Budapest – Az Isten pénze című musicalt tűzi műsorra a Budapesti Operettszínház; Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi művének bemutatóját november 28-án tartják.
A Charles Dickens Karácsonyi ének című regényéből írt zenés mű csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján Lőrinczy György, a színház új főigazgatója kiemelte: nagy öröm számára, hogy az első hivatalos sajtótájékoztatót pont egy magyar darab bemutatójáról tartják.
Arról beszélt, hogy az Isten pénzét „elfogultan szereti”, a musical németországi és svájci bemutatását annak idején ő segíthette.
Müller Péter, a darab írója 1944 karácsonyát idézte fel, amikor Pest romokban hevert, a házukat lebombázták, de az ő életében mégis a legszebb karácsony volt. „Először éreztem meg azt, gyerekfejjel, hogy ilyenkor a szellemvilág közel van, hiába van a földön pokol” – mondta, hozzátéve, hogy Dickens is hitte, hogy az ilyen nagy pillanatokban, a szeretet pillanatában megnyílik az ember számára csoda.
Elmondta: azért nem Karácsonyi ének címen játsszák a darabot, mert ez nem csak karácsonykor történik meg, „hanem minden olyan pillanatban, amikor az ember rádöbben arra, – mint a darab hőse, Ebeneezer Scrooge – amit Hamvas Béla úgy mond, hogy szeretet nélkül az élet őrület”.
A mű arról szól, hogyan ébred valaki fel ebből az őrületből, és hogyan lesz boldog ember – fogalmazott. A darab címének jelentéséről elmondta: az isten pénzét úgy hívják, hogy szeretet.
Tolcsvay László zeneszerző, aki a színház számára elkészítette az élő zenekarra hangszerelt új zenei változatot, arról beszélt, hogy nagyon szereti ezt a színházat, mert itt minden a muzsikáról szól. Megújult, felfrissült, gazdagabbá vált a muzsika, amelyet az operettszínház társulatára adaptált – tette hozzá.
Somogyi Szilárd rendező kiemelte: az Isten pénze „hazaérkezik” az operettszínházba, ahol a szerzőknek már több művét is játszották. „Amikor az előadásra beül a közönség, közösen gondolkozunk azon, hogy mit rontunk el nap mint nap, és hogyan tudnánk jobbá tenni a hétköznapjainkat – mondta.
Müller Péter Sziámi arról beszélt, hogy rengeteget tanult Müller Pétertől, könnyű vele a munka. „Együtt dolgozni, az nem dolgozás nekünk, az repülés” – fogalmazott. Felidézte azt a pillanatot, amikor először kérte fel egy darabra, a Mária evangéliuma című Tolcsvay-mű dalszövegeinek megírására.
Mint mondta, Tolcsvay Lászlóval sorsszerű a találkozása: ha a zenét eleget hallgatja, akkor megszólal benne a szöveg. „Nekem nem kell azt kitalálnom, csak meg kell hallanom” – mondta. Kiemelte: az Isten pénze dalai fantasztikusak, ahogy a zene a drámát viszi előre egészen kivételes, azért hat ennyire a darab. Hozzátette: jelenleg is Tolcsvay Lászlóval dolgozik egy új darabon.
A Budapesti Operettszínház igazi karácsonyi ajándéknak szánja az előadást, amelynek főbb szerepeit Földes Tamás/ Szomor György, Szabó P. Szilveszter/ Németh Attila, Szerényi László/ Pálfalvy Attila, Serbán Attila/ Peller Károly, Szabó Dávid/ Gömöri András Máté, Vágó Bernadett/ Simon Panna, Kerényi Miklós Máté/ Veréb Tamás, Lehoczky Zsuzsa/ Kolti Helga, Vágó Zsuzsi/ Kékkovács Mara, Nádasi Veronika/ Kalocsai Zsuzsa játssza.
A díszletet Szlávik István, a jelmezt Gyarmathy Ágnes tervezte, a koreográfus Balogh-Barta Viktória. Az előadás zenei vezetője Balassa Krisztián.
MTI