Nem okozott fennakadást a forgalomban, hogy kedden előreláthatólag öt évre bezárt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. terminálja – közölte a Budapest Airport. Szerdától már valamennyi légitársaság a 2. terminálról közlekedik.
A repülőteret üzemeltető társaság kedden azt közölte: a nemzeti légitársaság megszűnése, valamint a tavalyi 330 százalékára emelt telekadó olyan pénzügyi helyzetet teremtett a repülőtér üzemeltetője számára, hogy nem maradt más választása, mint egy drasztikus költségcsökkentési program bevezetése. Ennek részeként történt a repülőtéren a dolgozók csoportos létszámleépítése, az idei évre tervezett, mintegy 10 milliárd forintnyi beruházás leállítása és az 1. terminál bezárása.
A Budapest Airport szerdai közleménye szerint a reggel 6 és 7 óra közötti időszakban 9 diszkont és 2 hagyományos légitársaság gépe indult, összesen 1780 utassal a 2. terminálról.
A Budapest Airport kedd este indította és fogadta az utolsó járatokat az 1. terminálon, ahonnan az utolsó induló gép a Germanwings stuttgarti járata volt, míg az utolsó érkező repülő a Wizz Air W6 2342-es járatszámú római járata volt, amely 23.48-kor állt be az épület elé. Az utasok távozása és a csomagok kirakodása után a gépet átvontatták a 2B terminál forgalmi előterére.
A „régi” repülőtéri forgalmi előtér betonján csak a teherszállító repülőgépek (cargo) valamint a magán kisgépek és a business jetek maradtak az úgynevezett GAT-terminálon (General Aviation Terminal).
A Budapest Airport az 1. terminált lezárta a nagyközönség előtt, csak a megszűnt kereskedelmi egységek munkatársai pakoltak az épületben, a megmaradt készleteket szállították át a 2. terminálon lévő raktárakba vagy vissza a telephelyre, valamint elkezdték a bútorok, a vendéglátóhelyek berendezéseinek leszerelését.
A tervek szerint június végére az 1. terminált végleg „hibernálják”, az épületet a rendőrség és a repülőtér alkalmazottai őrzik, kordonnal zárják körbe, a minimálisan szükséges fűtés-hűtés-szellőztetés mellett lesz rendszeres karbantartás és takarítás is. Az épületet és berendezéseit olyan állapotban tartja a Budapest Airport, hogy a terminál – szükség esetén – akár két-három héten belül újra indíthat és fogadhat utasokat és repülőgépeket. A repülőtéri cég becslései szerint négy-öt éves kényszerszünet következik az 1. terminál életében.
A ferihegyi 1. terminált 1939-ben tervezte ifj. Dávid Károly, azonban a félig kész épület 1944-ben romba dőlt a légitámadások miatt. A háború utáni újjáépítésben az eredeti tervek alapján állították helyre a terminált, amelyet 1950. május 7-én adtak át a forgalomnak.
A 2A terminál átadása, 1985 októbere után a külföldi légitársaságok maradtak az 1-esen, a Malév az új épületet használta. 1998 decemberében a 2B terminált is átadták a forgalomnak. 1999 májusától a koszovói albán-szerb konfliktus miatt a Jugoszlávia elleni légitámadások idejére a NATO-hadműveleteket támogató amerikai Ohiói Nemzeti Gárda KC-135-ös légi tartálygépei állomásoztak az 1. terminál előterén.
2003 és 2005 között az eredeti tervek szerint újították fel az 1. terminál épületét, amelyet a szárnyak között két modern indulási és érkezési épületrésszel egészítettek ki. A Budapest Airport végül 2012. május 29-én kényszerült az 1. terminál bezárására.
Forrás: mti