Close

“Tánc az óceánba”

Alessandro Baricco Novecento című írásából számtalan feldolgozás készült, világhírűvé Giuseppe Tornatore Az óceánjáró zongorista legendája című filmje tette, jelenleg pedig a Vallai kertben játszák az RS9-ben Jászberényi Gábor és Gulyás Hermann Sándor főszereplőkkel.

Max Tooney egykori jazz trombitás mikor nem tud felkerülni a hajóra amire szeretne, kieszeli, hogy történeteket mesél az életéből, hátha úgy őt is elviszik. A New Orleans-i fiú előbb a hajómesterrel beszél, aztán fűtővel, kicsit nehéz eligazodni a figurákon, mert Jászberényi Gábor mesteri váltásokkal több szereplőt is hitelesen alakít.

A káromkodó fűtő az, akiről kiderül valójában jól zongorázik, és szintúgy beszédes, mint a fiú, ezért remekül megtalálják a baráti hangot egymással. “Tánc az óceánba az éjszaka arany parkettjén … amit mi csinálunk.” – mondja mikor a fiú nem érti miért is van egy ilyen tehetséges zongorista eldugva egy hajón. “Egy hajóról le lehet szállni, de az óceánról?” – ő az, aki soha nem bírja elhagyni ezt a hajót, de ez csak az első felvonás végén derül ki.

Eladdig még oly sok szereplő és mellékszál jön be a cselekménybe, számtalan bravúr, gesztus, látszik, hogy  mindkét színész alaposan nekiveselkedett a szerepeinek, és aprólékosan kidolgozta azokat.

A zenei aláfestés, a jazz betétek nagyon jók, ahogy a koreográfia is, a táncok, újra meg újra tovább lódítják az eseményeket, mintha arra lennének kitalálva nehogy a néző elunja magát. De nem is lehet unatkozni, mert a szöveg önmagában is sok humort rejt, ugyanakkor életigazságokat is megfogalmaz. Jászberényi jól játssza a részeget: “Giliszta baszta az anyádat? – vicces olykor obszcén kifejezések, de autentikus mindenképp. Ahogy felsejlik a fűtő emlékeiben New Orleans, nagyon szép szókapcsolatok virágoznak a száján: “Márciusban estefelé mikor nem is látnád egyik pillanatról a másikra leszáll a köd…”

Mindeközben a színtér szinte teljesen kopár, csak egy zongora és egy tákolmány, amit a zongorából lehet fallá alakítani, egy forgó színpadon és némi deszka a padlón. Hármas, sőt négyes út ágazik el arra – a fiú szerint a babona azt tartja, itt lehet alkut kötni az ördöggel, egy ilyen elágazáson. Ennyi díszlet elég is.

Külön kiemelendő mikor a fiú Chaplinre emlékeztető mozdulatsort eszkábál össze zenére, nem pusztán szórakoztat, de humoros és egyáltalán nem izzadságszagú, ahogy a többi játék sem az. Ez utóbbit kérem értsék úgy, hogy nem erőlteti rá a szerepre egyik sem a saját akaratát vagy a rendezője, a szerepet hagyják élni, a szerepek teremtik meg az előadásmódot, mely spontánként hat, holott kidolgozott.

“Az ember szemében az van, amit majd látni fog s nem az, amit már látott “- egy másik sokatmondó gondolat. Szóba kerül továbbá a kölcsönkérés, a bevándorló kérdés, az atyai felmenők, a nagy háború, Lemonka, – hogy ez legyen a kisfia neve, akit mégis végül Novecento-nak neveznek el. Igen szép kép, mikor a gyermekét altatja, a zene is idillikus, misztériuma van ennek a jelenetnek. Szépen csinálja Gulyás Hermann Sándor. Novecento a kisfiú, aki a tengerbe fullad.

Dublinba akarnak menni inni, a fiú nem tud eligazodni a zongoristán, nem érti miért nem megy vele inni.

Ő meg nem tud leszállni a hajóról nem bírja otthagyni… a másik nem érti…, “akkor jó dolgod van ott!”

“Van, ami nem mozdítható,” –válaszolja. Kisvártatva kiderül ezt a hajót kiviszik a nyílt vízre és felrobbantják.

Külön kiemelendő, hogy nagyon hevesek a gesztusok, villannak a képek, mintha táncolna mindkét színész a szöveggel, viszont kicsit elnyújtott az első felvonás, ajánlatos volna talán kicsit húzni belőle, a légyott jelenet bár humoros Philippo és Francesco húgával, de nem annyira lényeges, szerves része a történetnek.

A rendezés jó, a játék remek, az előadás érdemes rá, hogy minél nagyobb teret nyerjen és esetleg kinőve a Vallai kertet nagy színpadon is bemutatásra kerüljön.

 

  • Koós-Hutás Áron
  • (zenei vezető)
  • Szász Antal
  • (technika)
  • Gulyás Hermann Sándor
  • (díszlet)
  • Jászberényi Gábor
  • (díszlet)
  • Szász Antal
  • (díszlet)
  • Szász Antal
  • (fény)
  • Csapó Márta Borbála
  • (hang)
  • Csapó Márta Borbála
  • (rendezőasszisztens)
  • Csikász Ágnes
  • (produkciós vezető)
  • Tempfli Erik
  • (zongorán kísér)
  • Gulyás Hermann Sándor
  • (szereplő)
  • Jászberényi Gábor
  • (szereplő)
Shares
scroll to top