A nagyváradi helyi tanács következő rendkívüli ülésén szavaz majd arról, hogy egy új körgyűrű építése legyen-e Nagyvárad stratégiai beruházása az Európai Unió 2014-2020-as költségvetési időszakában – írja az Erdély Online.
Románia fejlesztési stratégiájának két fontos komponense a fejlesztési központok, illetve a működő városi agglomerációk támogatása. Az országos stratégia kimondja továbbá, hogy mindegyik fejlesztési régióban el kell fogadni mintegy tíz nagyszabású, egyenként maximum 75 millió euró értékű fejlesztési tervet. Mindezt Ilie Bolojan, Nagyvárad polgármestere fejtette ki szerdai nagyváradi sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy az észak-nyugati fejlesztési régióba tartozó összes megye ki kell dolgozzon egy vagy két ilyen stratégiai fejlesztési projektet, amelyet a 2014-2020-as költségvetési időszakban lehetne uniós és más pénzforrásokból megvalósítani. Ezt követően Bolojan ismertette azt a tervet, amelyet Nagyvárad, feltehetőleg a Bihar Megyei Tanács támogatásával fog benyújtani a Regionális Fejlesztési Bizottsághoz. Egy 35-40 kilométer hosszú, Nagyváradot elkerülő új elterelőút megépítéséről van szó, mely mintegy 50 millió euróba kerülne. Ez a körgyűrű a Nagyvárad-Kolozsvár országútról indulna ki Fugyivásárhely keleti határából, és Váradalpár (Alparea) mellett, majd Félixfürdő déli határában haladna tovább, Nagyürögd (Nojorid) mellett kanyarodna észak felé, Szentandrásnál érne el a Sebes-Köröshöz, itt egy új Körös hídon áthaladva Biharszentjános, majd Bihar mellett elhaladva futna bele a Nagyvárad-Szatmárnémeti országútba.
Kiegészítő projektek
E nagyszabású infrastrukturális beruházást további három kisebb beruházás egészítené ki: az új körgyűrű mentén ipari parkokat létesítenének. Ennek kapcsán Bolojan jelezte, hogy Biharpüspökiben, illetve az Őssi vasútállomás mögött a város rendelkezik olyan területekkel, melyek alkalmasak ipari parkok létesítésére. Az új körgyűrűhöz kapcsolódó további terv az, hogy a nagyváradi Helyi Közsszállítási Vállalat (OTL) szolgáltatásait kiterjesztenék a teljes Nagyvárad Metropolisz Övezetre. A harmadik kapcsolódó projekt a munkaerő kiképzése a váradi ipar igényei szerint. E tekintetben a város szakiskoláinak a felszereltségét fejlesztenék. Ez utóbbi három projekt mintegy 25 millió eurót emésztene fel. Bolojan elmondta, hogy nagy valószínűséggel a Bihar Megyei Tanács is támogatni fogja ezt a tervet, annál is inkább, mert a projekt mintegy 250 ezernyi Bihar megyei lakos életére lenne kihatással. Újságírói kérdésre válaszolva Bolojan elmondta, hogy a körgyűrűt a város északi, dombos részén nem fogják kiépíteni, egyrészt mert nagyon költséges lenne, másrészt pedig azért, mert azon a környéken nem lehetne hozzákapcsolni egyetlen nagy forgalmú utcához sem.
Debrecen is érdekelt
Arra az újságírói kérdésre, hogy milyen jelentős projektjei vannak még a városnak, amelyeket benyújtanának az észak-erdélyi fejlesztési régióhoz, Bolojan megemlítette a nagyváradi reptér fejlesztését, a hőerőmű és a fűtéshálózat műszaki felújítását, valamint Nagyváradnak az európai autósztráda-hálózathoz való hozzácsatolását. Ez utóbbi kapcsán Bolojan kijelentette, hogy Kósa Lajos, Debrecen polgármestere már jelezte azt, hogy a Hajdú-bihari megyeszékhely érdekelt abban, hogy Nagyvárad hozzákapcsolódjon a jelenleg Debrecennél véget érő autósztrádához. Hogy ez a terv megvalósuljon, kormányközi megegyezésre lenne szükség arról, hogy a magyar fél megépítse az autósztrádát Debrecentől a román-magyar határig, míg a román fél a határtól a Nagyvárad-Szatmárnémeti országútig terjedő néhány kilométernyi szakaszt kellene megépítse. Ha ez a terv megvalósulna, Nagyvárad lenne az első romániai város, mely hozzákapcsolódik az európai autósztráda-hálózathoz.
forrás: erdon.ro