Futurisztikus óriásüvegházak építése lakosság élelmiszer ellátása számáraA cél az, hogy minden zöldséget és gyümölcsöt, amelyet a lakosság fogyaszt, helyben termeljenek meg.
A BrightFarm vállalat 30,1 millió dolláros beruházással futurisztikus üvegházakat épít szerte az Egyesült Államokban – írja a techcrunch.com.
A vállalat küldetésének érzi, hogy valamennyi friss gyümölcsöt és zöldséget helyileg elérhetővé tegyen, inkább, mint hogy távoli vidékekről kelljen azokat hozatni vagy a tengeren túlról importálni különböző közvetítőkön keresztül. Felütve a napenergia-hasznosításról az USA-ban kapható kézikönyvet, a BrightFarms felajánlja a fogyasztóknak, hogy hosszú távon – előre rögzített áron – ellátja őket az üvegházaiban termesztett salátával és paradicsommal.
A BrightFarms fokozza a termelést
A kezdeményezés irányítója, Paul Lightfoot kifejtette, hogy miután a BrightFarms megköt egy „termékbeszerzési szerződést”, különböző forrásokból, többek között gazdaságfejlesztési programokból és a különböző bankoktól vagy befektetési társaságoktól beszerzi a szükséges pénzeszközöket egy új üvegház megépítéséhez.
Tulajdonképpen az építéshez szükséges költségek jelentős része a megrendelők által fizetendő jövedelemből már az üvegház megnyitása és a termesztés megkezdése előtt fedezve van. A finanszírozás következő körét az úgynevezett „katalizátorberuházók“ (Catalist Investors) és a BrightFarmshoz korábban csatlakozó támogatók biztosítják.
A „katalizátorberuházók“ részéről Tyler Newton azt mondta, hogy az ő cége üzleti innovációs modellel és más USA-beli élelmiszer-termelők modelljeivel támogatja a BrightFarms céget.
A remények szerint ezek az üvegházak nagyobb fokú fenntarthatóságot, költséghatékonyságot és bővebb árukínálatot biztosítanak
Az biztos, hogy a fogyasztók szívesen vásárolnak helyben előállított élelmiszereket, és segítik az olyan munkahelyteremtést, amely a megélhetéshez szükséges bért a saját hátsó udvarukban biztosítja. Az USDA által végzett felmérés szerint a helyi élelmiszerek értékesítéséből 2014-ben 12 milliárd dollár folyt be, és ez 2019-ig 20 milliárd dollárra emelkedik.
„Ahol az időjárás nem engedte meg (azaz szabadföldi termesztésre nem volt lehetőség), ott eddig nem lehetett helyi terméket vásárolni. Ha viszont valaki megkóstol egy BrightFarms által termesztett paradicsomot vagy rukkolasalátát, és összehasonlítja annak ízét egy messziről ideszállított termékével, akkor tapasztalhatja a helyi termék előnyét. Az élelmiszerboltok ilyet akarnak“ – mondta Newton.
A BrightFarms most óriási üzleti lehetőség előtt áll, amelynek gyakorlatilag alig van konkurenciája Kalifornia és Arizona államokon kívül.
A szintén az USDA-tól származó legfrissebb számítások szerint az amerikai farmok évente 177,2 milliárd dollárral, vagyis 1 százalékkal járulnak hozzá a GDP-előállításhoz. Ugyanakkor az USA-ban fogyasztott zöldsaláta 90 százalékát Kaliforniában vagy Arizonában állítják elő (és onnan szállítják keresztül az országon), vagy pedig importból vásárolják.
Az üvegházakban több árut lehet megtermelni, mint konténerekben
Az egyéb megoldások, mint például a többszintes farmok (légi farmok) városokon belül, zárt térben vagy konténerekben épülnek, hogy kielégítsék a helyben előállított és jóízű, friss élelmiszerek iránti, növekvő fogyasztói igényeket.
Lightfoot azonban úgy gondolja, hogy cégének üvegházai – amelyek kihasználják a természetes napsütés előnyét – környezetileg egyértelműen nagyobb fokú fenntarthatóságot és költséghatékonyságot biztosítanak, és több árut képesek kínálni, mint a konténerekben és háztetőkön berendezett termőhelyek.
Szerinte a BrightFrams kontrollált atmoszférájú üvegházai nem igényelnek annyi elektromos áramot a szükséges fény és hő előállításához, mint a beltéri farmok. Ugyanakkor mindkét típus szignifikánsan kevesebb vizet használ, mint a hagyományos farmok, még ha az utóbbiak precíz öntözési rendszereket alkalmaznak is.
Egyelőre a BrightFarms három üvegházat működtet, egyenként 25 alkalmazottal, Nagy-Philadelphia, Washington D.C és a chicagói metró körzetében.
Ha továbbra is száraz körülmények uralkodnak, akkor Lightfoot szerint a cég egy napon beköltözhet a „salátástál”-nak tekintett Kalifornia államba vagy más mezőgazdasági központba, kiszorítva onnan a hagyományos, gyakran nagyon vízigényes gazdaságokat. Egyelőre azonban a cég a metrókörzetekre koncentrál, ahol nagy a kereslet a friss termékek iránt, de a hagyományos termesztéshez nincs elég föld, vagy az időjárás nem megfelelő.
A BrighrFarms támogatói jelenleg a nagy élelmiszerboltok közül a Kroger, az Ahold USA, a Wegmans és a ShopRite. Emellett az üvegházépítéshez új tőkeforrást felhasználva Lightfoot szerint a cég új növényeket fog beiktatni, és valószínűleg már a közeli jövőben elkezdi a paprika és a földieper termesztés
Forrás: Agroinform.hu – Tóth Endre 2016. szeptember