Close

Az M0-s jövőre már nem nullás

Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentességeerősítette meg szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a nol.hu értesülését az MTI-nek. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.

"Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége

 

Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek.

Mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.

A kormányfő értékelése szerint az útdíjrendszer átalakításának előnyeit a Magyarországon élők élvezik, a megyei matricarendszer pedig összességében jobb lesz a jelenleginél.

A miniszterelnök a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kiemelte, hogy az autópályák használói az évi 41 ezer forint helyett 5 ezer forintért válthatnak matricát, míg az országon átutazók ebből kimaradnak. A megyei matricák bevezetése megszünteti a kettős autópálya-használati rendszert, vagyis minden közpénzből épült autópálya egységes díjazás alá kerül.

Az új törvényjavaslat hallatán az ellenzéki pártok felháborodásuknak adtak hangot.

Az MSZP egyenesen határozati javaslatot nyújt be,hogy a kormány ne tehesse fizetőssé a jelenleg díjmentesen használható autópálya-szakaszokatmondta Kunhalmi Ágnes, az MSZP fővárosi elnöke pénteken a IV. kerületben, a Megyeri hídnál tartott sajtótájékoztatón.

Kunhalmi kijelentette: ez az útdíj nem más,mint annak a bizonyítéka, hogy a 2015-ös költségvetést még el sem fogadták, de már meg is bukott. Hozzátette: a kormányzatnak fogalma sincs arról, hogy ez az útdíj mit okoz a budapestiek életében és a főváros gazdaságában.

Az M0-s autóútra és az autópályák budapesti bevezető szakaszaira tervezett útdíjat úgy jellemezte, hogy "nagyon kevés bevételt fog hozni, de nagyon sok kárt fog okozni". A budapesti szocialista országgyűlési képviselők kezdeményezéssel élnek: határozati javaslatot fognak benyújtani az Országgyűlésnek azért, hogy a még díjmentesen használható autópálya-szakaszok azok is maradjanak.

Kunhalmi Ágnes hangsúlyozta: döntsenek erről közösen az országgyűlési képviselők, a fideszesek is. Itt elválikfűzte hozzá -, hogy a fideszes képviselők pártjuk vagy Budapest és az ország érdekeit nézik-e.

A sajtótájékoztatón Kiss László III. kerületi országgyűlési képviselő arra kérte a kormányt, értse meg: nem lehet a költségvetési lyukakat a III. kerületi emberek egészsége, boldogulása árán befoltozni.

Ezzel szemben a kormányfő az M0-ra és az autópályák fővárosi bevezető szakaszaira utalva megjegyezte: nem az agglomerációt adóztatják, hanem egy megyei matricarendszert vezetnek be, ami összességében a magyar embereknek jobb mint a mostani.

Horváth Imre országgyűlési képviselő hangsúlyozta, hogy a Megyeri híd városrészeket köt össze, segíti a munkába járást, a kikapcsolódást. A híd nem a kormányé, a híd Magyarországé, Budapesté, Újpesté is.

Orbán Viktor miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújában elmondta: igazat ad Bús Balázs óbudai polgármesternek, aki városi hídnak tartja a Megyeri hidat, és lehet azt a szakaszt másként kezelni, de erről majd a szerdai kormányülésen egyeztetnek.  

A várható bevételeket firtató kérdésre elmondta: tanulmányok vannak, de tényekről egy év múlva lehet beszélni, mert még nem tudni, ki, hogyan alkalmazkodik a változáshoz. Megjegyezte: a költségvetés akkor lehet nagyvonalú, ha nem tartalmaz hiányt, de a jövő évi büdzsét sem ilyenre tervezték, a jó gazdasági hírek és a pénzügyi stabilitás ellenére. Felidézte ugyanakkor, hogy 7 százalék feletti hiányról indultak a válság idején, onnan hozták azt 3 százalék alá. Az irány jó, de az állapot még nem fogadható el.

Kunhalmi Ágnes szerint látszik, hogy a miniszterelnök be akar vezetni egy adót, de most, hogy "fogy az ereje", mert a "Fidesz erős emberei" is ellenjavaslatokat tesznek, megpróbál ennek megfelelően kommunikálni és kivenni autópálya-szakaszokat a tervezetből.

Hogy a parlamenti szappanopera ezen felvonása miként folytatódik, az a szerdai kormánygyűlésen kiderül.

 

Szerző: Kaiser Vivien

Forrás: fidesz.hu, mszp.hu, mti

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top