,,Amikor Wagnert hallom” – címen tudósít július 26-i Le Monde a július 25-én hétfőn Bayreuthban megnyitott századik Wagner-fesztiválról, és nagy jelentőséget tulajdonít annak, hog rákövetkező nap az Izraeli Kamarazenekar Roberto Palemostro vezényletével eljátszotta a Siegfried-Idyll szimfónikus költeményt.
Okkal, mivel – mint a tekintélyes francia napilap is emlékeztet rá – első ízben tűz napirendre művet a zeneszerzőtől izraeli zenekar Németországban. A zsidó állam 1948-as megalapítása óta hivatalosan tiltotta Wagner zenéjét, mert a náci propaganda fölhasználta azt a második világháború előtt és alatt, és ráadásul a zeneszerző maga notórius antiszemíta hírében állt, s rokonsága szoros kapcsolatokat ápolt a nácikkal és ideológiájukkal.
Wagner műve továbbra is tabu az izraeliek számára – nem közvetítik az alkotásokat rádióban és meg kevésbé szerepeltetik őket a hangversenyek repertoárjain, hiába mutatott be 2001 júliusában Daniel Barenboim argentin-izraeli állampolgárságú karmester egy részletet a Trisztán és Izoldából Jeruzsálemben a berlini filmharmonikusokkal.
És most tíz évre rá is heves vita tárgya az ügy. A művelődésügyi miniszternek közbe is kellett avatkoznia, hogy ne vonják meg a pénzügyi támogatást a Kamarazenekartól. Katharina Wagner, a zeneszerző dédunokája a La Croix című lapban méltatta a zenészek bátorságát, Palemostro pedig, akinek anyja túlélte a Shoah-t, a Yedioth Adronothban azzal intézte el a kérdést, ő zenével foglalkozik, nem politikával.
Arató János