Close

Futurspektiv2 Fesztivál

Valódi és virtuális körkép a flamand kultúráról

Oda-vissza közel 50 órás autókázást és sok-sok szállodaköltséget spórolhat meg az, aki október 10-e és 19-e között Budapesten a Futurspektiv2 fesztiválra látogat. Ennyi mindenképp szükséges ahhoz, hogy Atwerpenben, Bruggében, Gentben, Mechelenben vagy Leuvenben betekintést nyerhessünk Nyugat-Európa egyik legpezsgőbb kulturális alkotóközegébe.  Most 9 nap alatt a németalföldi régizenén, a mai könnyűzenén, kortárs táncon és színházon túl a vizuális művészetek és a kortárs flamand irodalom is bemutatkozik fővárosunkban, hogy valóban teljes képet kapjunk a flamand kultúra jelenlegi trendjeiről.

A Futurspektív2-t, a Flamand Képviselet és Budapest meghatározó művészeti központjai által második ízben életre hívott flamand kortárs művészeti fesztivált  – a belga EU-elnökség idején, s alig két és fél hónappal a magyar EU-elnökség előtt – október 10-e és 19-e között rendezik meg. A rendezvénysorozat alcíme: Physical+Digital (magyarul: Valódi+Virtuális), mely a 21. századi kultúrában már alapvetőnek számító elektronikus vagy akár on-line irányzatok, eszközök és a hagyományos, kézzel fogható, „fizikai” művészet inspiratív együttélésére utal.
A közelmúlt,- ezen belül Kelet-Európa – a témája két rendkívül izgalmas programnak: Kris Defoort zongorista és Dirk Roofthooft színész közös produkciója a Nobel-díjas orosz író, a Szovjetunióból emigrált Joszif Brodszkij költészetét eleveníti fel a Trafóban (október 10-én), Annemie Augustijns fotókiállítása pedig a keleti blokk országainak atmoszféráját, a velünk élő múltat boncolgatja (a kiállítás október 11-én nyílik a Lumen Galériában, megtekinthető november 1-ig). A világhírű historikus együttes Németalföld régmúltjába ás le: a Capilla Flamenca október 14-i koncertje a franko-flamand polifónia egyik legjelentősebb mestere, Alexander Agricola (1446–1506) előtt tiszteleg a Szent István Bazilikában. 
A kortárs tánc két előadással képviselteti magát a programban: az építészként is működő Kris Verdonck és társulata a Two Dogs Company lélegzetelállító produkcióban járja körül szabadság és függés kérdéskörét, bábuként lógó és mozgó táncosok közreműködésével (október 12-én és 13-án a Thália Színházban/a Trafóval és a BÖF-fel közös szervezésben). A zseniális táncos koreográfus Marc Vanrunxt pedig a lengyel kortárs zeneszerző, Krzysztof Penderecki egyik megrázó művére építi lehengerlő vízióját (október 19-én a SÍN Kulturális Központban). 
A fesztiválon rendkívül erős a könnyűzenei felhozatal: közös koncerten lép fel a hazai közönségnek a jazz és világzene határán mozgó Aka Moon trió (az afrikai Baba Sissokóval kiegészülve), illetve Európa talán legintenzívebb big bandje a Flat Earth Society (október 16-án a Trafóban), amelynek tagjai már korábban is elkápráztatták a magyar közönséget. Koncertet ad a 20. század eleji rajzfilmhős alteregójaként működő gitárguru, Ignatz (október 10-én a Merlin Színházban/UH Fest), illetve a flamand rock-szcéna legdögösebb bandája, a Triggerfinger (október 14-én az A38 Hajón). Október 16-án az A38 Hajón pedig bemutatkozik a legjelentősebb antwerpeni elektronikus zenei fesztivál, a Laundry Day: Dr.Lektroluv furcsa zöld elektro-technója, a Mumbai Science finoman beizzító indie-trance-e, illetve a Gtronic elképesztő trash-technója alighanem ősrobbanásszerűen fog hatni a budapesti Duna-parton. 
