Close

Lemondott a besugó-gyanúba keveredett Heltai Péter

Az Advenio Zrt. kezdeményezésére Heltai Péter hétfőn lemondott a Class FM-et tulajdonló cég igazgatóságában betöltött tagságáról – közölte az Advenio Zrt..
 

Közleményük szerint Heltai Péter azt mondta, hogy lemondásának oka, hogy “az elmúlt napokban szárnyra kelt sajtóhíresztelések negatívan befolyásolják a társaságnál végzett munkáját”.
Annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy “jelenléte a társaság terhére váljon”, az igazgatóságban betöltött pozícióját “a híresztelések tisztázódásáig” nem kívánja betölteni – írták.
A Népszava múlt pénteken egy internetre is felkerült dokumentum alapján írta meg, hogy Heltai Péter filozófus, újságíró “Hegel” fedőnéven a román pártállami titkosszolgálat, a Securitate ügynöke volt. A lap által hivatkozott 2010. november 25-ei keltezésű iratot a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (C.N.S.A.S.), azaz a romániai Securitate Archívumát vizsgáló Nemzeti Bizottság állította ki, s a C.N.S.A.S. elnöke, Dragos Petrescu írta alá. A dokumentumot a Népszava információi szerint Gáll Tibor, Berlinben élő erdélyi magyar képzőművész megkeresésére adták ki. A néhány soros szövegben az olvasható, hogy azonosították a Hegel fedőnevű ügynököt, akinek az iratban szereplő személyes adatai megegyeznek Heltai Péter médiaszemélyiség személyes adataival.
A Népszava ennek kapcsán már a múlt héten megkereste Heltait, aki akkor annyit mondott, hogy tudott a dokumentum létezéséről, de nem látta azt. Hozzátette: “semmilyen alapja nincs annak, hogy ő besúgó volt, és jelentéseket írt volna. Úgy vélte, ez egy időzített támadás ellene, hiszen a sajtóban való megjelenés napján volt a Prima Primissima díj átadója, amelynek ő volt az egyik jelöltje a magyar sajtó kategóriában. Azt is mondta: “fontolgatja”, hogy pert indít a C.N.S.A.S. ellen.
Az ügyben Gáll Tibort is megkérdezte a Népszava, aki a lapnak elmondta: két évvel ezelőtt Bukarestben valóban kikérte a róla szóló jelentéseket, amelyben a “besúgók” fedőnévvel szerepeltek. Gáll Tibor szerint egyikük Heltai Péter, alias “Hegel” volt, akinek két jelentése van Gáll birtokában, az egyik 1985 januárjából, a másik 1985 decemberéből származik.
A Hírszerző internetes portál hétfői információi szerint a Securitate Magyarországon is be akarta vetni “Hegel” nevű informátorát a 80-as évek végén. Szőcs Géza baráti társaságára akarták ráállítani, hogy “zavart keltsen” a budapesti ellenzéki társaságban. Az internetes portál megkeresésére Heltai Péter úgy nyilatkozott: Romániában kapcsolatban állt ugyan az állambiztonsággal, de soha nem teljesítette a rá kirótt feladatokat. Hozzátette ugyanakkor: “előfordult, hogy leírt dolgokat az eléje tett papírra”. “Féltem, azon járt az eszem, hogy eltüntetnek. Már nem emlékszem, hogy konkrétan miket írtam le az elém tett papírra” – mondta Heltai a hirszerzo.hu-nak.
Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkára a hirszerzo.hu-nak azt mondta, az ő megfigyelései dossziéjában is rendszeresen feltűnik “Hegel”. Úgy fogalmazott: ugyan még nem kapta meg az álnevet felfedő okiratot, de “végtelenül szomorú és csalódott” lenne, ha Heltaival azonosítanák a róla jelentéseket készítő “Hegel”-t. 
A hírszerző.hu által talált jelentések alapján szerintük Heltai 1985 után is adhatott jelentéseket, de legalábbis megbízhatták ezzel. Egy 1987-es jelentés szerint “Hegel” már nem volt a Securitate informátora, de további feladatokkal akarták megkeresni. 
Az 1987-ben Magyarországra áttelepült Heltainak a hirszerzo.hu szerint erdélyi ellenzéki értelmiségiekkel kellett kapcsolatot teremtenie. A “célpontjai” voltak többek között Ara-Kovács Attila, Tóth Károly, Keszthelyi András, a “Sabou” néven futó Szőcs Gáza és Tamás Gáspár Miklós is – írta az internetes portál.
A Népszava összeállítása szerint Heltai Péter 1962-es született Kolozsváron. 1987-től az MTA Szociológiai Intézete munkatársaként, majd 1990-től 2000-ig a Magyar Televízió vezető beosztásaiban dolgozott. 2000 júniusától az EuroAtlantic Kft.-ben volt vezető tanácsadó. 2000 szeptemberében az InfoRádió alapítója, résztulajdonosa. 2000-2001-ben a Budapesti Kommunikációs Főiskola egyik alapítója, a BKF Rt. igazgatóságának elnöke. Dolgozott a Duna Televízió kreatív menedzsereként, 1996-ban Pro Minoritate Díjat kapott. Részt vesz a hazai újságíróképzésben is. A hatályos cégjegyzék szerint ma is igazgatósági tagja az Advenio Zrt.-nek, amely a Class FM rádió hullámhosszát nyerte el a tavalyi frekvenciapályázaton. Nyár óta felügyelőbizottsági tagja a Magyar RTL Zrt.-nek. Ebbe a cégbe ugyanaz az Infocenter.hu Zrt.”delegálta”, amelynek igazgatója az Advenio többségi részvényese. 
 
 STOP Forrás: MTI
 
 kép: port.hu 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top