Close

Kapcsoljuk Valenciát – a Ford-üzem titkai

Az 1976 óta működő spanyolországi Ford gyár szalagjairól jelenleg 6 különböző modell gördül le, a luxuslimuzintól a haszonjárműig. Most betekintést nyerhetünk a valenciai üzem technológiájának részleteibe.

Az elmúlt két évben nagyon sokat fektetett a Ford a spanyol üzeme fejlesztésébe: az alkalmazottak száma majdhogynem megduplázódott, és a beszállítók révén is újabb 1500 dolgozónak adott munkát a vállalat. Idén 400 000 autót terveznek gyártani Valenciában. Ahogy Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója elmondta: „Ez a világszínvonalú üzem hozzájárul majd a Ford növekedéséhez Európában és az egész világon”.

Jelenleg 6 modellt gyártanak itt: a Galaxy / S-MAX egyterű-párost, a Kuga szabadidőautót, a Mondeo limuzint és kombit, a Tourneo Connect egyterűt, valamint a Transit Connect haszonjárművet. Óránként 100 új autó készül a gyárban (40 másodpercenként egy), és mindegyik különleges elbánásban részesül a gyártás folyamán.

A legszokatlanabb megoldás talán a karosszéria strucctollakkal történő portalanítása fényezés előtt. A strucctoll hosszú, könnyű és tartós, jó választás a kasztni „leporolására”. Dirk Hölzer, a Ford of Europe fényezésért felelős főmérnöke szavai alapján: „Sokkal egyenletesebb lehet a fényezés, ha előtte a legapróbb porszemcséket is eltávolítjuk az autóról. Sajátságos szerkezetüknek és tartósságuknak köszönhetően a strucctollak tökéletesen szedik fel a kicsi porszemeket is.” A port végül vákuum segítségével távolítják el, majd jöhet a fényezés. A primer réteg, az alapozó és a lakkréteg között nincs szükség szárításra, ezáltal a folyamat szén-dioxid kibocsátása is alacsonyabb. Ezután felkerül a rozsdamentes védőréteg, a vízálló tömítőanyag és a legkülső festékréteg, majd jöhet a szárítás. 

Azonban még ilyenkor is előfordulhat az, hogy a végeredmény nem lesz tökéletes. Ennek megelőzésére a Ford a Valenciai Politechnikai Egyetemmel közösen kifejlesztette a Dirt in the Paint Vision rendszert, ami autónként 3150 db digitális, mozgó fénycső alatt készített fotót használ fel, és ebből állít össze egy kompozit képet. Ezt összehasonlítva a tökéletes mintával a szoftver változtatásokat javasol, amennyiben szükséges. 

Nem csak a fényezésre fordítanak különös figyelmet a minőségellenőrzés folyamán. A pendrive-ról, vagy okostelefonról történő zenehallgatást is igyekeznek a mérnökök élménnyé tenni, ezért a SYNC rendszer ezen területét a gyártás közben ellenőrzik az autókon. Külső csatlakozó és hálózati kapcsolat segítségével diagnosztizálja egy speciális rendszer a különböző stílusú zenék megszólalását. Ha nem oda illő hangokra lesznek figyelmesek a belső érzékelők, a mérnökök még a gyártósorról bele tudnak avatkozni a hangképbe. Mark Galvin, a Ford of Europe minőségbiztosítási vezetője azt nyilatkozta erről: „A zenehallgatási szokások folyamatosan változnak. Tesztjeinkkel gondoskodunk arról, hogy a vezető és az utasok a zene forrásától függetlenül ugyanolyan minőségben élvezhessék a felvételeket”. 

Az elkészült autók mindegyikének egy 300 méter hosszú, különösen rossz minőségű útszakaszon kell bizonyítania, hogy mindene finoman működik. Ezután még egyszer átellenőrzik a fényezést, majd az ajtók és ablakok tömítéseit tesztelik, egy 1,2 bar nyomású vízsugárral, perceken keresztül. A vezetőt segítő berendezések – pl. a sávtartó asszisztens – megfelelő működését futópadon ellenőrzik.

Nem esett szó még arról, hogy Valenciában készülnek a Mondeo modellek különleges Vignale kivitelei is. Az átlag Mondeóknál igényesebb változat példányaira különös figyelmet fordít a Vignale Központ hat mesterembere: lézeres és kamerás vizsgálatokkal ellenőrzik, hogy az autók minden részlete méltó legyen a szép múltú névhez. A fényezés tökéletesítésén több mint két órát dolgoznak, valamint a beltéri kárpitok (az üléseké több mint 40 darabból áll) illeszkedését és kidolgozását is alaposan megvizsgálják.

A valenciai gyár energiafogyasztása jelentősen csökkent: többek között az új kazánok és gyártóberendezések révén az üzem évente 36 000 tonna szén-dioxiddal kevesebbet bocsát a légkörbe. A jövőre vonatkozó terv, hogy a vízmelegítő rendszerbe bevezessék a fényezésnél használt hőkamrák kéményeiben lévő hőenergiát.

Barb Samardzich, a Ford of Europe általános vezérigazgató-helyettese szavaival zárom a beszámolót. „A valenciai üzem az iparág egyik legjobbjának számít a rugalmasság, a termelékenység és a gyártási minőségben alkalmazott innováció tekintetében. Elképesztő látni, ahogy a Ford Mondeo Vignale luxusautó ugyanarról a gyártósorról gördül le, mint a Kuga SUV, vagy a Transit Connect haszongépjármű. Ilyenre korábban még sosem volt példa.”

Fejes Imre, Molnár Gergő István

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top