Budapesti Tavaszi Fesztivál, 2011. március 27., 19:30 – Uránia
A Talamba Ütőegyüttes, amely elismerten a világ hat legjobb ütőegyüttese közé tartozik, mintegy félezer ütőhangszert használ az új Crossover című műsorában, amellyel koncertkörútra indul immár Magyarországon is. Az Ütőegyüttes 2010-ben ezzel az új műsorral – a 127 induló együttesből – különdíjas lett a szentpétervári Nemzetközi Crossover Kamarazenekari Versenyen. A számukra oly sikeres versenyen ismerkedtek össze a házigazda Terem Quartet tagjaival. A két zenekar a Budapesti Tavaszi Fesztivál eseményeként március 27-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban ad közös koncertet.
A Talamba tagjai – Grünvald László, Kiss István, Szitha Miklós, V. Nagy Tamás és Zombor Levente – a közös koncert után önálló lemezbemutató turnéra indulnak. A koncerteken közreműködnek: Furák Péter (zongora), Papesch Péter (basszusgitár), Nagy Zsolt (dob).
A Crossover Live koncertek időpontjai:
2011. március 28.(hétfő) 19.00, Kodály Központ, Pécs
2011. március 29.(kedd) 19.00, Erkel Terem, Tatabánya
2011. március 30.(szerda) 19.00, Kölcsey Központ, Debrecen
2011. április 15. (péntek), Orosháza
2011. április 16. (szombat), Salgótarján
A műsor:
Nyikolaj Budaskin: g-moll concerto grosso
Bizet–Grünvald László: Carmen-szvit
Mozart–Grünvald László: A varázsfuvola – nyitány
Rossini: A sevillai borbély – nyitány
Rimszkij-Korszakov: A hattyúhercegnő
Ismeretlen szerző: Szamárinduló
Schubert: A szép molnárleány – A vándorlás
Rogyion Scsedrin: Albéniz nyomán
Csajkovszkij–Grünvald László: Dallamok a Diótörő szvitből
Liszt–Grünvald László: II. Magyar rapszódia
Mozart–Grünvald László: A-dúr zongoraszonáta (Török induló) K 331
Terem Quartet: Orosz szenvedélyek – fantázia Bach d-moll toccata és fúgájára
Terem Quartet: Csajkovszkij az északi népek között – fantázia a szerző Évszakok című ciklusára
Terem Quartet: Az örök szerelem – egyveleg Tiersen, Legrand, Tariverdiev és Kosma dallamaira
Válogatás orosz sikerfilmek zenéiből
Bach–Grünvald László: Badinerie a h-moll szvitből
Grünvald László: Rainbow snowy
Grünvald László: Magyar képek
Piazzolla: Oblivion
Piazzolla: Libertango
* a Terem Quartet feldolgozása
Talamba Ütőegyüttes Gödöllő
A Talamba Ütőegyüttes 1999-ben alakult, nevét egy délszláv eredetű hangszertől kölcsönözte, melyet az üstdob (timpani) ősének tekintenek. Az öt ütőhangszeres diák – már a Zeneakadémián barátságot kötött, és míg tanulmányaikat végezték, kreativitásuk, ötleteik és elképzeléseik hasonlósága sikeres együttessé kovácsolta őket. A Talamba zenéje a 21. század muzsikája: jellemző rá a sokféleség, a műfajok „békés egymás mellett élése”. A különböző zenei stílusok között otthonosan mozognak, és gyakran alkalmazzák a zenei humor eszköztárát. Műsoraik során térben és időben is bejárják a zene világát. Fontos számukra, hogy sok saját szerzeményt játszanak, amelyek gyakran idézik különböző népek zenéjét a magyar népdaloktól kezdve a balkáni dallamokon át az afrikai ritmusokig, más darabjaik pedig a komolyzenében gyökereznek. Nem hiányoznak a Talamba repertoárjából a dzsessz klasszikusai, a komolyzenei átiratok vagy a kortárs darabok sem: az Egy kiállítás képei vagy Bach fúgái gyakran szólalnak meg egyedi hangszerelésben és átdolgozásban. Koncertjeiken a zene mellett a látvány is magáért beszél: minden előadásukon több száz hangszert szólaltatnak meg. A Talamba küldetésének fontos része a fiatal korosztály zenei nevelése. A Nemzeti Filharmóniával együttműködve már 2001 óta járják az országot rendhagyó énekórájukkal, amellyel sokszor a leghátrányosabb településekre, élő kulturális élményben ritkán részesülő fiatalokhoz jutnak el. 2007-ben az együttes Gödöllő város kiemelt művészeti csoportja lett, és Okamale címmel kiadták első önálló lemezüket is. 2009-ben ünnepelték 10. születésnapjukat, és ebből az alkalomból elkészült legújabb, Bábel című lemezük.
Terem Quartet
A megalakulása óta eltelt 25 évben a Terem Quartet Szentpétervár és az orosz kultúra nagyköveteként járja a világot, már több mint 2000 koncertet adtak. Európai turnéik során felléptek a londoni Queen Elizabeth Hallban, a párizsi Olympiában, a frankfurti Alte Operben, Brugge-ben, Helsinkiben, Torinóban, Rómában és Milánóban, de Japántól Panamáig, Kanadától Új-Zélandig a világ számos más pontján is megfordultak már. Lenyűgöző virtuozitásuknak, lélegzetelállító előadásmódjuknak, tiszteletet ébresztő művészi érzéküknek és eredeti feldolgozásaiknak köszönhetően az orosz sajtóban Szentpétervár névjegyeként emlegetik őket az Ermitázs, a Mariinszkij Színház vagy az Orosz Múzeum mellett. Repertoárjukon több mint 500 mű található: klasszikus és kortárs művek népszerű témái nyomán készült átiratok és fantáziák, népzene, jazz és filmzene. A Terem Quartet fő ihletforrásául az orosz művészet és annak legősibb hagyományai szolgálnak, tevékenységük nyomán az utóbbi időben az autentikus orosz népi hangszereket eddig nem látott érdeklődés övezi. Az együttes képviselte Oroszországot a pápa és Teréz anya előtt a Vatikánban, Károly herceg meghívására a St. James’ Palace-ban vagy a G8 vezetői előtt Szentpéterváron. Az évente megrendezett Terem Fesztiválra a világ minden tájáról érkeznek előadók, és a különböző műfajokat, stílusokat, zenei hagyományokat felvonultató crossover rendezvény a szentpétervári zenei élet egyik kiemelkedő eseményévé vált.
„A crossover világa megengedi nekünk a műfajok, stílusok békés egymás mellett élését, és a szabad átjárhatóságot, ami nagyon izgalmas hangzásokat és zenei kompozíciókat teremt. Tehát inkább egy zenei felfogásról, stílusirányzatról beszélhetünk. Annyira beleszerettünk ebbe a zenei szemléletmódba, hogy már több órányi parafrázist készítettünk el. A koncerten például Bach latin stílusban, Mozart Kelet – afrikai megvilágításban szólal meg. A program összeállításánál természetesen a Liszt évet is figyelembe vettük.”