Close

A VW Bogár, avagy hogyan vált Hitler ötlete modellikonná

Egy ritka és szokatlan Volkswagen kocsit hajón szállítottak át egy bombák által megsérült német gyárból Angliába 1945-ben.

Itt a Brit motorgyártók, Sir William Rootes elnökletével, megvizsgálták, a kicsi áramvonalas személygépkocsit.  Ez „nem volna vonzó eléggé egy átlagos autóvevőnek” jelentette a bizottság. „Túlságosan csúnya és hangos”, míg „megépíteni az autót eladásra, teljesen gazdaságtalan vállalkozás volna.”

Az elmarasztaló ítélet rossznak bizonyult,  a VW Bogár, barátságos stílusával, amelyet az osztrák tervező Erwin Komenda alkotott, és a Ferdinand Porsche általi innovatív tervezés miatt minden idők legjobban eladott autójává vált.  A bogár gyártása felülmúlta Henry Ford T-modelljét, amikor a 15.007.034-egyedik kocsi legurult a futószalagról Wolfsburgban 1972-ben. A legeslegutolsó bogarakat Mexikóban készítették 2003-ban, amikor már több mint 21.500.000 épült világszerte. Mint a neve is egyértelművé tette, a Volkswagen valóban ‘a nép autója’, és habár sok módosítás történt 1945 és 2003 között, az első és utolsó bogarak világosan ugyanazon mechanikai elv alapján készültek.

Sztár jármű

A figyelemre méltó dolog a bogárral kapcsolatban nemcsak az eladások száma, de a tény, hogy egy kocsi, amit Hitler ötlete alapján fejlesztettek, kaliforniai szörfözők, főiskolás srácok és szabadság szerető hippik kedvencévé vált, ahogy azt a heves nácik úgymond kívánták.  Herbie – az antropomorf hat hollywoodi film csillaga, kezdve az 1968-as The Love Bug című filmmel (A kicsi kocsi kalandjai a szerk.) – ugyanaz a kocsi volt, amire a német családok spóroltak, mielőtt Hitler Lengyelország megszállása szétszaggatta volna reményeiket.  Végső soron a puszta minőség, valamint a megfizethetőség, a megbízhatóság, gazdaságosság és megkülönböztethető kinézetével és érzetével, biztos volt a sikere. Habár a kocsi a tervezőasztalon volt 1934 óta, követve Hitler és Porsche találkozását, a Volkswagen nem kapott engedélyt a gyártásra a háború előtt.

Az ötlet, az volt, hogy egy kicsi személygépkocsi kell, ami képes szállítani egy német családot 100 km/h-val az ország új autópályáin. Ennek 990 német márkába kellett volna kerülnie, ami 31 hetes fizetséget jelentett egy átlagos német munkásnak 1936-ban, olcsóbban megcsinálták, mint a Fordnál Angliában (100 font) (31 hétre egy átlagos Brit dolgozónak 100 fontot fizettek).

Kevés volt az öröm, ennek ellenére, a versengő mérnöki táborokban. A cseh autóvállalat, Tatra, azt állította, hogy a Porsce megsértett több tervszabadalmat, nevezetesen azokat, amelyeket egy osztrák mérnök, Hans Ledwinka készített, és amelyeket nagyon csodált Hitler.  A Tatra törvényesen intézkedett, de Hitler lerohanta Ausztriát, lefoglalta gyárait és száműzte Ledwinka VW-re hasonlító prototípusait a nyilvánosságból.  Mindazonáltal 1961-ben a VW teljesített egy jelentős kifizetést a Tatra-nak egy állami igazságszolgáltatáson kívüli rendezés útján.  Addigra azonban a Volkswagen már meghódította a világot.
1945-ben, a gyárat és az autót megmentette Ivan Hirst őrnagy, a brit hadsereg tisztje és mérnök. Hirst első kézből volt szemtanúja a Volkswagen alapú hadi járművek puszta minőségnek a háború ideje alatt és hitte, hogy egyszer, gyártásban, békeidőben a bogárnak jóval Németországon túl is volna csábereje.

A méret nem számít

Hogy eladják az Egyesült Államokban egy briliáns ’gondolkodj kicsiben’ reklámkampány indult 1959-ben a New York-i Dorn Dane Bernach ügynökség által, a bogár hamarosan a legjobban eladott külföldi autóvá vált.

Ez folytatódott, különféle alakzatokban tudták árulni, puhatetős autóként, sportkocsiként és végeláthatatlanul divatos kempingező furgonként. Az „új bogár”, amely ugyanazon alaprajz alapján készült, mint a VW Golf, a bogarat helyettesítő kocsiként került kereskedelmi forgalomba 1998-ban, habár ez valamilyen mechanikai öltöztető baba volt, ami az igazit felcicomázza.

Az események egy majdnem komikus kanyarjában ma a Volkswagen birtokolja a Bentleyt. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy egy Bentley nem lehet a nép autója. Kevés autó élte túl valaha is a nevét, egy briliáns cseh mérnök által kieszelt és egy brutális osztrák születésű német diktátor után hetven évvel és több mint húsz millió légkondicionált autó óta.

forrás: bbc.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top