Close

Mit tegyünk a reggeli teánkba?

Újra itt van az ősz, amikor is a családok többségében – a hűvösebb idő beköszöntével – megnövekszik a teafogyasztás. Nem mindegy azonban, hogy mivel ízesítjük a finom nedűt.

Napjainkban az édesítőszerek édesipari felhasználásában nagy hangsúlyt fektetnek a cukor helyettesítésére, hiszen sokszorosan bebizonyosodott, hogy a túlzott cukorbevitel káros az egészségünkre. A fogak romlásán kívül számos betegség (pl. szív és érrendszeri megbetegedések, magas vérnyomás), sőt az elhízás okozója is lehet a túlzott cukorfogyasztás.

A barna cukrot sokan egészségesebbnek tartják, mint a fehéret. A nyers cukrot azonban a világ sok országában betiltották, mert szennyeződéseket tartalmazhat. Ráadásul, amit a legtöbb helyen barna cukorként árusítanak nem más, mint fehér kristálycukor melasszal lepermetezve.

De mivel lehet helyettesíteni a cukrot?

A mesterséges édesítőszerek közé tartozik a szacharin, amit elsősorban cukorbeteg számára ajánlanak. Sokszorosan édesebb, mint a valódi cukor, az általa keltett édes íz a szájban hosszú ideig megmarad.
Glükózból, fruktózból hidrogénezéssel keletkezik a szorbit. Kevésbé édes mint a szacharóz.
Míg korábban az aszpartám nevű kémiai anyag volt az egyik legnépszerűbb mesterséges édesítőszer, mára nyilvánvalóvá vált, hogy – többek között rákkeltő hatása miatt – valójában káros az egészségre…

Vannak azonban természetes eredetű cukorhelyettesítők is. Ilyen például a méz.

A méz az egyik legnépszerűbb természetes édesítő, ami azt is bizonyítja, hogy  nem csupán egészséges, de akár gyógyhatású is lehet az, ami finom. A méz számos ásványi anyag, vitamin forrása, gyorsan felszívódó gyümölcscukrot tartalmaz, és a szervezet számára nélkülözhetetlen nyomelemek is megtalálhatók benne. Vagyis elsőrangú tápanyagforrás a szervezet számára – nem is csoda, hogy a beteg emberrel mézes teát, mézes tejet itatnak.

A méz igen gazdag ásványianyagokban (vas, kálcium, foszfor, magnézium, kálium, nátrium) és antioxidánsokban. Számos vitamin forrása: A-, C-, E-vitamin, B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantoténsav) és B6 gazdagon található benne – melyek közül külön is érdemes kiemelni a pantoténsavat, mely a mellékvese hormontermelődésének serkentésével lassítja az öregedést.

Ugyanakkor a – tejhez hasonlóan – pasztőrözési eljáráson átesett bolti méztől ne várjuk el, hogy éppolyan jótékony hatása legyen, mint a nyers (termelői) méz. Fontos azonban azt is tudni, hogy nyers méz csecsemőknek nem adható, mivel a nyers méz fogyasztásánál nagyobb az allergiás reakciók és az ételmérgezés veszélye is.

Bővebbet a témáról ITT.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Hozzászólások:
Shares
scroll to top