Komoly kitörés előtt áll a mobilfizetés rendszere – állítják egybehangzóan a szakemberek.
Az elmúlt hetek, hónapok jelentős eredményeket hoztak, egyre több nagy cég aknázza ki a technológiában rejlő, újdonságnak számító lehetőségeket, de az út megnyílik, megnyílt a kisebb vállalkozások számára is.
A hazai sajtóban elsőként a Pénzcentrum.hu adott hírt arról, hogy a hazai élelmiszer-és vegyi áru-kereskedelemben online piacvezetőnek számító G’Roby-lánc elindította QR-kódos vásárlási modelljét.
A működési elv látványos és egyszerű: óriásplakátokat helyeztek ki forgalmas helyekre – 17 budapesti metrómegállóba – amelyeken különféle élelmiszer-csomagok képe látható, a képek mellett pedig egy okostelefonnal beolvasható QR-kód. A kód az áruházlánc honlapjára irányítja a vevőt, aki így egy mozdulattal virtuális bevásárlókosarába helyezheti a terméket, majd nagyon egyszerűen fizethet, és beállíthatja azt is, milyen címre és időpontra kéri a házhozszállítást.
Hogyan is működik?
A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódot használó vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.
A vásárláshoz szükséges mobilfizetési technológia már hónapok óta a fogyasztók/felhasználók rendelkezésére áll: a MasterCard Mobile alkalmazás már 21 ezernél is több magyar okostelefonon működik, ennek segítségével gyakorlatilag a telefonunkat használjuk bankkártyánk helyett, fizetéshez, számlabefizetéshez egyaránt. Az alkalmazás használatához szükséges adattárolási és adattovábbítási szolgáltatást az FHB DWH Szolgáltató Zrt., míg az elfogadóhelyek számára a pénzügyi szolgáltatást az FHB Bank Zrt. nyújtja.
Minél inkább gyarapszik az alkalmazást elfogadó kereskedők száma, annál több ügyfél ismeri fel: ez a modell kényelmes és kiemelkedően biztonságos módja a fizetésnek. Várhatóan a letöltések, kártyaregisztrációk száma is ennek megfelelően növekszik majd.
A MasterCard tavalyi felmérésének tanúsága szerint a mobiltelefon elfogadottsága fizetőeszközként egyre nagyobb: a válaszadók 12 százaléka mondta, hogy hetente legalább egyszer fizet mobiltelefonja segítségével. Ugyanakkor a klasszikus mobilnál kifinomultabb fizetési lehetőségeket lehetővé tévő okostelefonok száma is nő – a ma hagyományos mobilkészülékekkel rendelkezők közel fele tervezi okostelefon vásárlását a jövőben. A felmérés kimutatta, hogy a jelenleg egymillió okostelefon-használó körülbelül 10-12 százaléka lehet nyitott a mobilfizetési alkalmazások használatára. Jóllehet, ez az arány folyamatosan változik, ahogy egyre több kereskedő fogadja el a fizetési alkalmazást, illetve nő a szolgáltatás ismertsége.
Akár a bankkártya hajnalán
Közel van a robbanás a mobilfizetési piacon, nagy jövő áll a technológia előtt – mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Foltányi Tamás, az FHB Bank vezérigazgató-helyettese, aki szerint a jelenlegi állapot a bankkártyák elterjedése előtti időszakhoz hasonló. Akkor egyfajta ördögi kör volt a rendszerben, az ügyfelek ugyanis azért nem igényeltek bankkártyát, mert kevés volt az elfogadóhely, a boltokban viszont azért nem telepítettek terminálokat, mert a kevés kártyás ügyfél miatt nem érte meg. A mobilfizetésről viszont már egyértelműen pozitív kép alakult ki a kereskedők körében, hiszen a nagy elektronikus kereskedők közül többen is csatlakoztak már (pl.: Netpincér, Shopline, Bónusz Brigád, Libri, stb.) az elfogadóhelyek közé, de a Magyar Telekom és a Telenor számlái is befizethetők a szolgáltatás segítségével.
