Az ALDI és Spar is megszólalt a hazai termékbotrány ügyben
NoSalty Család 20 órája 0
Csütörtökön robbant a hír: a NÉBIH vizsgálata szerint az élelmiszergyártók multik eltérő, de jóval silányabb minőségű termékekkel látják el kelet-közép-európai régió boltjait.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a közelmúltban 24-féle azonos, vagy nagyon hasonló termékmintát hasonlított össze érzékszervi tulajdonságaik, összetételük és a jelölésük alapján, melynek során kiderült, hogy silányabb élelmiszereket forgalmaznak Magyarországon a multik, mint Ausztriában.
A Coca-Cola HBC Magyarország szóvivőjének nyilatkozatával egy időben a Pénzcentrum körkérdést címzett a Magyarországon és több európai országban – köztük Ausztriában – is jelenlévő láncoknak. Arra voltak kíváncsiak, tudtak-e a vizsgálatról, illetve hogyan állnak minőségbiztosítási oldalról a kérdéshez.
hirdetés
A Spar szerint
„A cikk csak brand termékekről ír, melyek esetekben a kereskedő nem végez semmilyen vizsgálatot, csak vásárlói vagy hatósági megkeresés esetén. A brand termékek esetében a gyártó felel a termékek hatályos jogszabályi megfelelőségéért, például a Magyar Élelmiszerkönyv, a vonatkozó EU-s és nemzeti rendeletek, vagy a specifikus jogszabályok betartásáért.” – mondta el a Pénzcentrum megkeresésére a Spar kommunikációs vezetője.
Az Aldi szerint
„Arra törekszünk, hogy vásárlóinknak minden esetben megbízható és magas minőségű termékeket kínáljunk, kedvező áron. Áruválasztékunk legnagyobb része saját márkás termékekből áll, melyek egy része a Hofer-csoport központi beszerzése által érkezik az áruházakba, egy része pedig magyar beszállítóktól. A csoportos beszerzésből érkező saját márkás termékek receptúrája, minősége a termékeket forgalmazó országok mindegyikében megegyezik. A magyar beszerzésből érkező saját márkás termékeink receptúráját a vásárlói visszajelzések, fogyasztói szokások alapján beszállítóinkkal közösen folyamatosan fejlesztjük, optimalizáljuk, ezzel biztosítva azt a magas és megbízható minőséget, amelyet vásárlóink már megszokhattak tőlünk és azt az ízvilágot, azokat a termékjellemzőket, amelyeket a magyar vásárlók keresnek és kedvelnek. A termékfejlesztés jelenti minőségpolitikánk kulcsát. Kétszeresen és háromszorosan még biztonságosabb: ezzel a mottóval fejlesztettük ki azt a minőségbiztosítási rendszert, amely minden terméket többszörösen is vizsgálatnak vet alá – a fejlesztéstől a feldolgozáson át egészen az értékesítésig. Ennek során mind az élelmiszerekre, mint pedig a non-food termékekre saját minőségi normákat határoztunk meg, amelyek részben jóval szigorúbbak a törvényi követelményeknél. Legyen szó élelmiszerekről vagy fogyasztási cikkekről – a jó minőségnek mindenki számára elérhetőnek kell lennie. Az ALDI a diszkont-elv és a minőségi igény következetes összekapcsolásának a híve” – fogalmazott a Pénzcentrum kérdéseire az ALDI Magyarország.
A NÉBIH vizsgálata szerint a multinacionális élelmiszergyártók eltérő minőségű termékekkel látják el a nyugat-európai és a kelet-közép-európai régió boltjait.
A Magyar Idők beszámolója szerint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a közelmúltban 24-féle azonos, vagy nagyon hasonló termékmintát hasonlított össze érzékszervi tulajdonságaik, összetételük és a jelölésük alapján.
Igazolták, hogy Magyarországra inkább csak a silányabb árut hozzák a multik.
A vizsgálat során kiderült, hogy
az édesipari termékek közül a közismert márkájú csokoládék mindenhol ugyanolyan minőségben kaphatók, de például az ostyás Manner édességek esetében az osztrák mintákban az ostya állaga kedvezőbb volt.
A Nutella mogyorókrémnek is az állaga mutatott eltérést: a magyarországi minta kevésbé volt lágy és jól kidolgozott az osztrákhoz képest.
A marcipánnal töltött Ritter Sport étcsokoládéban pedig a magyar változatnál – azonos cukor- és zsírtartalom mellett – az étcsokoládé burok nehezebben olvadt.
A NÉBIH szerint az italok közül a Coca-Cola vizsgálatai mutattak szembetűnő különbséget:
„a Magyarországon kapható változat illata kevésbé telt, kevésbé összetett, ami a felhasznált aromák minőségének különbségből eredhet.”
A magyar Coca-Cola cukortartalma pedig 0,6 százalékkal volt magasabb mint az osztrák, ráadásul az olcsóbb, kukoricaalapú édesítő felhasználásával készült.
A Pénzcentrum megkeresésére válaszolt a vádakra a Coca-Cola HBC Magyarország, azt írták:
„A kiváló minőség egyformán fontos számunkra valamennyi országban, ahol termékeinket gyártjuk és forgalmazzuk. A Coca-Colát ennek megfelelően a világ minden pontján a legjobb alapanyagokból, természetes aromákkal, valamint hozzáadott tartósítószer nélkül állítják elő a híres 130 éves receptúra alapján”
A cég ugyanakkor azt is elmondta, hogy különböző édesítőszereket használ országonként – kukoricából készülő fruktóz-glükózszörpöt, illetve oldott kristálycukrot –, amiket „technológiai és ellátási szempontok alapján” választanak ki. Magyarországon – egyezően a Coca-Cola őshazájában, az Egyesült Államokban használt receptúrával – kukoricából készült fruktóz-glükózszörpöt használnak termékeikhez, amelyet magyar kukoricából állítanak elő. A cég magyarázata szerint az eltérést tehát – a helyi adottságokon felül – az adhatja, hogy országonként változhat, milyen édesítőszert használnak.
A NÉBIH vizsgálata egyébként megállapította azt is, hogy
a Nesquick kakaópor osztrák mintáját harmonikusabb, intenzívebb kakaós illat, telt kakaós-csokis íz jellemzi.
a Knorr levesporoknak pedig hiába volt ugyanaz a nevük, nem is hasonlítottak egymásra.
Forrás: NoSalty 2017. február