Az európai népek kavalkádszerű együttélését, az európai kultúra szétbogozhatatlanul gazdag szövetét jeleníti meg legújabb regényében korosztályának meghatározó flamand írója, Koen Peeters, akinek Nagy Európai Regény című kötete a fesztivál idején jelenik meg magyarul (holland-magyar nyelvű könyvbemutató a szerző jelenlétében október 18-án 15 órától az ELTE-n, Rákóczi út 5. IV. em.). 
A fesztivál-közönség tehát igazi „flamand-flash”-t élhet majd át. A programokról bővebb tájékoztatás a www.futurspektiv.hu weboldalon olvasható, illetve a Facebookon, ahol a Futurspektiv2 mottójához híven digitális-közösségi élményben is része lesz azoknak, akik október derekán metróval, vagy a 6-os villamossal szándékoznak valódi-virtuális körutazást tenni Flandriában.
 

 

Budapest, 2010. október 10–19. 
 
A Flamand Kormány és Budapest legjelentősebb nemzetközi előadóművészeti központjainak közös kezdeményezése az Európai Unió belga-magyar elnöksége alkalmából.
_________________________
Október 10. vasárnap
Trafó Kortárs Művészetek Háza– 20:00h
1094 Budapest, Liliom u. 41.
Brodszkij-koncertek
LOD / Kris Defoort – Dirk Roofthooft
A Nobel-díjas Joszif Brodszkij művei nyomán
Ősbemutató: La Bâtie-Festival, Genf, 2010. szeptember 14. 
Angol nyelven, magyar felirattal 
Szöveg: Joszif Brodszkij 
Zene / zongora: Kris Defoort
Dramaturg /szöveg : Dirk Roofthooft 
Technikai vezető: Nic Roseeuw 
Technika: Brecht Beuselinck, Marc Combas, Oliver Houttekiet, Chris Vanneste
Produkciós vezető: Sofie De Wulf
Produkciós fejlesztés: Hans Bruneel
Produkció: LOD
Koprodukciós partnerek: Grand Théâtre de Luxembourg,deSingel (Antwerpen), Centre de Recherche et de Formation Musicale de Wallonie (Liège)
Információ: www.trafo.hu
Jegyár: 1900 HUF / diák: 1500 HUF/ Trafó-bérlet érvényes
„Jobb szerencsétlen flótásnak lenni egy demokráciában, mint mártírnak vagy gondolatok urának egy zsarnokságban” – mondta Joszif Brodszkij (1940–1996) a Nobel-díj átvételekor tartott beszédében 1987-ben. A zsidó származású orosz költő tökéletesen ismerte a demokrácia és a zsarnokság természetrajzát. 1964-ben munkakerülésért, mint „élősködőt”, öt évre az északi Arhangelszkbe száműzték, ahonnan másfél év után nemzetközi nyomásra szabadult. Publikálni szinte alig tudott, 1972-ben kiutasították a Szovjetunióból, emigrációba kényszerült. Széles látókörű, mélyen európai költészetét intellektuális és érzelmi sokszínűség, filozófiai mélység, csendes irónia jellemzi. Ezt a végtelenül elegáns, sodró lendületű, egyszerre gunyoros és szívszaggató költői világot szólaltatja meg a flamand szerzőpáros, a zeneszerzőként, jazz-zongoristaként és historikus furulyaművészként egyaránt ismert Kris Deefort, illetve a színész-rendező, Dirk Roofthooft. Az előadás során a két művész arra törekszik, hogy megteremtse azt a fajta érzékiséget, költőiséget, és szépséget, amely Brodszkij művészetét oly erősen meghatározza. Azt a különös bizsergést, amit az ember az ujjbegyében érez, amikor megérinti szerelme arcát.
_________________________
Október 10. vasárnap
Merlin– 20:00h
1054 Budapest, Gerlóczy utca 4.
Ignatz
Bram Devens (gitár, elektronika, ének)
Koprodukciós partner: UH Fest
Információ: www.ignatz.be
Jegyek: Az Ultrahang Fesztivál egész napra szóló napijegyének ára 2.500 HUF. A bérlettel kapcsolatban lásd az UH Fesztivál honlapját.
