Jövő szombaton Moszkvában vezényli a Mihail Pletnyev vezette Orosz Nemzeti Zenekart Hamar Zsolt. Május végén Firenzébe utazik a karmester, ahol Bartók A kékszakállú herceg vára és A fából faragott királyfi című darabjait dirigálja.
Hamar Zsolt az MTI-nek elmondta, hogy a moszkvai koncertre több programot is ajánlott, mert szabad kezet kapott. „Praktikus okokból abból a műsorból választottam, amit szombaton a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával játszottam a Művészetek Palotájában, Schumann Ouverture, scherzo és finale című darabját és II. szimfóniáját. A kettő között Bartók III. zongoraversenyét szólaltatja meg Várjon Dénes” – tette hozzá a karmester.
Moszkvából Wiesbadenbe utazik, ahol a következő évadtól az operatársulat zeneigazgatói posztját tölti be, itt a jelenlegi zeneigazgatóval a 2012-13 szezon programját készíti elő. „Zürichből szerződöm át Wiesbadenbe, már hónapok óta részt veszek az ottani munkában is, mert Németországban bevett gyakorlat, hogy az aktuális és a következő vezető együtt dolgozik legalább egy évig, ami nagyon hasznos módszer és kiegyensúlyozottá teszi a váltást” – jegyezte meg a karmester.
Május 31-én, június 3-án és 5-én Firenzében Bartók két színpadi művét, A kékszakállú herceg várát és A fából faragott királyfit vezényli a hagyományos fesztiválon, a Maggio Musicalén. Az előadás koprodukció a japán Saito Kinen Fesztivállal, és Hamar Zsolt a betegség miatt egy évre visszavonult japán karmester, Ozava Szeidzsi (Seiji Ozawa) helyét veszi át.
A Kékszakállút a híres német bariton, Matthias Goerne, Juditot pedig a görög Daveda Karanas énekli. A koprodukció révén Jo Kanamori rendezi és koreografálja a darabokat, a Noism Dance Company mellett a Maggio Musicale tánckara lép fel az előadásban.
Az idei Bartók+Puccini Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon két estén vezényel Hamar Zsolt: a fesztiválon először megy egy estén a három Bartók színpadi mű június 8-án, a nyitó napon és 10-én.
„Engem nagyon érdekel a három alkotásnak az a megközelítése, hogy a férfi és nő kapcsolatának drámaiságát egy történetben, három különböző stációként mutassuk meg. Szerintem ez lehetséges. Ebben az elképzelésben A fából faragott királyfi az indító darab, amely a kibontakozó szerelem állomása. A kékszakállú herceg várának hősei, egy már házasságban élő pár arra döbben rá, hogy addig él az egymás iránti vágy, amíg titkok vannak. De a vágy titkok kibontására is irányul, és ha ezeket felfedik, kiüresedik a kapcsolat. A csodálatos mandarin, az utolsó stáció sok szempontból a mára utal, amikor a viszony az üzletre, a testiségre korlátozódik. Végül azonban az örök eszme, hogy férfi és nő egymásnak van teremtve, diadalmaskodik” – fejtette ki a karmester.
Hamar Zsolt hozzáfűzte, számára óriási élmény ezekkel az alkotásokkal foglalkozni, hiszen Bartók, aki rendkívül szemérmes volt, a művek tanúsága szerint mindent tudott a férfiak és nők kapcsolatáról, annak minden fázisáról.
Forrás: mti