Nagyközönségnek szóló rendezvényekkel ünnepli megalakulásának közelgő 155. évfordulóját a prágai mentőszolgálat, amely a szaktörténészek szerint a világ legrégibb, máig működő mentőszolgálata.
A jubileum alkalmával a kisoldali Wallenstein-kertben (Valdsejnská zahrada) nagyszabású kiállítás nyílt, ahol az érdeklődők megtekinthetik a régi és a mai mentőkocsikat. A legrégebbi darabok a 19. és 20. század fordulójának éveiből származnak. Nagy érdeklődésre tarthat számot az a szupermodern kamion is, amelyben szükség esetén percek alatt bármilyen helyen szinte kórházi szintű egészségügyi szolgáltatásokat lehet nyújtani.
A következő hetekben a mentők több egész napos rendezvényen mutatják be szolgáltatásaikat és mai lehetőségeiket, s néhány régi nagy balesetet is felidéznek. Szakmai konferenciák is lesznek, míg az interneten közzéteszik a mentőszolgálat történetének és tevékenységének legérdekesebb dokumentumait.
A prágai mentőszolgálat hivatalosan 1857. december 8-án alakult meg, amikor az akkori császári és királyi helytartó megadta az engedélyt a Prágai Önkéntes Védelmi Egylet létrehozására. A kezdeményező Paumann báró, a prágai rendőrség akkori igazgatója volt.
A korra jellemző, hogy a mentőszolgálat 36 különféle foglalkozású önkéntese közül csak három volt orvos. Az egylet műszaki felszerelése kezdetben két pár lóból és egy, a beteg szállítására is alkalmas fedett kerekes kocsiból állt.
Napjainkban a prágai mentőszolgálat alkalmazottainak száma meghaladja a 400-at, közülük 335 orvos, illetve egészségügyi dolgozó. A mentőszolgálatnak a fővárosban ma 19 állomáshelye van, s évente mintegy százezer embert látnak el. A helikoptereket évente mintegy 500 esetben vetik be, elsősorban a súlyos közlekedési balesetek alkalmával.
A mentőszolgálat első fix központját a Vencel tér alsó részén hozták létre 1890-ben, amikor a nagy árvíz következményeinek leküzdésére a prágaiak megkapták az első mentőkocsikat Bécsből. Az I. világháború kitöréséig (1914) a központ azonban legalább háromszor volt kénytelen költözni.
Nyilván a háború borzalmai is hozzájárultak ahhoz, hogy Csehszlovákia megalakulása (1918) után a mentőszolgálat félhivatalos státust, állandó alkalmazottakat és különféle jogokat kapott. Kocsijai például 1924-től kezdve szükség esetén a nap minden órájában tülkölve járhatták a várost.
A prágai mentők legnagyobb „bevetésére” 1975-ben került sor, amikor a csehszlovák főváros mellett lezuhant a jugoszláv légitársaság egyik személyszállító repülőgépe. A katasztrófában 79 ember vesztette életét.
A „motoros” mentőszolgálatot 1987-ben korszerűsítették, és megindult a légi mentőszolgálat működése is. A prágai központban jelenleg két speciálisan felszerelt helikopter áll bevetésre készen.
Forrás: mti