A Budapesti Közlekedési Központon keresztül elrendeltem a 3-as metró teljes műszaki felülvizsgálatát – mondta Tarlós István főpolgármester. A felülvizsgálat várhatóan több hétig tart, addig csak 40-50 km/órával haladhatnak a metrószerelvények az alagútban. Tarlós hozzátette, hogy a szerelvények felülvizsgálatát már 2011-ben elkezdték, és a BKV vezérigazgatója 2011 óta csak műszakilag felülvizsgált szerelvényeket enged forgalomba.
A főpolgármester közölte: a városvezetés és a BKK 2011-ben kezdeményezte és elindította a 3-as metró szerelvénycseréjére és pályafelújítására vonatkozó pályázatát, amit az információi szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is támogat. Csakhogy a pályázat végigvitele több évig tatrt, ezért azt már 2006-ban el kellett volna indítani. Tarlós szerint a 3-as metró jelenlegi állapota évtizedes mulasztás eredménye.
A karbantartó az utasokat félti
A felülvizsgálat közvetlen előzménye az a drámai hangú levél, amit a 3-as metró egyik karbantartója írt a Budapesti Metróért Egyesületnek. Az Indexen megjelent levél szerint az alagútban egyre több helyen tapasztalható szivárgás, a vágányok több szakaszon is életveszélyesek, már a 40km/órás korlátozás sem segítene, sok helyen az oldalfalakon található márványlapok is bármikor leeshetnek, mivel az elmúlt 20 évben szinte sehol nem végeztek komolyabb karbantartást és szerkezeti- statikai vizsgálatokat.
A levél írója szerint a problémát már többször is jeleztük, a tavalyi metrótűz óta mind a BKV, mind a főváros felé, de csak ígéreteket kaptak, ugyanakkor a felelősség a miénk. A jelenlegi hibák kijavításához a mi munkánk és felkészültségünk már kevés. A metróvonalon a szerkezeti hibák már annyira kritikusak, hogy egy esetleges azonnali műszaki beavatkozásnak az egész vonalat érintenie kellene. A 2-es vonalhoz hasonló szakaszos felújítás lehetősége az állandó balesetveszély miatt meglátásom szerint nem kivitelezhető.
A BKV szerint baj van, de életveszély nincs
A 3-as metró eszközállománya a leggondosabb karbantartás mellett is felújításra szorul, azonban éppen a folyamatos ellenőrzéseknek, fenntartási munkáknak köszönhetően a vonal üzemeltetése biztonságos, a ma megjelent névtelen állítások túlzóak és leginkább csak hangulatkeltésre alkalmasak -reagált a cikkünk megjelenése után, még Tarlós bejelentés előtt a Budapesti Közlekedési Vállalt. Mint írják: ezzel nem azt állítják, hogy nincs szükség a metró felújítására és meg is teszünk ennek érdekében a BKK-val közösen mindent, azt viszont állítják, hogy a BKV üzemeltetői felelőssége teljes tudatában kijelenti, hogy a vonal nem életveszélyes, az ilyen állítások alaptalanok és csak hangulatkeltésre, az utasok megfélemlítésére jók.
„Amíg a teljes körű felújításra sor kerülhet, a BKV addig is legszükségesebb beavatkozásokat megteszi, a biztonság megőrzése érdekében szükséges intézkedések – példáulsebbességkorlátozások, folyamatosan kisebb pályajavítások, infrastruktúra-hibák javítása, metrószerelvények vizsgálata – a szükséges mértékben elrendelésre kerülnek” – írják. Azzal folytatják, hogy egyes elemek (pl. sínek) részleges cseréje a rendelkezésre álló források függvényében tervezetten történik, 2012 során is lesznek ilyen beavatkozások, a vizesedéseket részben alagútszigetelési munkák elvezetésével megnyugtatóan kezelik. „Mindezek figyelembevételével határozottan kijelenthető, hogy a vonal nem életveszélyes, a BKV üzemeltetési felelősségének tudatában megfelelő biztonsági szintű eszközökkel látja el feladatait, ugyanakkor ez drága és sokszor színvonalbéli kompromisszumokkal jár (pl. sebességkorlátozások miatt), ami elkerülhetetlenné teszi a vonal felújításnak mihamarabbi megkezdését” – fogalmaz a BKV.
Megjegyezik azt is, hogy a vonal felújításának előkészítése a BKK és a BKV együttműködésével folyamatban van. „A BKK egy évvel ezelőtt pályázatot nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz a 3-as metró felújítási munkáinak előkészítésére, sajnos, a pályázat elbírálására a többszöri benyújtás ellenére mindezidáig nem került sor” – áll a BKV közleményében.
Szerző: Tenczer Gábor/Index
Fotó: hirado.hu