Close

Buszcsata a Várban: a BKV-nak is versenyeznie kell

Még le sem zárult az első busztender, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már a következő közbeszerzési felhívás közzétételére készül. A várhatóan szeptemberben megjelenő tenderen hatvan darab – elsősorban a budai Várban közlekedő – új midibusz üzemeltetésére várnak majd ajánlatokat.

Ezúttal a BKV megrendelő helyett már versenyzőként tűnhet fel a színen. Az új előminősítő eljáráson további magyar és külföldi cégek is belépőt szerezhetnek a pályázatokra. (A nagyok közül különösen a Veolia közszolgáltató-óriás megjelenésére számítanak.) Az új személyszállítási törvény megjelenéséig bizonytalan volt a főváros közlekedésszervező holdingjának, a BKK-nak a jogi helyzete, így a közbeszerzési eljárásokat csak a BKV-val közösen indíthatták útjára. A jogszabály elfogadásával azonban lehetőség nyílt a megrendelői és a szolgáltatói szerep valódi szétválasztására, ezért a tendereket ezentúl a szervezői, irányítói és ellenőrző feladatokat ellátó BKK hirdeti meg – míg a BKV a lehetséges szolgáltatók egyikeként vehet részt a versenyben.

S ezzel valóban összemérhetővé válik a BKV és a külsős autóbuszos vállalkozások ajánlata. A buszos szakszervezetek az első midibusztendernél, illetve a jelenleg futó, szóló- és csuklós buszokra kiírt pályázat kapcsán is felvetették, hogy a BKV jóval olcsóbb. A BKV 2010-es midibusztenderét első körben megnyerő Orangeways kilométerenként 379 forintért üzemeltette volna a Webasto S91 típusú, Euro 5-ös, alacsony padlós, légkondicionált buszait. Az érdekvédelmi szervezetek szerint ennyiből nem oldható meg a feladat a szolgáltatási színvonal, illetve a munkavállalók foglalkoztatási feltételeinek romlása nélkül.

Hasonló véleményen volt a pályázaton szintén induló Vértes Volán, amely panasszal élt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A testület kimondta, hogy a BKV nem győződött meg az Orangeways kirívóan alacsony ajánlati árának megalapozottságáról. A BKV végül megsemmisítette a midibusztender végeredményét. Az új buszüzemeltetési modell égisze alatt idén januárban – összesen 150 (75 szóló- és 75 csuklós) autóbusz forgalomba állítására – meghirdetett tender utolsó ajánlattételi szakaszában végül csak a VT-Transman adott be ajánlatot. A csuklósokat kilométerenként 797 forintért, míg a szólóbuszokat 663 forintért üzemeltetné.

Ha a BKV maga venné az új buszokat, akkor 900, illetve 750 forintba kerülne egy hasznos – utas nélküli üres futásoktól mentes – kilométer. A régi Ikarusok 660 és 600 forintért futnak, de ebben nincs se amortizáció, se klíma. A szakszervezetek szerint saját buszokkal évente kétmilliárdot spórolnának. – Már a kiindulópont téves – állítja Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. – A szakszervezetek abból indulnak ki, hogy a BKV kapna bankhitelt 150 új busz megvásárlására. Csakhogy a BKV mindaddig nem hitelképes, amíg maga előtt görgeti a 2003 és 2009 között felvett 62 milliárdos hitelállományt. Ennek visszafizetésére egyelőre semmi remény. Ha ennek ellenére eljátszunk a gondolattal, akkor sem bizonyos, hogy a BKV nyerne.

Jelenleg a BKV buszai hússzor többször robbannak le, mint a VT-Transman hasonló életkorú járművei. A BKK becslései szerint a fővárosi vállalat még új buszokkal is legalább 15 százalékkal drágább lenne a VT-Transmannál. Ennek ellenére a BKK hiánypótlásra szólítja fel a céget, noha a kifogásolt részek korántsem akkora jelentőségűek, hogy a pályázatból való kizárást eredményezzenek. Vitézy Dávid szerint már az is siker, hogy akadt valódi ajánlatot tévő vállalkozó, hiszen a főváros a 8-10 milliárdos befektetésért cserébe csupán az ígérhette, hogy a mindenkori városvezetés tiszteletben tartja a megkötendő szerződést. Erre a nem túl biztos alapra kellett hitelezőt találni.

A bankok pedig kockázatuk csökkentése érdekében csak kipróbált, használtan is könnyen értékesíthető busztípusokat fogadtak el fedezetként. Ilyen a VT-Transman által kínált Mercedes Citaro, amely jelenleg Európa legelterjedtebb városi buszának számít. Az eredményhirdetést szeptember közepére, az új buszokat jövő márciusra ígéri a BKK. A közbeszerzésekkel párhuzamosan zajlik a buszágazat leválasztása a BKV-ról, ez azonban a BKK vezérigazgatója szerint nem okoz csoportos létszámleépítést. A BKV legújabb jelentése szerint a létszám rendezéséhez várhatóan elegendő lesz a túlórák megszüntetése, a nyugdíjasok elküldése, illetve az, ha a távozó sofőröket nem pótolják újakkal.

forrás: nol.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top