Ignatz egy egér. 1910-ben született, Los Angelesben. Ekkor pattant ki George Herriman (1880–1944), a zseniális képregény rajzoló fejéből Krazy Kat (Kerge Macska) társaságában. Herriman utalásokban gazdag képregény-történetei igen egyszerű szituáción alapulnak: a meghatározhatatlan nemű Krazy Kat szerelmes Ignatz-ba, aki viszonzásképpen fejbe dobja téglával. A macska ezt szerelmi vallomásként értelmezi. A Brüsszelben élő gitáros-zeneszerző, Bram Devens afféle alteregóként használja Ignatz alakját, hogy a közönséget lepje meg saját zenei tégláival. Devens zenei világa nehezen beskatulyázható: retro-futurisztikus blues-folk, ahogy egyik kritikusa fogalmazott. Mintha a 20. század első felének legendás blues-előadóit a kamasz Lou Reed szemüvegén át látnánk (a fülével hallanánk). Semmire sem emlékeztető világát torzított gitárhangok, atonális dallamok, repetitív ritmusok jellemzik. Harmóniáinak szaga van: mint a nedves kutyáé, vagy a ki nem száradt törülközőé. Három albuma közül az utolsó a zenei műfajok halálának történetét beszéli el: súlyos gondolatait komor hangzatokba burkolja. Ignatz zenéje a kortárs popzenéből oly régóta hiányzó őszinte mélabút hozza vissza. 
_________________________
Október 11. hétfő
Lumen Galéria – 20:00h – Kiállítás-megnyitó
1088 Budapest, Mikszáth Kálmán tér 2.
OST.MODERN
Annemie Augustijns fotói 
A kiállítás 2010. november 10-ig tekinthető meg
hétfőtől péntekig 8:30-19:00, szombaton 10:00-18:00
Koprodukciós partner: Fotografiemuseum Antwerpen
A valóság mögött az illúzió áll, az illúzió mögött a hazugság, a hazugság mögött az igazság, az igazság mögött a valóság. A tények és képzelgések, nekibuzdulások és bukások, együttállások és szándékok e pólusai között sejlik fel az a világ, amit Annemie Augustijns fényképei örökítenek meg: Kelet-Európa a 21. században. A reveláció talán túl ünnepélyes kifejezés e fotók kapcsán, ráadásul erősen vallásos színezetű, s ez aligha illik ahhoz a régióhoz, amelyet bő fél évszázadon keresztül határozott meg egy istentelen és isten nélküli politikai rendszer. Mégis, Augustijns képei a megvilágosodás erejével hatnak, hiszen jóval többet tárnak fel a keleti blokk legutolsó évtizedéből, semhogy valamiféle vizuális történetírásként lennének jellemezhetők. Augustijns fotóiról hiányoznak az emberek: szállodák, múzeumok, épületek belső terei hozzák létre azt az atmoszférát, amelyben fonákjáról, a hiánya által mutatkozik meg a kelet-európai ember és az a modernizmus, amely egyszerre hat izzadságszagúnak s fogantatása pillanatában idejétmúltnak, és egyszerre ragadja meg az embert bumfordi örökkévalóságával. Időtlen tárgyak és terek a főszereplői e képeknek, egy remélhetőleg örökre letűnt kultúra lenyomatai, amelyek keserű nosztalgiát ébresztenek a nézőben. 
