Malajziai szakértők szerint a Malaysia Airlines MH370-es járatát elétrítette valaki, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezett. Az indíték egyelőre nem ismert. A The New York Times egy hete eltűnt malajziai repülőgép több alkalommal is nagy mértékben megváltoztatta a repülési magasságát és útirányát, miután megszűnt vele a légi irányítás radarkapcsolata.
A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az egy hete eltűnt maláj utasszállító repülőgépet eltérítette az egyik pilóta vagy valaki más, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezett – közölte egy név nélkül nyilatkozó malajziai kormányzati illetékes szombaton.
A nyomozásban részt vevő illető azt mondta, hogy az indítékot nem ismerik, mint ahogy azt sem, hogy hová vitték a Malaysia Airlines MH370-es járatát, fedélzetén 239 személlyel. Nem tudnak arról sem, hogy bárkinek bármilyen követelése lenne a géppel kapcsolatban – tette hozzá.
A sajtó tájékoztatására fel nem hatalmazott illető kijelentette: ez már nem elméleti feltevés, hanem végkövetkeztetés. Ezzel utalt arra is, hogy a nyomozók kizárják a műszaki hibát vagy valamely pilóta hibázását a repülés során. A szóban forgó végkövetkeztetésre azokból a jelekből jutottak, hogy a gép általi kommunikációt valaki szándékosan kikapcsolta, valamint hogy a gépet úgy irányították – változtatták irányát, magasságát -, hogy a radarok lehetőleg ne tudják követni.
A malajziai hatóságok bejelentették, hogy sürgősen feltérképezik a pilóták, a 10 fős személyzet és mind a 227 utas hátterét.
Az indiai haditengerészet mintegy tíz hajója, felderítő repülőgépe és helikoptere már harmadnapja kutatja az Andamán-tenger szigeteit a malajziai gép után, de sikertelenül – közölte szombaton az indiai parti őrség egy magas rangú tisztségviselője. A kutatást szombaton kiterjesztették a Bengáli-öbölre is, amit a malajziai hatóságok javasoltak az előző nap – tette hozzá.
Malajzia: a gép még hét órával a felszállás után is adott jelet
Az eltűnt malajziai repülőgép általi kommunikációt szándékosan kikapcsolták, és a gépről az utolsó jel több mint hét órával a felszállása után érkezett, ami azt jelenti, hogy a jármű akár az Indiai-óceán déli részéig vagy Közép-Ázsiáig is eljuthatott – jelentette ki a malajziai miniszterelnök szombati sajtóértekezletén.
Najib Razak bejelentése megerősíti a korábbi napok találgatását, miszerint a gépet nem baleset érte. Ebből következőleg a nyomozók mostantól arra koncentrálnak, hogy ki vehette át a gép feletti ellenőrzést, és milyen célból. A kutatási területet pedig óriásira terjesztik ki. „A gép utáni kutatás egy új szakaszba ért” – jelentette ki a kormányfő. Hozzátette, hogy a gépeltérítés nem az egyetlen eshetőség, amelyet vizsgálnak.
The New York Times: több magasság- és irányváltás is volt
A The New York Times című amerikai lap értesülései szerint a fedélzetén 239 emberrel egy hete eltűnt malajziai repülőgép több alkalommal is nagy mértékben megváltoztatta a repülési magasságát és útirányát, miután megszűnt vele a légi irányítás radarkapcsolata.
A vizsgálatokból és amerikai forrásokból származó értesülés szerint a gép, nem sokkal azután, hogy eltűnt, hirtelen fordulatot tett nyugati irányba, és 45 ezer láb (13 725 méter) magasságba emelkedett, ami jóval több, mint a Boeing 777-200 típusú gépeknek megengedett magasság.
A gép később több szakaszban 23 000 lábra (7000 méter) ereszkedett, ami viszont alacsonyabban van, mint a szokásos utazó magasság. A jármű ekkor Penang maláj sziget felé közeledett. Amint odaért, ismét irányt változtatott és északnyugatnak haladt, a Malaka-szoros és az Indiai-óceán felé.
A katonai radarok utolsó adatai azt mutatják, hogy 29 500 láb (9000 méter) magasságban, Penangtól 200 mérföldre (370 kilométer) északnyugatra járt, és az Andamán-szigetek felé repült.
Elemzik azt a hajtóművekből származó, automatikusan közvetített adatot is, amely szerint a gép egy alkalommal 40 ezer lábnyit (12 200 méter) süllyedt egyetlen perc alatt. A kutatók ezt nem tartják korrektnek, mert ilyen nagy ereszkedéshez szerintük több idő kell.
Forrás: MTI