A BKV vezetése már a tömeges elbocsátásokról szóló szakszervezeti tárgyalások előtt megkezdte az érintett munkavállalók kivonását. Így például hiába jelentkezett munkára egy busz- sofőr a 7-es busz vonalán, már nem vehette fel a munkát – tájékoztatta lapunkat Nemes Gábor , a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) elnöke, aki egyelőre nem tudott pontos adatokkal szolgál- ni a munkabeosztásból kivett munkavállalók számáról. – Folyamatosan érkeznek a jelzések – mondja.
Miközben a szakszervezetek a kollektív munkaügyi vita folytatására készültek, a BKV Zrt. vezetése folyamatosan tájékoztatja a létszámleépítésben érintett munkavállalókat, és veszi őket ki a beosztásukból. Az érin- tett munkavállalók augusztus havi beosztását felfüggesztették, amellyel bizonytalanságot okoznak számukra, és a forgalmi járatok esetleges kimaradásával az utasok menetrendszerű elszállítását, a biztonságos üzemeltetés fenntartását veszélyeztetik – állít- ja Nemes, aki szerint a munkáltató ezzel az intézkedésével felrúgta a szociális párbeszédet az érdekképviseletekkel. A KKDSZ éppen ezért szeptember 3-ára demonstrációt hirdet, amelyre valamennyi szakszervezetet elvárják, de az utasokra is számítanak, hiszen a tömeges elbocsátás az utazóközönség kiszolgálására is kedvezőtlen hatással lehet. A KKDSZ így kívánja felhívni a figyelmet a cég folyamatosan romló gazdasági helyzetére, a munkavállalók egyre rosszabb körülményeire és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) manipulációira, amellyel sakkban tartja a BKV Zrt.-t, s jelentős kárt okoz a közössé- gi közlekedésben.
Ha a demonstráció sem ér el si- kert, és az egyeztető tárgyalások is elakadnak, akkor egységes sztrájkot hirdetnének a többi szakszervezettel, de ennek részleteiről egyelőre még nem egyeztettek.
Nemes Gábor szerint a tervezett elbocsátás helyett a BKV-menedzsment egyszerűen megvárhatta vol- na, hogy természetes fluktuációval – nyugdíj, felmondás, határozott idejű szerződések megszűnése – csökken- jen a létszám a kívánt szintre. Hiszen így apadt a BKV-vezetés által tervezett 540 fős elbocsátási keretlétszám is 200-ra. A BKV azonban a pénzügyi veszteség miatt nem akar hónapokat várni erre, csakhogy a végkielégítések összege csaknem ugyanannyit ki- vesz a cégkasszából – véli a szakszer- vezeti vezető. – Sajnos bekövetkezni látszik, amitől féltünk, a BKV Zrt. a BKK nyomására kényszerintézkedéseket, elhamarkodott döntéseket hoz és hajt végre.
A BKV vezetősége egyébként múlt pénteken kapta meg a cégnél működő két másik érdekképviselet, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszer- vezeti Szövetsége (VTDSZSZ) leve- lét a sztrájkbizottság megalakításáról. A vállalat az érdekképviseletek által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita nyitóülését péntekre tűzte ki, ám ott csupán ígéretet tettek arra, hogy a szakszervezetek által kért adatokat, illetve a feltett kérdésekre adott válaszokat ezen a héten írásban megadják. Gulyás Attila , a VTDSZSZ elnöke a sztrájkbizottság megalakítását azzal indokolta, hogy ennyi embert egyszerűen nem lehet elküldeni, mert túlterhelt az állomány.
Az érdekképviseletek a baj forrását abban látják, hogy a BKK magánvállalkozásoknak szervezi ki a járatokat. A VT-Transman Kft. a fővárosi jára- tok átvételével összesen ötszáz busz- sofőrt vett fel, bár az alkalmazási fel- tételek sokak szerint kedvezőtlenebbek a BKV-nál megszokottnál. A busz- üzemeltetésre kiírt tenderek nyomán a fővárosi közösségi buszközlekedés 18 százaléka került eddig magánkézbe. De lesz még ez a szám nagyobb is. A Fővárosi Közgyűlés korábban a busz- ágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt. Az előzetes ütemezés szerint 2014-ben további 450, 2016-ig pedig 900 busszal nő az alvállalkozók által üzemeltetett járművek száma. Jelenleg ez a szám 250.
Amint az várható volt, a csütörtöki tárgyalási fordulóban nem született megállapodás a BKV vezetősége és a kollektív munkaügyi vitát kezdeményező, majd sztrájkbizottságot beje- lentő három szakszervezeti szövetség között. Nemes Gábor jelezte: kétszáz helyett most 170 ember elbocsátásáról tárgyalnak. Szerinte munkabeszüntetésnek csak egységes szakszer- vezeti fellépéssel van értelme. Gulyás Attila az MTI-nek azt mondta, a BKV szombatig adja át nekik azokat az adatokat, amelyek alátámasztják a 170 fős leépítést. Gulyás Attila hangsúlyozta: ha a számításokhoz képest egy ember is megmenthető, akkor küzdeni fognak érte, de a realitások ellen sem demonstrációval, sem sztrájkkal nem érdemes harcolni.
forrás: mno.hu