_________________________
Október 12. kedd és 13. szerda
Thália Színház – 20:00h
1065 Budapest, Nagymező u. 22-24.
Kris Verdonck / A Two Dogs Company – I/II/III/IIII
Koncepció és rendezés: Kris Verdonck
Dramaturg: Marianne Van Kerkhoven (Kaaitheater)
Közreműködnek: Nikoleta Rafaelisova, Eveline Van Bauwel, Artemis Stavridi and Zsuzsanna Rózsavölgyi
Technika: Hendrik De Smedt, Simon Salaert, Bart Verhaegen
Zene: Stefaan Quix   
Fények: Luc Schaltin
Jelmez: Shampoo & Conditioner
Kivitelezés: Hans Luyten (PlasmaMagma), Dirk Lauwers (dna)
Produkció: Margarita Production for stilllab vzw
Köszönet: Han Wannemakers (Frontline Rigging), Raphaël Rubbens, Theater Gasthuis 
Együttműködő partnerek: Kaaitheater, Kunstencentrum Vooruit, Buda Kunstencentrum, Trafó, Budapesti Őszi Fesztivál
A Flamand kormány támogatásával

 

Jegyek: 3500 HUF / 2500 HUF / 1500 HUF
Az 1800 körüli időszak talán legzseniálisabb írója, Heinrich von Kleist nagy hatású esszében állítja esztétikai-filozófiai elméletének középpontjába a marionett bábokat: „Az ember kecsesség dolgában a bábut nemhogy felülmúlná – írja Kleist –, de még csak föl sem éri. A holt matériával szemben ebben csak egy isten versenyezhet.” A bábok tehetetlensége, a felső mozgatótól való függés, a szubjektivitástól mentes lét – mindez a marionett bábokat angyalszerű lényekké teszi. Ezek az angyalok jelennek meg a flamand Kris Verdonck színpadán. Az építészként, képzőművészként és színházi alkotóként egyaránt aktív művész számára meghatározó élmény a gépektől, mechanizmusoktól való függőség, illetve a teremtett dolgokat az isteni szférától elválasztó köztes lét, amely ebben az esetben tökéletes színpadi formát kap: eldönthetetlen, hogy a néző bábokat lát vagy táncosokat. Az érzékeny szimbólumrendszert használó előadás négy részből áll (szóló, duett, trió és kvartett), s az absztrakt „cselekmény” nem más, mint intenzív képek sorozata. A kötöttséghez, a megsokszorozódáshoz, a technológiához és az örökkévalósághoz kapcsolódó érzelmeink kapnak színpadi – vagy inkább színpad fölötti – formát ebben a lélegzetelállító produkcióban.
_________________________
Október 14. csütörtök
Szent István Bazilika – 19:30h
1051 Budapest, Szent István tér
Capilla Flamenca: „Royne des Flours” – „Virágok királynője”
Alexandre Agricola (ca. 1456-1506) világi művei
Előadók:
Capilla Flamenca
Marnix De Cat, alt
Tore Denys, tenor
Lieven Termont, bariton
Dirk Snellings, basszus 
Jan Van Outryve, lant
Liam Fennelly, Piet Stryckers, Thomas Baeté, viola da gamba
Patrick Denecker, furulyák
Dirk Snellings, művészeti vezető
Produkció: Capilla Flamenca, Leuven and STAM, Ghent
Közreműködő partner: Filharmónia Kft
Információ: www.capilla.be
Jegyek: 3000 HUF / Filharmónia bérlet érvényes
Őrült és különös. Ekként jellemezte egy kortársi feljegyzés azt a zenét, amit Alexander Agricola, a 15. század végének egyik legjelentősebb zeneszerzője írt. Képzeljünk el egy korabarokk komponistát, teleportáljuk az 1490-es évekbe, hagyjuk, hogy magába szívja a korszak zenei nyelvét, közben őrizze meg saját korának érzelmi intenzitását. A genti születésű Agricola elképesztő és végtelenül változékony képzeletvilága ezzel a csetlő-botló hasonlattal ragadható meg. Világi művei az udvari kultúra, illetve a születőfélben lévő polgári világ lenyomatai, s egyszerre jellemzi őket a korszak stílusának némiképp manierista túlhajtása illetve rafinált humor, hasonlóan idősebb Pieter Brueghel képeihez. Ezekből a világi kompozíciókból válogat a flamand Capilla Flamenca – napjaink egyik legjelentősebb régizenei formációja –, amely nevét V. Károly udvari kórusától vette, repertoárja pedig elsősorban a 14–16. század Flandriájának zenei világát fedi le. A szólamonként egy-egy énekes által megszólaltatott zenei anyagot virtuóz hangszeres improvizációk támasztják meg, a fél évezreddel ezelőtti zenei gyakorlatnak megfelelően, hiszen Agricola nemcsak nagyszerű énekes volt, de kitűnő hangszerjátékos is. 
