Visszakerül a Zeneakadémia opera tanszakának vizsgaelőadása a Magyar Állami Operaház színpadára. A vasárnap délelőtti előadáson egy ősbemutatóval is előállnak a növendékek, kortársuk, Bella Máté A tavasz ébredése című új művével.
„Hiányzott az oktatásunkból a kortárs zene, ezért úgy építettem fel a tanév második felének programját, hogy a tanulmányokat az új zenének szenteljük – mondta el az MTI-nek Almási-Tóth András rendezőtanár. – A Millenáris Teátrumban a Filharmónia Budapest felkérésére bemutattuk Csemiczky Miklós A brémai muzsikusok című operáját. Jeleneteket vettünk Eötvös Péter Angyalok Amerikában című operájából, amelyekből jövőre egy workshopot szervezünk.
A felnőttkor küszöbén címmel rendezik a tanszak vizsgaelőadását, amelynek második részében ősbemutatóként szólal meg Bella Máté A tavasz ébredése című egyfelvonásos operája.
„Arra kértem a nemrég diplomázott zeneszerzőt, hogy kifejezetten a vizsgázó növendékek hangjára komponáljon darabot. A librettót Frank Wedekind darabjából én írtam, kiragadtam belőle motívumokat, és kicsit absztraháltam a jeleneteket, hogy kortalanná váljanak, azaz ne csupán a keletkezés idejére, a tizenkilencedik század végére, de ne is csak a jelenre utaljon a szöveg. Hiszen a mű egy általános és örök problémáról szól, nevezetesen arról, hogy mit tud kezdeni a társadalom a testiséggel. Hogy dolgozza fel a test szükségleteit, amelyeket, ha egy bizonyos korban megtagad valakiktől, például a fiataloktól, abból szörnyű tragédiák származhatnak.”
Az első rész zenéje a fiatalok űzöttségét fejezi ki. Majd, ahogy kezdenek a szereplők megismerkedni magukkal, a testükkel, nyugalmasabbá, letisztultabbá válik a hangzás is, amikor tragédiába fordul a játék, szélsőségesen érzelmessé lesz a muzsika. Végül az utolsó jelenetben a szürreális szereplők megjelenésével a zene tónusa is farce-szerű hangulatot tükröz – részletezte a rendező.
A teljes színművet elolvastatta Almási-Tóth András a hallgatókkal, az elmúlt félév folyamán megismerkedtek Wedekind másik műve, a Pandora szelencéje alapján készül Alban Berg operával, a Luluval is. „Szeretem, ha az énekes előtanulmányokat végez. Nemcsak a kottát nyitja ki és leénekli a hangjegyeket, hanem a korról, a keletkezés körülményeiről is tájékozódik, mert mindabból profitálhat a szerepformálásnál” – hangsúlyozta a rendező.
A vizsgaelőadás első részében Janácek A ravasz rókácska és Humperdinck Jancsi és Juliska című operájából láthat részleteket a közönség. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Sándor Szabolcs vezényli.
Forrás: mti