A MasterCard Mobile 2011 októberében indult útjára az FHB, MasterCard, a Magyar Telekom, a Telenor és a Cellum együttműködésében. A MasterCard Mobile szolgáltatást a kereskedőknek a hazai bankok közül jelenleg egyedül az FHB Bank nyújtja, ő számolja el a szolgáltatáson keresztül történt fizetéseket az elfogadóhelyek számára. Az FHB Csoport másik tagja (FHB DWH Zrt.) ugyanakkor lehetővé teszi azt, hogy legmagasabb fokú adatbiztonsági követelmények mellett bármely bank ügyfele regisztrálhassa a MasterCard vagy Maestro bankkártyáját az okostelefonokra (iOS, Android, Windows Phone) letölthető MasterCard Mobile alkalmazásba, ezáltal percek alatt csatlakozva a mobilfizetők táborához.
Foltányi Tamás szerint a mobilfizetés hazai eredményeit mutatja az is, hogy már több mint 21 ezren töltötték le a MasterCard Mobile használatához szükséges mobil applikációkat, a továbbiakban pedig egyértelműen várható a felhasználók számának növekedése. A QR-kódos vásárlás elterjedése további lökést adhat a mobilfizetésnek, elfogadói oldalról pedig akár a legkisebb vállalkozások is beléphetnek a rendszerbe (számukra a költségek gyakorlatilag nem különböznek attól, mintha például boltjukban bankkártya-terminált helyeznének ki). Ráadásul a QR-kód szinte bárhová elhelyezhető, így végtelen azoknak a helyeknek a száma, amiket értékesítési felületté lehet tenni.
A kisvállalkozásoknak is komoly lehetőség a QR
Az eddigi, hasonló fizetési szolgáltatásokhoz képest jóval gyorsabban terjed a mobilfizetési technológia – mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetési szolgáltatásokért felelős regionális vezetője, aki emlékeztetett arra, hogy mivel ez nem egy kényszerszolgáltatás (mint például szintén mobiltelefonnal használható a parkolási-, vagy autópálya-díjfizetés), ezért annak a felfutásához nem szabad mérni.
A komplex szolgáltatás (vásárlás-fizetés) újdonsága miatt ugyanakkor a rendszer igényel egyfajta tanítási folyamatot, és a hagyományos kommunikációt – ami a már ismert használt eszközök használatára biztat – sok esetben új elemekkel kell kiegészíteni. A MasterCard szakértője szerint az ismertség és a használat növekedését segíthetné, ha például a kereskedők erőteljesebben jeleznék azt, hogy egy mobilvásárlásos tranzakciónál nem kell megadnunk a kártyaadatunkat (a legtöbb esetben, például online vásárlásnál viszont ez szükséges, sokszor viszont ez elriasztja a felhasználót). Természetesen a kereskedők száma, de a minősége is javíthatja a csatlakozási kedvet.
Szetnics László szerint a QR kód alapú üzlet olcsó, mobilis, jól mérhető – gyakorlatilag minden szempontból komoly lehetőségek rejlenek benne, a reklám világában is. Bizonyos szolgáltatások a tv-műsorokkal kombinálva is hatékonyak lehetnek. A regionális vezető úgy látja, a technológiai újítások a hazai kisvállalkozások számára is komoly lehetőségeket tartogatnak, hiszen tulajdonképpen bármilyen felületet a vásárlás helyévé lehet alakítani. Ráadásul alacsony a belépési küszöb is, ami egy jó szolgáltatás-csomaggal és egy közérthető, az előnyöket jól bemutató üzenettel együtt arra ösztönözheti a magyar kkv-kat, hogy kihasználják a legújabb technológiában rejlő lehetőségeket.
Forrás: Pénzcentrum
Fotó: computerworld.hu