_________________________
Október 14. csütörtök
A38-hajó – 21:00h
Petőfi híd, budai hídfő
21:00 Grand Mexican Warlock 
22:00 Triggerfinger 
23:00 Nemjuci 
Triggerfinger
Ruben Block – ének, gitár 
Mario Goossens – dobok 
Monsieur Paul – basszusgitár
Grand Mexican Warlock 
Óbasz Ólszál – gitár, ének
Yzcódob Nátloz – ének 
Ólmos Leinád – dobok
Icsáhom Sátyám – basszusgitár
Hcier Sámat – gitár
Igyeh Norá – zongora, rhodes 
Nemjuci
Németh Juci – ének 
Faragó Tomi – 
Vasaló Áron – 
Matyiő – 
Produkció: A38
Információ:www.a38.hu

 

Jegyek: 1000 HUF / 1500 HUF 
Kevesen vannak, akik képesek a klasszikus gitár-basszus-dob felállásból olyan energiákat előcsalni, mint az antwerpeni székhelyű Triggerfinger. A tetőtől talpig frontember Ruben Block végtelenül intenzív énekhangja és óramű pontosságú gitárjátéka, Paul van Bruystegem kérlelhetetlen lendületű basszusa és Mario Goosens kőkeményen lüktető dobolása olyan vegyüléket hoz létre, amely üzembiztosan berobban, bármely ország közönsége nyújtsa is a gyúanyagot. Hogy három lemezük megjelent már, az nem elhanyagolható, a trió valódi terepe mégsem a stúdió, hanem a színpad és a valódi, izmos, ezredfordulós rock’n’roll. Rolling Stones, Led Zeppelin, Motörhead némi blues-zal keverve, megforgatva, bepanírozva, színpadra állítva. Hogy a budapesti közönséget ne a nulláról kelljen felspannolniuk, Magyarország legfrissebb és legboszorkányosabb pszichedelikus rockzenekara, a Grand Mexican Warlock lép fel előttük, a koncert után pedig a triggerfingeri alapfilozófiát – semmi elektronika, sok gitár, őszinteség, headbang – maximálisan osztó Nemjuci küldi a lélekbe- és talpalávalót. 
_________________________
Október 16. szombat
Trafó Kortárs Művészetek Háza – 20:00h és 21:15h
1094 Budapest, Liliom u. 41.
20:00 – Flat Earth Society > Cheer Me, Perverts!
21:15 –  Aka Moon feat. Baba Sissoko
Flat Earth Society
Peter Vermeersch – zeneszerző, klarinét
Stefaan Blancke – harsona
Benjamin Boutreur – alt szaxofon
Michel Mast – tenor szaxofon
Bruno Vansina – bariton szaxofon, fuvola
Berlinde Deman – tuba 
Bart Maris – trombita 
Marc Meeuwissen – harsona 
Kristof Roseeuw – bőgő 
Luc Van Lieshout – trombita 
Peter Vandenberghe – zongora, billentyűsök
Teun Verbruggen – ütőhangszerek 
Wim Willaert – harmonika, ének
Tom Wouters – klarinét, xilofon, vibrafon
Pierre Vervloesem – gitár
Aka Moon
Fabrizio Cassol – alt szaxofon 
Michel Hatzigeorgiou – basszusgitár
Stéphane Galland – dobok 
Baba Sissoko – ének, ütőhangszerek, éneklő dobok 
Produkció: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Információ: www.fes.be
Jegyek: elővételben 2500 HUF / a koncert napján: 3000 HUF / Trafó-bérlet érvényes.
A kétrészes este első főszereplője a tizenöt tagú flamand big band, a Flat Earth Society. Zenei stílusuk nem egykönnyen behatárolható: Cheer me, Perverts! című legújabb lemezükön – a cím a zenekarvezető-klarinétos-zeneszerző Peter Vermeersch nevének anagrammája – a punk energiáját és nemritkán anarchiáját oltják a legelképesztőbb fúvós harmóniákba és polifón struktúrákba. Zappa- és Ellington-áthallások, balkáni rezekkel ötvözött hetvenes évekbeli progresszív rock, és így tovább: mintha a posztindusztriális Kelet-Európán végigszántó vándorcirkusz hangjait hallanánk. A Flat Earth Society a jövő big band-jének múltja!
