Close

Lakáskölcsön: Szigorúbban bírálnak a bankok

A korábbinál nagyobb figyelmet szentelnek az ügyfél jövedelmének és teherbíró képességének

A gazdasági válság hatására jelentősen átalakult a hazai lakáshitelezés. A jogszabályi környezet (felelős hitelezésről szóló törvény, banki magatartási kódex, új fogyasztóvédelmi előírások) változása nagyban befolyásolta a hitelbírálati gyakorlatot, de a bankok és az ügyfelek mentalitása is sokat változott az utóbbi években.

A benyújtandó dokumentumok köre ugyan lényegében most is ugyanaz, a hiteligénylő anyagi helyzetéről elsősorban a munkaadói és az adóhivatali dokumentumok alapján igyekeznek képet kapni a pénzintézetek, a jövedelem és annak felmérése azonban összehasonlíthatatlanul nagyobb szerepet játszik a mai jelzálog-hitelezésben – mondták lapunknak az UniCreditnél.

A bankok ma már elsősorban forintban és a válság előttinél valamivel nagyobb minimális önerő kikötése mellett nyújtanak lakáshiteleket –fogalmaztak az OTP-nél. Az ügyfelek túlterhelésének elkerülése érdekében fontos szempont volt annak felmérése, hogy a jövedelmi helyzet lehetővé teszi-e a törlesztések rendben történő fizetését, figyelembe véve a háztartás bevételeit és ismert kiadá sait. A bank vizsgálja továbbá, hogy az ügyfél korábbi hiteleit rendben fizettee, előnyt élveznek a pénzintézetnél számlát vezető, jövedelemátutalással már rendelkező hiteligénylők, illetve azok, akik vállalják, hogy a jövőben fizetésüket az OTP-hez utaltatják – tették hozzá.

Jelentősen átalakult a termékkínálat is (eltűntek a jövedelemigazolás nélküli hitelek), valamintmegjelentek az ügyfélkockázat szintjétől függő árazású konstrukciók is, így a kockázattudatosság az ügyfelek számára is kézzelfogható tényezővé vált – hívták fel a figyelmet a Raiffeisennél. Az ügyfelek jellemzően az egyszerű, könnyen átlátható konstrukciókat részesítik előnyben mind az induló költségek, mind a havi törlesztés tekintetében. Elérhetők a piacon olyan termékek is, amelyek az elsődleges ügyfélkapcsolatot kedvezőbb kondíciókkal jutalmazzák, így mindenképp érdemes az ügyfélnek több bank ajánlatát is kikérnie a döntés meghozatala előtt.

A cikk folytatása itt.

Szerző: Horniák Balázs

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top