Tegnap úgy tűnt, egy dologban egyetértenek a budapesti taxisok, nevezetesen, hogy egységes, hatósági árak mellett működjön a budapesti taxispiac. Minden más kérdésben eltér az érintettek álláspontja a készülő taxisrendeletről – ahány társaság és taxis, annyi vélemény. Vannak, akik szerint a fix áron kívül mást nem is kellene bevezetni, a főváros feleslegesen szól bele a piaci folyamatokba és próbálja előírni, milyen taxik közlekedjenek. Mások úgy vélik lehetne szigorúbb a mostaninál a kocsikra vonatkozó előírás, de nem ennyire. A harmadik álláspont szerint az árakat kellene a fővárosi tervnél jobban megemelni. A negyedik szerint csak az átállási időt kellene nyújtani.
Egy biztos: az áremelést jelentő fix tarifáról mostanra minden piaci szereplő azt gondolja, hogy annak bevezetése életbe vágó és nélkülözhetetlen. E mögött tegnap azt követően sorakoztak fel fuvarozó vállalkozók és érdekvédő tömörülések, hogy a fix áras tervezet mellett múlt pénteken egy olyan javaslat is a döntéshozók asztalára került, amely szerint a telefonos rendeléseknél maradna az árverseny, s csak az utcán leszólított autók estében élne a rögzített díjtáblázat. Igaz, korábban még voltak olyanok is, akik nem tartották rossz ötletnek, hogy az előrendelésnél ne legyen kötött tarifa.
A piaci szereplők között kialakult helyzet abszurditását jól mutatja, hogy az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) Alkotmány utcában tartott demonstrációján éppúgy a fix tarifa bevezetése mellett emeltek szót az érintettek, ahogy egy magánkezdeményezésként indult taxis fórumon is – amelyen részt vett Horváth Csaba, a fővárosi MSZP-frakció vezetője is. Mindkét összejövetelen „éltették” az egyentarifát, de ekézték is egymást.
Az OTSZ álláspontja, hogy csak a rögzített hatósági ár fogadható el, de mindemellett támogatják a fővárosi önkormányzat piacszabályozásra tett lépéseit is. – Azokkal az előírásokkal, amelyek például a megjelenésre vagy az autók technikai előírásaira vonatkoznak, garantálható a minőségi szolgáltatás – mondta a Népszabadságnak Metál Zoltán, az OTSZ elnöke. Elképzeléseiket aligha támogatják a másik fórum résztvevői, a sofőrök a szabályokat egyszerűen „hülyeségnek” tartották. Szerintük botorság előírni, hogy egy taxis milyen autót használjon, elvégre elemi érdeke az üzemképes és jó minőségű jármű, hiszen azzal a saját költségeit csökkenti. Kifejtették: a rendelettervezet egyáltalán nem olyan, amit a többség szeretne. – Megoszlanak a vélemények, ez természetes, ám az OTSZ megmozdulásán négy-ötszázan voltak, míg az másik eseményen ötven-hatvanan. Ez mindent elmond –tette hozzá Metál Zoltán.
Sokatmondó azonban, hogy a taxisofőrök fórumának szervezésébe bekapcsolódott a fővárosi szocialista párt is, ám az egyik legfontosabb problémára Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének szóvivőjének sommás megjegyzése világított rá: nem tartja valószínűnek, hogy a taxisok száma csökkenne a tervezet elfogadása után. A taxiként működő autók száma kevesebb lehet majd, de akkor azokra kettő, vagy több sofőr jut majd, mert összeállnak a kollégák –vélekedett.