Más vizekre evez az este második részében az Aka Moon. A trió tagjai zenei mindenevők, rendszeresen dolgoznak együtt a legjelentősebb táncegyüttesekkel, hagyományos jazzt éppúgy játszanak, mint afrikai zenét, a három muzsikus pedig németalföld legkeresettebb session-zenésze, a Zap Mamától a Zawinul Syndicate-ig jónéhány jelentős együttes foglalkoztatja őket. Budapesti koncertjükön különleges művész lesz a partnerük, Baba Sissoko, Mali ősi, nagy griot dinasztiájának leszármazottja. A griotok, Afrika kulturális örökségének őrzői, a zene segítségével képesek lecsillapítani a lelket és a szívet.
_________________________
Október 16. szombat
A38-hajó – 22:00h
Petőfi híd, budai hídfő
Laundry day – electro party
koncertterem:
22.00-24.00 Bergi & Svindler (Monkey6)
24.00-01.30 DR LEKTROLUV  (Lektroluv/N.E.W.S. )
01.30-02.30 MUMBAI SCIENCE (Lektroluv/N.E.W.S.)
02.30-03.30 GTRONIC 
03.30-05.00 Plastickids & Buzzlight (NoiseLife / Robotrock)
motorbar:
22.00-00.30 Tolo & Fez & Falcao (LavaLava)
00.30-02.30 Max Factor (Monkey6)
02.30-05.00 Elbow & Rudolph (Wbr)
Produkció: A38
Információ: www.a38.hu
Jegyek: 1500 HUF 
A mosószer a dob, az öblítő a basszus, a víz pedig a mindent elárasztó party-feeling. Ez a Patyolat nap lényege. Belgium legjelentősebb elektronikus zenei fesztiválja Antwerpen híres „divat utcájának” helyi érdekű születésnapi bulijából néhány év alatt komolyan kinőtte magát: mára 14 színpadon 127 előadóval 60.000 embert megmozgató megaparty-vá avanzsált. A nap lényege a lüktetés és a divat. A lüktetésről gondoskodnak a legkülönfélébb méretű, alakú és érzékenységű DJ-k, a divat pedig meghatározó, hiszen egy olyan városhoz kötődik a fesztivál, amely divattörténelmet írt és ír. A Laundry Day költözik most egy este erejéig az A38 hajóra, ahol a kortárs flamand elektronikus szcéna vezető különlegességei egy csomagban forgatják meg a Duna vizét, és így a party-érzékeny budapesti közönség arra érdemes részét. Legyen szó technóról, drum’n’bass-ről, mishmash-ről, rave-ről, minimálról, house-ról, vagy bármely más ezredfordulós táncműfajról, a fesztivál nyitott mindenre. Dr. Lektroluv furcsa zöld elektró-technója és elképesztő robot-imidzse, a Mumbai Science finoman beizzító indie-trance-e, avagy a Gtronic elképesztő trash-technója után alighanem újra kell rendezni a dél-budai rakpartot, de legalábbis a Duna medrét.
_________________________
Október 18. hétfő
ELTE – Néderlandisztika Tanszék – 15:00h
1088 Budapest, Rákóczi út 5.
Koen Peeters – Nagy Európai Regény (Grote Europese Roman)
A Gondolat kiadó könyvbemutatója. 
