Volt lakóház és déligyümölcs-kereskedés, holnaptól pedig immár Budapest új kulturális intézményének, a Budapest Music Center (BMC) zeneközpontjának ad otthont a IX. kerületi Mátyás és az Imre utca sarkán található épület. December elején a Concerto Budapest négy tesztkoncertjével próbálták ki az akkor még javában készülő, formálódó intézményt, mára teljesen elkészült, holnap pedig politikusok, városvezetők is részt vesznek a megnyitón.
A hírek szerint a magyar miniszterelnök is jelen lesz, és csak reménykedni tudunk abban, hogy nem csupán a protokolláris jelenlét okán, hanem azért, mert ő is úgy érzi, a BMC 2,6 milliárd forintból (közte a BMC saját pénzén és egy hatalmas kölcsönösszegen kívül egy elmaradt EU-s hitelt pótló, 500 milliós kormányzati pénzből is) megvalósult zeneközpontja valóban fontos helyszíne lesz a hazai kultúrának. Amikor legutóbb hírt adtunk arról, hogy célegyenesbe fordult az intézmény 2011 januárjában elkezdett építése, akkor úgy jellemeztük a helyet: afféle „kis Művészetek Palotája” lesz majd. Úgy tűnik, a megfogalmazás találó volt, mert immár az elkészült épület és a működési tervek ismeretében sem mondhatunk mást.
Programjai között főképp kamara- és kortárs zenei produkciókat, valamint kortárs dzsesszelőadásokat találunk, de odaköltözött a BMC hét éve működő, közel százezres állományszámú zenei könyvtára is, melyben könyvek, lemezek CD-k, DVD-k és kották találhatók. A muzsikusoknak lehetőségük lesz felvételek készítésére, zenekari próbákra, és a házban helyet kap a Nemzetközi Eötvös Péter Intézet, helyet kaphatnak egyéb kulturális rendezvények is. Az új épületben található egy nagy, különleges akusztikájú, 350 fős koncertterem, az Opus elnevezésű, étteremmel, kávézóval egybenyitott dzsesszklub.
Gőz László, a BMC vezetője azt mondja, az elmúlt héten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera tanszakos növendékei és egy sor neves külföldi énekes – Eötvös Péternek az Angyalok Amerikában című operájával kapcsolatban tartott kurzusa keretében – már birtokba is vette a zeneközpontot. Vasárnap kezdődik és egész jövő héten tart a X. Budapest Jazz Fesztivál, jelentős hazai és külföldi dzsesszmuzsikusok részvételével, aztán jönnek a Budapesti Tavaszi Fesztivál koncertjei. Mindezek ellenére, Gőz szerint, a most következő tavaszt és nyarat még a házzal való ismerkedés és a finomhangolás jegyében töltik, ősztől azonban valóban egymást érik majd a programok. Mások mellett jön például a kortárs zene nagyágyúja, az Ensemble Modern, melyet ezúttal Eötvös Péter vezényel, bemutatják majd az Eötvös Intézet Mrozek Nyílt tengeren című darabjára írt pályaműveinek legjobbjait, amelyre 49 zeneszerző jelentkezett, köztük hat magyar.
Lévén a BMC tagja egy olyan szervezetnek, amely a világ legjobb dzsessz zenészeinek turnéit hangolja össze, így Gőzék számítanak az improvizációs zene nagyágyúira is. Gőz László szeretné, ha hetente 3-4 közönségvonzó koncertet, kulturális eseményt tudnának rendezni, ígéri, ehhez megfizethető árakat kalkulálnak majd, így egy-egy komolyzenei koncertet, igazán világszínvonalú körülmények között, néhány ezer forintért meg lehet majd hallgatni. A dzsesszkoncertek esetében is csak a legnagyobb sztárokért kell kicsivel többet ?zetni. Reméli, hogy az intézmény előbb-utóbb nemzetközileg is jegyzett kulturális központ lesz, amihez hozzájárulhat a kortárs kamarazene és az igényes dzsessz iránt érdeklődő, Budapesten tartózkodó külföldi turisták (állandó, több százezres) tömege is. És reméli azt is, a pezsgő élet megkönnyíti, hogy a ház átalakításához felvett több százmilliós kölcsönt is megfelelő ütemben vissza tudják fizetni.
forrás: nol.hu