Close

2014-ben már a Liszt Ferenc repülőtérig járhatna a 3-as metró

A fővárosi LMP közlekedési munkacsoportja szerint három-négy év múlva a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérig járhatna a 3-as metró. A frissen elkészült tanulmányt hétfőn ismertették újságírók előtt, a terveket rövidesen szakmai vitára bocsátják.

Hanzély Ákos az LMP fővárosi képviselőcsoportjának tagja elmondta, tanulmány lényege, hogy az Újpest központtól induló szerelvények végállomása nem Kőbánya-Kispest lenne, hanem a vasúti síneken tovább vezetnék Pestszentlőrincen, Vecsésen át a repülőtér 1-es és 2-es termináljához, így a városrészt bekapcsolhatnák a kötöttpályás közösségi közlekedés vérkeringésébe.

A terv akkor válhat valóra, ha olyan metrószerelvények járnának a vonalon, amelyek alsó és felső vezetékkel is működni tudnak. Ez a feltétele annak, hogy az alsó vezetékes metrószerelvények a felső vezetékes vasúti pályán is futni tudjanak.

A metróvonalakon közlekedő 40 év körüli szerelvényeket nem érdemes átépíteni, de az Alstom-kocsikat – ha sikerül megegyezni a francia céggel – viszonylag kis többletköltséggel technikailag alkalmassá lehet tenni a vasúti pályán való közlekedésre.
Jelezte azt is: ha mégsem sikerül megállapodni a francia céggel, akkor meg kellene fontolni a szerelvények hazai gyártását.

Pongrácz Gergely, az LMP közlekedési munkacsoportjának a vezetője elmondta, a vasút-metró átjárással megoldott program előnyei közé tartozik, hogy nemcsak a repülőtéri forgalmat szolgálná ki, hanem az agglomerációt és az érintett kerületeket, kereskedelmi központokat is.

A “legkifizetődőbb metróberuházásra” keresztelt projekt teljes összege 43,4 milliárd forint lenne, ebből azonban 12 milliárdot egyébként is ki kellene fizetni, például az elavult metrószerelvényekre. A számítások szerint a program pénzügyi haszna 30 milliárd forint, míg a projekt NPV-je (nettó jelen értéke) 173 milliárd forint lenne.

A programhoz szükséges beruházások közé tartozik egyebek mellett a vasútvonalak különszintű keresztezése Kőbánya-Kispesten, két vágány lefektetése Pestszentlőrincig, valamint az új, felszíni végszakasz és végállomás kiépítése a terminálok között. Ez a megoldás lényegében egy repülőtérré egyesítené a két terminált – fűzte hozzá.

Az LMP közlekedési munkacsoportja hasonló tanulmányt készít a 4-es metró déli, Budaörs felé történő meghosszabbítására is.

MTI/lehetmas.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top