Trend – Kézzel hímzik őket, így minden darabja egyedi a hagyományos magyar mintákkal díszített ruháknak
A kalocsai hímzés menő, és még akár egy férfioverallon is jól mutat – ezt bizonyította be az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon a McLaren-istálló két versenyzője.
A tévékameráknak köszönhetően az egész világ láthatta, hogy augusztus elején Jenson Button és Lewis Hamilton hagyományos magyar mintákkal díszített ruhában állt rajthoz, ugyanis Kalmár István ezen terve nyerte meg a Hugo Boss pályázatát.
Ennél talán nem is lehetett volna jobb reklámja a tradicionális hímzéseknek, melyeket immár két cég is népszerűsít Magyarországon. – A tipikus női hisztiből indult az egész, miszerint „nincs egy rongyom se” –meséli Karaszi Orsolya, aki Müller Andreával létrehozta a Folk Fashiont. Szeretett volna vásárolnimagának egy olyan blúzt, amelyet kalocsai hímzés díszít. Felkereste hát a főbb turista csomópontokat, remélve, hogy itt megtalálja „az igazit”, ám csak buggyos ujjú, elmondása szerint hordhatatlan ruhákba botlott. Nem adta fel: vett egy fehér, egyszínű, karcsúsított darabot és egy kalocsai asszonnyal meghímeztette magának.
Ilyen kicsiben indult tehát a Folk Fashion, melynek vezetői azt tűzték ki célul: legyen újra élő a tradicionális magyar minta. – Hiszen hol látni ma kalocsai motívumokat? Abroszokon, ágyneműkön, amiket leginkább már csak a turisták vesznek meg – mondja Karaszi. Épp ezért ők olyan ruhákat terveznek, amelyeket a fiatalabb generáció sem érez cikinek. Divatos darabokra hímeztetnek: bikinifelsőre, mellényre, bőrkabátra, farmerre. Újabban gumicsizmákat is készítenek, melyekre akrilfestékkel festik a mintákat.
Cseh Éva stylist szerint a tradicionális viseletek ugyanúgy inspirálhatnak egy tervezőt, mint bármi más, hiszen újragondolhatók és alakíthatók.
– Minden nemzet büszke a saját hagyományaira, kultúrájára, ezzel együtt a népviseletére is. Egyetlen szezonra, egy-két évvel ezelőtt egyszer már divattá vált a matyó hímzés – mondta a szakértő.
Váczi Borbála, a Matyodesign egyik ötletgazdája is személyes indíttatásból kezdett érdeklődni a hagyományos minták iránt: testvére, Rozi meg akarta lepni férjét, a színész Nagy Ervint születésnapjára egy hímzett inggel. A Váczi lányok gyermekkoruk nagy részét Tardon töltötték, ahol elmondásuk szerint „annyi a matyó minta, mint Budapesten a bérház.” A Bükk lábánál fekvő, másfél ezres faluban megszokott látvány volt számukra a kötényeken kanyargó bazsarózsa vagy tulipán. A színpompás öltözetéről, szabad rajzú hímzéseiről ismert matyó népviselet rabul ejtette a testvéreket – az első, születésnapra készült hímzett ruhából hamarosan kinőtte magát a Matyodesign.
Folk Fashion Ritter Doron Mindkét divatcég a fiatalokat célozza meg. A tömegmárkák és a gyorsan cserélődő fast fashion világában pedig üdítően hat, hogy mivel minden egyes matyó és kalocsai motívum egyedi, és kézzel hímzik őket a ruhákra, ezért garantáltan nem jön szembe az utcán az általunk viselt darab. A megismételhetetlenségnek persze megvan az ára, ezek a ruhák valamivel drágábbak, mintha egy átlagos butikban vásárolnánk.
Most pedig arra is esély mutatkozik, hogy a Formula–1-es pilóták ismét a magyar mintákat népszerűsítsék: újabb szavazás indult, melynek az a célja, hogy Button és Hamilton mely ország motívumait viselje a finálén, a november 27-i futamon, a brazíliai Sao Paolóban. A győzelemre minden esélyünk megvan: a kalocsai minta e sorok írásakor több mint hetvenezer szavazattal büszkélkedhet, magasan megelőzve ezzel a többi pályázót.
Veres Dóra
Forrás:www.nol.hu

