Close

Karácsonyi vásárlás a neten? Ne dőljön be a csaló kereskedőknek!

A karácsony közeledtével mind többen kezdenek el szeretteiknek már most ajándékokat vásárolni. Amennyiben interneten rendelt termékekkel kívánják családjukat és barátaikat meglepni, fokozott óvatossággal járjanak el, figyelmeztet az Európai Fogyasztói Központ Magyarország.
S.A. idejekorán megrendelte fiának karácsonyra a hőn áhított elektronikus gitárt egy brit internetes kereskedőtől. Miután azonban a fogyasztó kifizette a 304.000 forintos vételárat, hiába várta a termék leszállítását. Mikor érdeklődött a termék után, a vállalkozó tájékoztatta, hogy csak akkor áll módjában a gitárt kiszállítani, ha további tíz terméket rendel a fogyasztó. A vállalkozás jóhiszeműségében bízva a fogyasztó megrendelt további tíz terméket, és végül 10.000 eurót utalt át a Western Union-on keresztül egy magánszemély számára, akit a vállalkozás képviselőjeként tűntettek fel. A termékeket sosem szállították ki, a fogyasztó pedig bottal ütheti pénze nyomát.

„A csaló internetes kereskedők akár milliós károkat is okozhatnak a fogyasztóknak, a pénz visszaszerzésére való esély pedig elenyésző” – mondta el Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója.  A jelenleg fellelhető online csalási módok általában nagyon hasonlóak az internet megjelenése előtt, a fogyasztókat áldozatul ejtő, hagyományos csalási módokhoz. Az online bűnözők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a tisztességtelen üzleti ajánlataikat úgy tűntessék fel, mint a legitim internetes kereskedők árukra és szolgáltatásokra vonatkozó ajánlatait. Ezáltal azonban nem csak a fogyasztókat és a befektetőket károsítják meg, hanem a legitim internetes kereskedőkbe vetett hitet és bizalmat is aláássák.
A csaló kereskedők leggyakrabban elektronikai termékeket, pl. laptopokat, mobiltelefonokat és fényképezőgépeket, gépkocsikkal kapcsolatos tranzakciókat és szórakoztatóipari szolgáltatásokra szóló jegyek értékesítését kínálják rendkívül vonzó árakon az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tapasztalatai szerint.

Milyen egy tipikus internetes csalás?

A fogyasztó talál az interneten egy rendkívül csábító ajánlatot, majd érdeklődik a termékről a kereskedőnél, aki rendelkezésére bocsát minden szükséges információt. A fogyasztó megbizonyosodik arról, hogy az ajánlat valóban nagyon előnyös. A fogyasztó ezután megrendeli a terméket és meg is kapja a visszaigazolást a rendelésről, és további fotókat kap a termékről. A fogyasztót megkéri a vállalkozás, hogy vagy pénzfeladással fizessen, vagy utalja át a vételárat egy magánszemély bankszámlájára, akiről gyakran azt állítják, hogy a vállalkozás ügyvezető igazgatója. A csaló kereskedő ezen a ponton vagy eltűnik, vagy pedig, egy csaló áruszállító vagy letéteményes céggel együttműködésben, arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy a termék szállítása már folyamatban van. A fogyasztót tájékoztatják, hogy a szállítmány késni fog vagy az éppen aktuális ünnepek miatt vagy pedig a határnál történő vámellenőrzés miatt. A fogyasztót ezek után megkérik, hogy küldjön még pénzt a kereskedőnek vagy a szállító/letéteményes cégnek, és –függetlenül attól, hogy a fogyasztó megteszi-e ezt vagy sem- a csaló kereskedő és a szállító/letéteményes nyomtalanul eltűnnek.

Hasznos tippek a fizetés biztosítására

    Amennyiben lehetséges, kerülje el az előrefizetést!
    Kerülje az olyan, ismeretlenek számára történő pénzküldési módokat, mint a Western Union vagy a MoneyGram!
    Ellenőrizze a kereskedő hátterét – használja HOWARD-ot, a vásárlási tanácsadót! (A HOWARD-ot megtalálhatja majdnem mindegyik Európai Fogyasztói Központ Magyarország weboldalán)
    Ellenőrizze a fizetési feltételeket!
    Ellenőrizze, hogy van-e egy kis lakat a weboldalon, amely a biztonságos fizetést garantálja!
    Amennyiben egy kereskedőtől vásárol, soha ne utaljon pénzt egy magánember bankszámlájára!
    Ha az E-Bayt használja, ne fogadja el a szerződésnek az E-Bayen kívüli megkötését!
    Olyan biztonságos weboldalakon keresztül utaljon pénzt, amelyek címének kezdete: https://!
    Olyan bankkártyákat használjon a fizetéshez, amelyek védelmet és pénzvisszafizetést garantálnak a csalás esetén!
    Jól ismert és biztonságos online fizetési módokat alkalmazzon, például a PayPalt!
    Olyan fizetési módot alkalmazzon, amely lehetővé teszi, hogy visszavonja a fizetési megbízást, amennyiben a kereskedő nem teljesíti kötelezettségét!

További információ: dr. Morvay György, igazgató: 473-0338, 311-7030, 30-377-8509

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top