyiben valós alapja van a híradóban bemutatottaknak, „akkor a törvény szellemében eljárva, 48 órán belül az érintett kiskereskedelmi egységek koncesszióját vonassa vissza”. Lázár János egyben azt kérte, hogy az NDN haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot az illetékes állami szervekkel, és még július folyamán kezdjék meg az országos szintű ellenőrzéseket a jogszabályok betartása és betartatása érdekében.
MTI nyomán NOL.HU