Bár a pluralizmus jegyében egyetemi szemináriumokat tartanak az iszlám vallás mellett Angliában, vagy éppen Skóciában, a Glasgow University-n még muszlim mecsetbe is invitálják a diákokat és egy fontért Qur’an -t osztogatnak, vajmi kevéssé változott a muszlimok hozzáállása a keresztényekhez, s ezen még a híres író, Salman Rushdie (Bombay, 1947 jún. 19-) sem tudott segíteni.
Nem sokkal ezelőtt támadták meg immár ki tudja hanyadjára, 2022 augusztus 12-én érte az utolsó támadás mindeddig, mikor is New York-ban Hadi Matar tizenöt késszúrással akart végezni vele. Mindezt azért, mert az 1988-ban publikált Sátáni Versek című regényében Mohamed prófétát “tiszteletlenül” ábrázolta.
A fatwa amit rá kiróttak, halálbüntetés, ha visszamegy hazájába, biztosan kivégzik. Jogi szövegeket átbogarászva érdekes felfedezést tettünk: a muszlim jogalkotás teljes mértékben a Qu’ran-ra alapszik, s míg a Qu’ran bűnbocsánatot ad a férfinak házasságtörés esetében, és csak a nő az akit elítél, a fatwa mint joggyakorlat simán megfér a muszlim erkölccsel együtt.
A szerző munkásságát illetően elmondhatjuk, hogy három munkáját ismerjük tüzetesebben, a Shame(1983) , a Sátáni versek és az Enchantress of Florence (2008) kötetét. Az első kettőben kiemelkedő a szerző humorérzéke, ahogy vallásos témákról képes iróniával megnyilatkozni, a második azért érdekes, mert az eltűnt hercegnő kilétét és történetét kutatja “Mogor dell’Amore” történetén keresztül.
További munkái:
Grimus 1975 | Grímusz; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2002 (Ulpius klasszikusok) |
Midnight’s Children 1980 | Az éjfél gyermekei; ford. Falvay Mihály, utószó Barkóczi András; Európa, Bp., 1987 |
Shame 1983 | Szégyen; ford. Falvay Mihály; Európa, Bp., 1989 |
The Jaguar Smile: A Nicaraguan Journey 1987 | |
The Satanic Verses 1989 | Sátáni versek; Konzorcium, Bp., 2004A sátáni versek; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2014 |
Haroun and the Sea of Stories 1990 | Hárún és a mesék tengere; ford. Falvay Mihály; Európa, Bp., 1992 |
Imaginary Homelands: Essays and Criticism 1981–19911992 | |
East, West 1994 | Kelet, Nyugat; ford. Falvay Mihály, Greskovits Endre; Európa, Bp., 1996 |
The Moor’s Last Sigh 1995 | A mór utolsó sóhaja; ford. Greskovits Endre; Európa, Bp., 1997 |
The Ground Beneath Her Feet 1999 | Talpa alatt a föld; ford. Greskovits Endre; Európa, Bp., 1999 |
Fury 2001 | Fúriadüh; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2003 (Ulpius klasszikusok) |
Step Across This Line: Collected Nonfiction 1992–2002 2002 | |
The East is Blue 2004 | |
Shalimar the Clown 2005 | Sálímár bohóc; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2007 |
The Enchantress of Florence 2008 | A firenzei varázslónő; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2008 |
Luka and the Fire of Life 2010 | Luka és az élet tüze; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2013 |
Joseph Anton 2012 | Joseph Anton. Memoár; ford. Greskovits Endre; Ulpius-ház, Bp., 2012 |
Two Years Eight Months and Twenty-Eight Nights 2015 | Két év, nyolc hónap, huszonnyolc éjszaka; ford. Greskovits Endre; Helikon, Bp., 2015 |
The Golden House 2017 | A Golden-ház; ford. Greskovits Endre; Helikon, Bp., 2018 |
Quichotte 2019 |
Homeini „hitehagyottnak” bélyegezte Rushdie-t, mivel a regényéből azt szűrte le, hogy nem hisz többé az iszlám vallásban. Homeini minden hívő muszlimot felszólított Rushdie kivégzésére és emellett a regény kiadóinak kivégzésére is. 1989 Február 24-én hárommillió dollár vérdíjat tűzött ki az akkor már britek által finanszírozott rejtekhelyen élő író fejére.
A szellemi nyitás kérdéséhez visszatérve amit Rushdie-tól tanulni lehet, mi keresztények megtanuljuk, nyitottabbakká válunk általa egy másfajta kultúrára, ám saját népe elítéli mindmáig, s van aki jogosnak tartja az ellene elkövetett támadásokat.