Huszonöt éve, 1987. március 6-án történt az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb európai vízi balesete: a belga partoktól közelében 193 ember halt meg, amikor homokzátonyra futott, felborult és elsüllyedt a Herald of Free Enterprise brit utasszállító komphajó.
A 7951 tonnás Herald of Free Enterprise a brit Townsend Thoresen cég tulajdonában állt, harmadmagával 1980-ban épült egy hamburgi hajógyárban. A La Manche csatornán közlekedő komphajók egyik legkorszerűbbjének tartották és a csatorna-átkelés gyorsasági rekordját is magáénak tudhatta. A vízi jármű az elején és a végén nyitható, úgynevezett roll-on, roll-off (ro-ro) hajó volt, ezzel a típussal kapcsolatban már korábban is sok gondot okozott az orr- és a hátsó ajtó, s hogy a magasan a tenger fölött húzódó gépkocsi-tereket nem védte külön szektor a vízbetörés ellen.
A Herald of Free Enterprise fedélzetén 459 utassal és 80 főnyi személyzettel, 81 autóval, 3 busszal és 47 kamionnal Zeebrügge kikötőjéből 1987. március 6-án este hat óra öt perckor futott ki a brit partok felé. Az utasok között belga, olasz, dán, német, osztrák, török, holland, svéd állampolgárok is akadtak, de többségük brit volt, száz közülük az NSZK-ban állomásozó katona, aki a The Sun című bulvárlap sorsolásán egy fontért nyert oda-vissza hajójegyet.
Mint később kiderült, a gépkocsik behajtására szolgáló hátsó bejáratot nem zárták be, így a hajóba azonnal elkezdett beáramlani a tengervíz. Nyolc perccel az indulás után a víz kibillentette egyensúlyából a járművet, a fedélzeten a súlyos gépkocsik oldalra csúsztak, s a komp nem egész egy perc alatt, néhány száz méterre a parttól felborult. A katasztrófa olyan gyorsan játszódott le, hogy a személyzetnek még az S.O.S jelzést sem sikerült leadnia.
A baleset este történt, ráadásul a hajó elektromos rendszere azonnal zárlatos lett, így a mentési munkálatok teljes sötétségben zajlottak. A katasztrófának 193 halálos áldozata volt, többségük a hajó belsejében esett csapdába és egyszerűen kihűltek a jeges, alig három fokos vízben. A mentőosztagoknak mintegy 400 embert sikerült kimenteniük, a túlélők többsége is súlyos sérüléseket szenvedett. A hajótestet két nappal később kezdték hatalmas darukkal felállítani, majd kivontatni, a gépkocsikat, a kamionokat, szétdarabolva szállították partra.
Az ügyben indított vizsgálat az üzemeltető társaság minden szintjén fellelhető hanyagságot nevezte meg a katasztrófa fő okának. A személyzet nem kapott világos instrukciókat ilyen baleset bekövetkezte esetére; az ajtó bezárásáért felelős tisztek egymásra vártak (az egyikük egyenesen kabinjában aludt induláskor); a kapitány a hídról nem láthatta az ajtó állapotát. A vállalat vezetőit (akik éppen ebben az időben folytattak nagyszabású kampányt a La Manche alatti „csalagút” megépítése ellen, mondván, hogy az nem biztonságos) és a hajó tisztjeit végül 1990-ben felmentették a gondatlanságból elkövetett emberölés vádja alól.
A Herald of Free Enterprise balesete 1919 óta a brit polgári hajózás legsúlyosabb katasztrófája volt. 1994-ben a hasonló típusú Estonia komp a Balti-tengeren bekövetkezett balesetében 850 ember vesztette életét, a biztonsági előírásokat ezután tovább szigorították. A brit szigetek és a kontinens között azóta egyre több katamarán típusú komp teljesít szolgálatot, ezek gyorsabbak és biztonságosabbak is elődeiknél.
Forrás: mti