A másság varázsa
Perforáció mentén kettétéphető névjegykártya, aminek mindkét felén olvashatóak a válóperes ügyvéd elérhetőségei, szövetdarabra hímzett mobiltelefonszám és cím szabó-varrónőnek vagy éppen élő virággal beültetett névjegykártyatasak, aminek az oldalán látható a kertépítő webcíme – széles a lehetőségek tárháza, ha az ember ma, a korábbinál is kiélezettebb harcban akarja megállni a helyét a szakemberek, cégek közötti versenyfutásban.
Fontos és érdemes időt, energiát fektetni a megkülönböztethetőségbe egy-egy különleges hangulatú kávézóban megejtett megbeszéléstől kezdve a meglepő helyre kifüggesztett óriásplakáton át a tréfás éttermi szórólapokig vagy az önéletrajzhoz mellékelt profi fotóig. – Ennek ellenére például a névjegykártyára ma is sokan úgy gondolnak, mint szükséges rosszra, amit mindig magukkal kell hordaniuk, figyelni rá, hogy van-e még tartalék, és előkeresni, amikor kérik. Pedig ez az apróság képviseli a céget vagy a szakembert a vásárlók, partnerek előtt. Előfordul, hogy azért veszítünk el egy-egy megbízást, mert a vállalkozó nem szán többet a tervezésre ötezer forintnál, pedig egy jól megjegyezhető névjegykártya kreatív szellemi munkát igényel, ami akár napokat is igénybe vehet, viszont évekig használható – mondja tapasztalatairól Zsivicza Diána, a Lollipop Reklám Kft. ügyvezetője.
– Egy fürdőszoba-tervező miért ne gravírozhatná elérhetőségét egy csempe darabjára? Bár a kreatív névjegykártyák nem tartoznak az olcsó darabok közé, mi mindig igyekszünk felhívni a hozzánk fordulók figyelmét arra, milyen fontos a megkülönböztethetőség, milyen, a bevételben is mérhető eredménye lehet egy-egy megdöbbentő ötletnek – teszi hozzá Zsivicza Diána. Ami a stílust illeti, szerinte az a legfontosabb, hogy a reklámanyagok, céges ajándékok barátságosságot, nyíltságot, segítőkészséget, ugyanakkor egyediséget sugalljanak, miközben persze illeszkedniük kell a kínált termék vagy szolgáltatás árához, közönségének igényeihez is. A Lollipop Reklám Kft. egyetlen dolgozója sem jár például lollipop, azaz nyalóka nélkül. Ez a jelképe a cégnek, és a munkatársak tapasztalatai szerint remekül bevált szóróanyag, amit minden potenciális ügyfél megkap akkor is, ha épp egy parkolóban elegyednek szóba vele.
– Ma a marketingkommunikáció lényege röviden, hogy mások legyünk: a vállalkozás arculatában, stílusjegyeiben és kommunikációjában is. Ez persze nem egyszerű. Vállalati versenyelőny talán abból adódhat, ha pontosan ismerjük a célközönségünket. Ha tudjuk, hogy ők mit várnak el, és figyeljük a konkurenciát, nagy eséllyel meg fogjuk találni azt az identitást, ami sikeresen megkülönböztet a többiektől – magyarázza Miklovicz Norbert kisvállalati marketingszakértő.
Hozzáteszi: hitelesnek, megbízhatónak kell lenni, azt sugallva, hogy egy szinten állunk a másik féllel. Az ideális eset az, ha egy cégvezető kreatív és még pénze is van, de a magyar gazdaságban továbbra sem a marketingköltségek növelése áll prioritási lista élén. Ez persze a szakértő szerint téves megközelítés, mert egy alaposan megtervezett, megfelelően kivitelezett és mért kampány egyenlege ideális esetben pozitív, a sikeres kommunikáció eredménye pedig megjelenik a profitban és az elégedett ügyfelek számában. Joó Zsuzsanna karrier-tanácsadó a külsőségek egyéni pályafutás során betöltött, első ránézésre sokak számára talán nem is olyan egyértelmű jelentőségére hívja fel a figyelmet. – A magyarok még mindig túlságosan szemérmesek. Gyakran még a vállalkozóknak sincs névjegyük, nemhogy egy álláskeresőnek. Akad, aki a régi céges névjegykártyáját nyújtja egy-egy karrier-tanácsadáson, amin nyilván nem stimmel az e-mail cím, de sokszor a mobiltelefonszám sem. Pedig magánemberként is meg kell próbálni eladni magunkat. Semmi probléma nincs azzal, ha a kártyán mind össze annyi szerepel, hogy valaki mérnök vagy éppen titkárnő, cégnév nélkül – mondja, hozzátéve: ezen a pár ezer forintos befektetésen sok múlhat.
Ahogy azon is, hogy az ember milyen ruhában és kiegészítőkkel jelenik meg egy üzleti tárgyaláson vagy állásinterjún. – A szélsőségeket mindenképpen kerülni kell, de korántsem tilos megmutatni az egyéniségünket, a stílusunkat a ruhánkkal, frizuránkkal, táskánkkal, cipőnkkel. A nők sokszor esnek abba a hibába, hogy összekeverik a szexist a csinossal, a férfiak és a fiatalok pedig hajlamosak az alulöltözöttségre. Egy ismeretlen néhány másodperc alatt dönt arról, milyen alapállásból közelít hozzánk, és ez az idő szinte csak arra elég, hogy a kinézetünket felmérje. A személyes márkaépítés nyújtotta lehetőségeket, amiknek része a külső megjelenés is, még mindig kevesen használják – hívja fel a figyelmet a szakember.
Szerinte hasznos az is, ha egy-egy találkozó helyszínéül különleges kínálattal rendelkező éttermet, kávézót vagy akár romkocsmát jelölünk meg.
– Egy emlékezetes, a megszokottól eltérő környezetben töltött másfél-két óra hatása megismételhetetlen – ez nemcsak a magánéletben, hanem az üzleti világban és a karrierben is igaz. Kerüljük a rutinszerű dolgokat, és a megbeszélés többi résztvevője minden bizonnyal sokáig emlékezni fog ránk – javasolja.
www.nol.hu/Willin-Tóth Kornélia

