Jövő tavasszal indulhat a budapesti közbiciklirendszer, a Bubi, amelynek első kerékpárjait szerdán mutatta be Tarlós István, Budapest főpolgármestere és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. Az uniós támogatással megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. Több mint ezer kerékpárt használhatnak a fővárosban 2014 áprilisában induló közbiciklirendszer, a Bubi keretében; az első járműveket szerdán mutatta be Tarlós István főpolgármester és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója.
A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltása által csökkenhetnek a dugók, javulhat a levegő minősége, a több kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez is – mondta Tarlós István. Hangsúlyozta: a főváros fő célja a közlekedési kultúra javítása, de „figyelni kell arra, hogy biciklis fejlesztések ne akadályozzák túlzottan a többi közlekedőt”. A terminálok telepítése jövő februárban kezdődik, a kerékpárokat és a dokkolóállomásokat GPS-alapú nyomkövető rendszer és kamerarendszer is védeni fogja, az átadás áprilisban várható. Az előzetes becslések szerint évente mintegy 12 ezer ember használja majd a közösségi kerékpárokat.
A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végezni kell, csomópontok közlekedését kell újratervezni. Növelik a kerékpárutak számát is. A díjtáblázaton – mint azt Tarlós István elmondta – jelenleg is dolgoznak a szakemberek, egyelőre annyi tudható, hogy az első félóra díjmentes lesz, és a rendszert a regisztrációkor kapott elektronikus kártyával vagy bankkártyával lehet majd használni. A Bubi projekt támogatásával a MOL célja a tudatformálás, a fenntarthatóság segítése, egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása – hangoztatta Hernádi Zsolt. Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy 2011 óta 125 töltőállomást alakítottak kerékpárbaráttá, és több szervizpontot hoztak létre a biciklis közlekedés elősegítésére.
A MOL Bubi közbiciklirendszer célja, hogy azoknak is lehetővé tegye a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik valamiért nem tudják vagy nem akarják a saját biciklijüket használni, esetleg nincs saját kerékpárjuk. A projekt összköltsége több mint egymilliárd forint, amelyből csaknem 900 millió forint európai uniós támogatás. A MOL szponzorként a rendszer fenntartási költségeihez járul hozzá. A MOL Bubi kerékpárok teljes egészében hazai gyártású, 100%-ban magyar kerékpárok lesznek, amelyeket a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. gyárt.
A Bubi rendszer 2014 áprilisában indul 75 gyűjtőállomással és 1100 kerékpárral. A kerékpárokat bármelyik állomáson fel lehet majd venni, majd le lehet tenni használat után.
forrás: mti