Résztvevők: Koen Peeters, Varga Orsolya (fordító), Gera Judit (sorozatszerkesztő), Boris János (a Gondolat Kiadó irodalmi főszerkesztője)
Koprodukciós partner: Flamand Irodalmi Alap, Gondolat Kiadó, ELTE Néderlandisztika Tanszék
Információ: www.vfl.be
Generációjának egyik meghatározó flamand írója Koen Peeters (1959). Tíz regényét mindvégig meghatározó dialógusai, amelyek az emberi kommunikáció nehézségét testesítik meg, klisék és vicces anekdoták között cikáznak, olykor kocsmai fecsegésre, máskor Erasmus vagy Rousseau humanista-didaktikus párbeszédeire emlékeztetnek. Az olvasó rengeteg apró ténnyel, történeti adattal, dokumentumtöredékkel ismerkedik meg a műveiben, a részletek azonban soha nem állnak össze kerek egésszé, nem válnak világképpé vagy ideológiává. Könyvei a lexikonokhoz hasonlóan tartalmi rendszer nélküli gyűjtemények, amelyek nem szolgálnak semmiféle tanulsággal. Nagy Európai Regény című kötete 2007-ben jelent meg, és életművéből elsőként Varga Orsolya fordításában magyarul is olvasható lesz. A regényben két szál kapcsolódik össze: Theo Marchand üzletember és beosztottja, Robin története. Robin feladata, hogy Európa-szerte utazó főnökének tevékenységéről jelentéseket írjon, e közben azonban saját maga számára is készít egy útinaplót. A kétféle szöveg izgalmasan üti egymást, s e soha feloldást nem nyerő feszültség adja a hátterét annak a képnek, amelyet bélyeggyűjtőhöz méltó aprólékossággal, kicsiny ecsetvonásokkal fest meg Peeters az ezredforduló Európájáról. És bár az öreg kontinens a felszínen egységesnek mutatja magát, ilyenné teszi a „csereszabatos” üzleti világ, a mélyben ott lappanganak a soha fel nem dolgozható múlt tragédiái.
_________________________
Október 19. kedd
SÍN Cultural Centre – 20:00h
1139 Budapest, Gyutacs u. 10-18.
Marc Vanrunxt – Lamentatio 
Marc Vanrunxt, koreográfus
Marie De Corte, táncos
Zene: Krysztof Penderecki (Lamentatio), Nana April Jun (The Ontology of Noise)
Tanácsadó: Marie-Anne Schotte
Fény/fénytechnika: Stefan Alleweireldt
Lay-out: Paul Verrept
Produkció: Kunst/Werk 
A Vlaamse Gemeenschap támogatásával
Október 20. és 24. között Vanrunxt workshopot tart a SÍN Kulturális Központban
Producerek: Kunst/Werk, Antwerpen
Co-producerek: SÍN Cultural Center
Információ:www.sinarts.org
Jegyárak: 1400 HUF / diák: 700 HUF
A SÍN megközelíthetősége: a 3-as metro Forgách utcai megállója mindössze hét perc sétára található a SÍN-től. A belváros felől érkezve az első ajtón érdemes leszállni és elöl elhagyni az aluljárót. Jobbra kell fordulni a Forgách utcára, a végéig elsétálni, s jobbra már látható is a SÍN épülete. Autóval – a belvárosból – a Váci úton a Fáy utcáig kell haladni, ott jobbra fordulni, majd a Fáy utcáról balra a Hajdú utcába. Az első lehetőség balra a Gyutacs utca. 
A flamand táncos-koreográfus, Marc Vanrunxt művészetét a tiszta esztétikum és a szociális érzékenység között fennálló sajátos súrlódás teszi igazán izgalmassá. Húsz éven keresztül ellenszegült a kortárs tánc előírásainak a mozdulatlanság, a repetitív mozdulatok, a túlzás és a mértéktelenség eszközeivel, azzal, hogy képes volt a giccset és a kultuszt, a popzenét és a barokk zenét, az egymással összeilleszthetetlent összeilleszteni. A Marie De Corte számára komponált koreográfiában Marc Vanrunxt a lengyel zeneszerző, Krysztof Penderecki háromrészes Dies Irae-jét, ezt az auschwitzi áldozatoknak emléket állító gyászzenét használja alapanyagként. Pendercki művében az örökkévaló siralom (Lamentatio) után a katasztrófa megtörténtének felismerése és az attól való távolság megteremtése következik (Apocalypsis), a végső stádium pedig a felfoghatatlan újrakezdés (Apotheosis). Vanrunxt kizárólag a Lamentatio zenéjét használja, de az összeomlástól az újraindulásig tartó ív így is kirajzolódik e megrázó előadásból. Reménykedhetünk vajon az újrakezdésre való képesség kimeríthetetlenségében? A feltámadásban vajon benne rejlik már az új lemondás? És meddig tarthatjuk fenn a tétlenség égető bizonytalanságát? 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top