Átadhatják 2014-ben a 4-es metrót – jelentette be Tarlós István főpolgármester tegnapi sajtótájékoztatóján, ahol Vitézi Dáviddal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójával együtt új beruházásokról és folyamatban lévő intézkedésekről tájékoztatott.
A főpolgármester elmondta, az elmúlt másfél évben ötvenmilliárd forint új európai uniós támogatást szerzett a főváros a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. A 4-es metró kapcsán kifejtette, a műszaki munkálatok több mint hetven százaléka elkészült, úgy tűnik, tartható a 2014-es átadás. Az első szerelvények várhatóan ősszel érkeznek, a próbafutások, amelyek novemberben elkezdődnek, az év végére befejeződnek.
A 2-es metró kapcsán hangsúlyozta, az Alstommal kötött módosított szerződés lényegesen előnyösebb az eredetinél, és legkésőbb szeptember elején forgalomba áll az első szerelvény, illetve 2013 tavaszáig lezajlik a metrókocsik teljes cseréje a 2-es vonalán.
A dugódíj kapcsán Tarlós István úgy fogalmazott, a gazdasági minisztériummal a jövő héten tárgyal a városvezetés, így remélhetőleg előzetes döntést hoznak a „sarc” helyettesítéséről. Az új javaslatot azonban a kormánynak is el kell fogadnia. „Kényszerhelyzet van, a 2013-as bevezetés esetleges halasztásáról szeptemberben kapunk választ az uniótól, az előzetes visszajelzések alapján azonban úgy tűnik, van rá esély. Amennyiben nem lesz más megoldás, legkorábban 2016-ra tolnánk a dugódíj bevezetését” – emelte ki Tarlós István főpolgármester. Az új közlekedésfejlesztési tervek kapcsán elmondta, a városvezetés már 2011 januárban döntött olyan beruházások előkészítésének beindításáról, amelyek a 4-es metró megépülését követően megvalósulhatnak. Hozzátette, számos régi közlekedési terv újra előkerült, mivel a BKK 3,1 milliárd forint uniós pénzt nyert el a 2014-től megvalósítandó közlekedési fejlesztések megtervezésére. A most induló munka a 2014 és 2020 közötti pénzügyi támogatási ciklusra való felkészülést is jelenti, műszakilag és gazdaságilag alátámasztott, előkészített beruházások formájában.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója hangsúlyozta, azért kell már most kidolgozni az új projekteket, hogy kész terveik legyenek, mire az uniós források megnyílnak. Hozzátette, hétszáz-nyolcszáz milliárd forintba kerülhetnek a fejlesztések, ám egyelőre kérdéses, mekkora összegre lehet pályázni a 2014-től kezdődő ciklusban.
„A korábbi városvezetés 2004-ben nem rendelkezett előkészített beruházásokkal, így a már megindított 4-es metró építésre kötötték le a forrásokat, meggátolva minden egyéb más fejlesztést. Budapestnek elvi érdeke, hogy 2014-re előkészített programokkal álljon elő az új uniós források lekötésére” – hangsúlyozta Tarlós István.
Az új projektek a BKV hosszú évek óta megoldatlan nyolcszázmilliárd forintos belső adósságállományának csökkentését is szolgálják. A kormány által támogatott előkészítési fázisban lévő programok között van a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója, a földalatti vasút korszerűsítése és meghosszabbítása, valamint a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekapcsolása és utóbbi felújítása. A tervek között szerepel az észak–déli regionális gyorsvasút déli ágának az Astoriáig történő meghosszabbítása is.
Forrás: magyarhirlap.hu